تعلل میراث فرهنگی در مرمت صحن مسجد جامع کاشمر

مسجد جامع شهرستان کاشمر که در سال ۱۲۰۵ هجری قمری توسط مصطفی قلی خان، حاکم وقت ترشیز، ساخته شده است هم اکنون در مرکز شهر قرار دارد و یکی از آثار تاریخی کاشمر به حساب می آید که به شماره ۵۱۵۲ توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این مسجد در هر ۳ نوبت نماز جماعت بر پا می شود و حضور نماز گزاران به ویژه در نماز جماعت مغرب و عشا به اوج خود می رسد.برپایی نماز جمعه نیز در این مسجد، جایگاه ویژه ای به آن بخشیده است. مدتی است که طرح مرمت و به سازی صحن قدیمی مسجد جامع کاشمر توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال اجراست اما به دلیل تعلل میراث فرهنگی در اجرای طرح و برنامه ریزی نامناسب و طولانی شدن بیش از حد موضوع، مردم و به ویژه نمازگزاران با مشکلات متعددی مواجه شده اند.
فرهنگی گزارش مسجد جامع کاشمر در سال ۱۲۰۵ هجری قمری توسط مصطفی قلی خان حاکم وقت ترشیز احداث شد. حدود ۹ ماه قبل سازمان میراث فرهنگی که در شهرستان تاریخی کاشمر فقط یک نمایندگی دارد، اقدام به مرمت صحن مسجد کرد و برای این کار حدود یک سوم موزائیک های سابق حیاط مسجد جمع آوری شد تا موزائیک های جدید تعبیه شود اما متأسفانه پس از تخریب صحن مسجد، روال اجرایی کار متوقف شد و تاکنون هنوز کار به صورت جدی آغاز نشده و همین موضوع اعتراض مردم و مسئولان را برانگیخته است. در همین زمینه امام جمعه و رئیس هیئت امنای مسجد جامع کاشمر در گفت و گو با خراسان، ضمن انتقاد از تعلل میراث فرهنگی در بازسازی مسجد جامع کاشمر گفت: ما به نحوه کار میراث فرهنگی به شدت معترض هستیم چرا که آن ها در ابتدا به ما قول دادند که اول مصالح جدید را بیاورند و بعد شروع به تخریب صحن کنند و ما اعلام کردیم که تا مصالح جدید وجود نداشته باشد اجازه تخریب نخواهیم داد و همین گونه هم شد به این ترتیب که میراث فرهنگی در ابتدا موزائیک های جدید را به مسجد منتقل کرد و سپس ما اجازه تخریب دادیم.
حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم یعقوبی افزود: متأسفانه بعد از تخریب که بنا شد از موزائیک های جدید استفاده شود، کارشناسان میراث فرهنگی کیفیت موزائیک های جدید را برای صحن مسجد تأیید نکردند و هم اکنون با گذشت چند ماه این موزائیک ها در صحن مسجد روی هم انبار است. البته به تازگی مسئولان امر در مشهد به ما خبر داده اند که نوع جدیدی از موزائیک ها را انتخاب کرده اند و به زودی منتقل خواهند کرد و ما هم پی گیر موضوع هستیم. وی تصریح کرد: ما به این کار معترض ایم و متأسفانه میراث فرهنگی در این موضوع سهل انگاری و کم توجهی کرده است. یعقوبی در پاسخ به سوال خراسان مبنی بر این که هیئت امنا چه نقشی در این کار دارد، خاطر نشان کرد: هیئت امنا هیچ دخالتی ندارد بلکه معترض هم می باشد چون ما می خواستیم در ابتدا خودمان موزائیک های صحن مسجد را تعویض کنیم ولی مسئولان میراث فرهنگی گفتند که ما خودمان این کار را انجام می دهیم که آن ها هم با این که قول داده بودند سریع کار را انجام دهند، این گونه عمل کردند و اعتراض ما هم همین است که کارشناسان میراث فرهنگی قبل از خریداری و انتقال موزائیک ها باید کیفیت آن را بررسی می کردند نه این که پس از تخریب صحن مسجد و انتقال موزائیک های جدید به صحن مسجد، تازه اعلام کنند که این موزائیک ها کیفیت لازم را ندارد و کار این همه طول بکشد. وی افزود: البته برای کیفیت بیشتر کار اعلام شده است که باید یک کانال دورتادور مسجد حفر شود که این کار هم اکنون آغاز شده است.
در همین زمینه یک عضو هیئت امنای مسجد جامع کاشمر هم با انتقاد شدید از این موضوع اظهار داشت: قرار بود کار در کوتاه ترین زمان ممکن و تا امسال به پایان برسد ولی میراث فرهنگی با بی برنامگی این کار را شروع کرد و هم اکنون با گذشت چند ماه به نظر می رسد که هنوز نه برنامه مشخصی دارد و نه حتی مشخص است که بالاخره کف صحن را چگونه می خواهد بازسازی کند. حسین مدرسی ادامه داد: مسجد جامع کاشمر یکی از مساجد مورد توجه در استان خراسان رضوی است که همه ساله در مناسبت های مختلف پذیرای جمعیت بسیاری است ولی با توجه به تخریب های صورت گرفته، از تعداد نمازگزاران کاسته شده است و ما با اعتراض مردم مواجه شده ایم. وی درباره مشکلات ایجاد شده برای مردم تصریح کرد:  با توجه به فرا رسیدن فصل گرما بنا بود که طبق روال هر ساله، نماز جماعت مغرب و عشا در فضای باز صحن مسجد اقامه شود ولی با این تخریب ها و تعلل میراث فرهنگی امسال نمی توانیم برای اقامه نماز به داخل صحن برویم و این امر باعث شده است که هر شب مجبور شویم از تعداد زیادی کولر و ده ها پنکه در داخل مسجد استفاده کنیم که این موضوع علاوه بر اسراف در مصرف برق، هزینه های زیادی را به مسجد تحمیل می کند. مدرسی خاطر نشان کرد:  علاوه بر این به دلیل تخریب صحن مسجد جامع تاکنون تعدادی از نمازگزاران به ویژه افراد مسن و کهنسال به زمین خورده اند و آسیب دیده اند. هم چنین با کمترین باد و توفانی شاهد گرد و خاک زیادی در مسجد هستیم. این در حالی است که مسجد باید بهترین فضا را داشته باشد. در هنگام بارندگی نیز گل و لای فراوانی در این محل که اتفاقا ورودی مسجد هم هست، ایجاد می شود.
حجت الاسلام و المسلمین برهانی امام جماعت مسجد جامع کاشمر هم ضمن گلایه شدید از تعلل میراث فرهنگی در بازسازی صحن مسجد جامع تصریح کرد:  ما که دیگر نمی دانیم چگونه جواب مردم را بدهیم. میراث فرهنگی باید هر چه سریع تر اقدام کند. یکی از جوانان فعال در امور فرهنگی مسجد جامع کاشمر هم با بیان این که در حال حاضر صحن مسجد، وضعیت ناخوشایندی پیدا کرده است، اظهار داشت:  مسئولان امر باید برای بازسازی مسجد که یک مکان مذهبی فرهنگی است، هر چه سریع تر اقدام کنند. علی بخشی ادامه داد: ما در آستانه فصل تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان هستیم و طبق برنامه هر سال، کانون فرهنگی و پایگاه بسیج مسجد برنامه های ویژه ای دارند که متاسفانه امسال با طولانی شدن بازسازی مسجد بعید است بتوان برنامه های مناسبی اجرا کرد. بدین ترتیب باید گفت که یکی از پایگاه های مناسب برای پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان امسال تعطیل یا نیمه تعطیل خواهد بود. وی افزود: هم چنین هم اکنون در آستانه برگزاری مراسم معنوی اعتکاف هستیم و با توجه به این که در مراسم اعتکاف صحن قدیمی مسجد به خواهران اختصاص دارد و از طرفی مراسم اعتکاف در هوای گرم تابستان برگزار می شود و معتکفان می خواهند از صحن مسجد در شب استفاده کنند، بدون شک امسال با مشکلات متعددی در این زمینه مواجه خواهیم بود. برای پی گیری موضوع و شنیدن پاسخ های مسئولان میراث فرهنگی چندین مرتبه به نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر مراجعه کردیم اما پاسخ روشنی از مسئول این نمایندگی دریافت نکردیم. در آخرین مراجعه، محمد نظام آبادی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی در کاشمر با بیان این که درباره این موضوع باید خانم نژادباقر، ناظر پروژه های عمرانی اداره کل میراث فرهنگی استان پاسخ بدهد، ضمن تماس با وی از او خواست که پاسخ گوی سوالات خبرنگار خراسان باشد که نژادباقر هم در پاسخ به مسئول نمایندگی میراث فرهنگی کاشمر اعلام کرد، باید قبل از مصاحبه با روابط عمومی اداره کل هماهنگ شود.
در نهایت بنا بر این شد که پس از هماهنگی با روابط عمومی اداره کل، با خبرنگار خراسان در کاشمر تماس گرفته شود. مسئول نمایندگی میراث فرهنگی هم به خبرنگار خراسان قول پی گیری برای انجام مصاحبه داد. از آن روز بالغ بر ۳ هفته می گذرد و ما هنوز منتظر تماس نژادباقر، ناظر پروژه های عمرانی اداره کل میراث فرهنگی استان و نیز چشم به راه پی گیری نظام آبادی مسئول نمایندگی میراث فرهنگی کاشمر هستیم!

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *