مدیر جهاد کشاورزی کاشمر: افزایش بیش از حد دما موجب کاهش 40 درصدی عسل بهاره شد

مدیر جهاد کشاورزی کاشمرگفت: کاهش بارندگی در فصل بهار و افزایش بیش از حد دمای هوا در مناطق مختلف شهرستان، موجب عدم کارایی و بهره‌وری زنبور عسل شد.

مهندس صوابی با اعلام این‌که تولید عسل بهاره با بیش از 40 درصد کاهش یافته است، به نقش مهم این حرفه در زمینه ایجاد اشتغال و تولید و هم‌چنین افزایش کمی و کیفی محصولات کشاورزی اشاره کرد.

وی گفت: لازم است به منظور حمایت از پرورش‌دهندگان زنبور عسل، تسهیلات بانکی مورد نیاز در اختیار آنان قرار گیرد.

وی در ادامه از افزایش 25 درصدی پرورش زنبور عسل در شهرستان کاشمر نسبت به سال گذشته خبر داد.

مهندس صوابی با بیان این‌که در سال گذشته 125 نفر پرورش‌دهنده زنبور عسل با ظرفیت 9500 کلونی به حرفه زنبورداری اشتغال داشته‌اند، گفت: استقبال کشاورزان و علاقمندان به این کار موجب افزایش تعداد زنبورداران و هم‌چنین کلونی‌های زنبور عسل به میزان حداقل 35 درصد شده است.

یک پاسخ

  1. کشمش‌های چینی از بازارجمع شد
    خشکبار چینی درکارتن اجناس ایرانی!
    جام جم آنلاین: بازرگانان سودجویی که کشمش بی کیفیت چینی را به جای کشمش سبز قلمی کاشمر می فروختند، پس از افشای این مساله مجبور به جمع آوری کشمش‌های بی کیفیت از بازار شدند.

    به گزارش مهر، همزمان با ورود نخستین محموله کشمش تولیدی امسال کاشمر، با فشار سازمانهای دولتی و بازرسی های ناگهانی از بازار خشکبار شهرهای خراسان، بازرگانان سودجو مجبور به جمع آوری کشمش‌های بی کیفیت چینی از بازار شدند.

    در این میان، در حالی قیمت هر کیلوگرم کشمش ایرانی بین 2000 تا 4500 به فروش می رسد که قیمت هر کیلوگرم کشمش چینی 500 تومان گزارش شده است.

    رسول ترشیزی یکی از فعالان بازار خشکبار در خراسان به مهر گفت: دو سال است که چشممان به خشکبار چینی روشن شده و متاسفانه محصولات بی کیفیت و بی مزه چینی به سفره های ما هم نفوذ کرده است.

    وی افزود: سه سال است که تولید محصولات کشاورزی در استان خراسان به دلیل سرمازدگی محصولات و پس از آن به دلیل خشکسالی با کاهش مواجه شده و همین موضوع باعث شده است تا سودجویان، کشمش چینی را در سطح گسترده وارد بازار کنند و با استفاده از بسته بندی و کارتن محصولات تولیدی خراسان، آن را به بازارهای دیگر عرضه کنند.

    این فعال بازار کشمش با اشاره به کیفیت بسیار بد محصولات چینی، گفت: نه تنها مزه کشمش چینی که شکل و فرم آن هم مشخص می کند که این محصولات کیفیت مطلوب را ندارند، ضمن این که کشمش چینی یک یا دوماه پس از ورود به بازار، رنگ و طعم اولیه اش را هم ازدست می دهد.

    ترشیزی درادامه نسبت به تکرار این رویه در بازار تهران هشدار داد و گفت: زمزمه هایی به گوش می رسد که سودجویان، محصولات چینی را به صورت مستقیم وارد بازار تهران می کنند و پس از آن، کشمش چین را درون کارتن‌های محصولات شناخته شده تولید کاشمر می ریزند و به فروش می رسانند که این موضوع به شدت به اعتبار کشمش کاشمر لطمه وارد می کند.

    وی افزود: درحالی که هزینه تولید محصولات کشاورزی در کاشمر بالا است، چینی ها حتی با احتساب هزینه حمل ونقل، محصولات خود را 40 تا 50 درصد ارزان تر در بازار عرضه می کنند که این موضوع زنگ خطری جدی برای کشاورزی خراسان محسوب می شود.

    مهر در ابتدای ماه جاری گزارش داده بود: چندماه پیش شنیدیم که بازار فروش مصنوعات چینی در بازار صنایع دستی اصفهان داغ شده، اندکی بعد برنج چینی در بازارهای شمال کشور دیدیم، کمی بعد خورشتهایمان با رب گوجه فرنگی چینی رنگ و بو گرفت، اکنون زمان آن رسیده که “کشمش سبزقلمی چینی” را در بازار کاشمر ببینیم. فردا هم لابد باید زیره چینی از کرمان بخریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *