اجرای طرح حجاب و عفاف خواسته مردم کاشمر

جایگاه زنان و تاثیری که حجاب آن‌ها در عفاف جامعه اسلامی دارد از اهمیت بالایی برخوردار است اما برای حفظ عفاف راهکارهای فرهنگی موثر هستند یا باید به دنبال راه حل دیگری بود؟ در این گزارش نظر چند تن از کارشناسان را در این خصوص می‌خوانیم.
شاید شما هم در خیابان‌گردی‌های‌تان متوجه قیافه‌ها و چهره‌های عجیب و غریبی شده باشید که زیبنده شهر کاشمر که دارالمؤمنین نامیده می‌شود، نیست. به نظرم وضعیت خودآرایی و خودنمایی در دختران و پسران جوان تبدیل به یک معضل پیچیده شده است. به چهره‌ها‌شان که نگاه می‌کنم با خود فکر می‌کنم چند ساعت وقت‌شان را گذاشته‌اند تا خود را به این شکل درآورند؟! ندایی از درونم نهیب می‌زند شاید اقتضای سن‌شان باشد، جوانی است و هزار راه نرفته، می‌خواهند خودی نشان دهند اما به چه قیمت، به قیمت از دست دادن هویت و شخصیت خویش، رسیدن به فرهنگ برهنگی و به دنبال آن برهنگی فرهنگی. حال باید دید برای آنکه هر روز شاهد وضعیت اسفناکی که خودتان حتماً در خیابان‌های اصلی شهر دیده‌اید نباشیم، چه باید بکنیم و برای اجرای طرح عفاف و حجاب چه مقدماتی فراهم آوریم؟

در کتاب آسمانی دین مبین اسلام که در خصوص اهمیت حجاب تذکر داده شده، در آیه 30 سوره نور «قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَیَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا یَصْنَعُونَ، به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و پاکدامنى ورزند که این براى آنان پاکیزه‏تر است زیرا خدا به آنچه مى‏کنند آگاه است»همچنین می فرماید: «ای رسول! زنان و مؤمنین را بگو تا چشم ها(از نگاه ناروا) بپوشند و فروج و اندامشان را (از عمل زشت) محفوظ دارند و زینت و آرایش خود را جز آنچه قهراً ظاهر می‌شود بر بیگانه ظاهر نسازند و باید سینه و دوش خود را به مقنعه بپوشانند و زینت و آرایش خود را آرایش نسازند جز برای شوهران خود و پدران و پدر آن شوهر و پسران خود و پسران شوهر و برادران خود.»
از این‌رو اهمیت رعایت حجاب در سلامت و پاکی اجتماع، به علت تأثیر زیاد آن در استحکام خانواده به عنوان پایه و اساس اجتماع و نیز تأثیر آن در تربیت فرزندان صالح، و پاک نگه داشتن محیط اجتماع است. از طرف دیگر با رعایت حجاب، ریشه بسیاری از تفاخرها و تکاثرها و اصراف‌ها در اجتماع کنده شده و بذر فساد خشکیده می‌شود چرا که افراد جامعه به جای صرف وقت در این‌گونه ضد ارزش‌ها، در جهت هدف نهایی زندگی انسانی و سعادت راستین، وقت خود را صرف می‌کنند.
حجت‌الاسلام «یعقوبی»، امام جمعه کاشمر در این خصوص در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) شعبه خراسان رضوی یکی از عوامل گسترش بی‌حجابی را محصول رفتن انسان‌ها به سمت مسائل شهوانی، غرائض و خودنمایی‌هایی می‌داند که از درون انسان‌ها سرچشمه می‌گیرد و بخش دیگر را محصول تبلیغات گسترده‌ دشمنان تلقی می‌کند.
وی با اظهار تأسف از اینکه در زمینه گسترش عفاف و حجاب در جامعه دچار کم‌تحرکی‌هایی شده‌ایم، گفت: مسئله حجاب یک مسئله فرهنگی مذهبی است که فشار دشمنان از این ناحیه در حال زیاد شدن است، لذا باید توجه کنیم که اجرای طرح عفاف و حجاب نیازمند کار فرهنگی است.
امام جمعه کاشمر کارهای فرهنگی صورت گرفته در بحث عفاف و حجاب را راضی‌کننده ندانست و تصریح کرد: فرهنگ‌سازی در امر عفاف و حجاب باید از مهدکودک‌ها شروع شود.
وی یادآور شد: هر دستگاه در امر گسترش فرهنگ حجاب و عفاف وظایفی دارد که بایست انجام دهد.
وی نقش خانواده‌ را در گسترش عفاف و حجاب و سایر مسائل فرهنگی بسیار مهم دانست و افزود: اگر بتوانیم نگاه درست به حجاب را به پسران و دخترانمان آموزش دهیم هیچ‌گاه نگران ورود فرهنگ‌های مختلف در جامعه نخواهیم بود.
این در حالی است که بعضی از روان‌شناسان، بدحجابی موجود در جامعه را یکی از عوامل مهم تهدیدکننده خانواده می‌دانند و معتقدند بدحجابی و بی‌حجابی مسیر تأمین نیازهای خانواده را منحرف می‌کند به این صورت که موجب تأمین نیازهای زوجین در بیرون خانواده می‌شود و این امر موجبات تزلزل خانواده را فراهم می‌کند.
«مهری پالایی»، مسئول کمیسیون امور بانوان و جوانان شهرستان کاشمر در این خصوص، پایبندی خانواده‌ها به اخلاق را مهم‌ترین راه جلوگیری از معضل بدحجابی دانست.
وی با اظهار نگرانی از شیوع بدحجابی در جامعه ادامه داد: هیچ گاه نمی‌توان گفت بدحجاب کسی است که چادر به سر نمی‌کند چون امروزه متأسفانه بدحجابی را در خانم‌های چادری هم می‌بینیم، در واقع آن‌چه امروزه نماد بدحجابی به خود گرفته، پوشش نامناسب به عنوان یک حجاب است که در حال شکل گرفتن می‌باشد، به هر حال آن‌چه در شکل ظاهری جامعه نمود عینی دارد گسترش بدحجابی در شیوه‌ها و شکل‌های مختلف است که امروزه همه جامعه را نگران کرده و به صورت یک مطالبه عمومی در آمده است.
وی افزود: ‌این موضوع وظیفه مسئولان به ویژه اعضای شورای فرهنگ عمومی و به‌ویژه مسئولان دانشگاه‌ها را دو چندان می‌کند.
وی یادآور شد: به هر حال موضوع عفاف در جامعه ما تبدیل به یک معضل پیچیده شده است و اگر عملکرد ما مؤثر واقع شده بود امروز شاهد این وضعیت نبودیم.
دکتر «شایگان مهر»، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر نیز با اشاره به اهمیت حجاب در جامعه به خصوص در دانشگاه‌ها گفت: حجاب باید در دانشگاه‌ها نهادینه شود.
وی با بیان اینکه حجاب موجود در دانشگاه‌ها راضی کننده و مورد تأئید نیست، افزود: قوانین خاصی در دانشگاه‌‌ها در مورد عفاف و حجاب نیست.
وی افزود: متأسفانه بعضی از دانشجویان هنوز با اصل و اهمیت حجاب آشنا نیستند.
به هر حال امروزه یکی از تأسف‌های جدی این است که زن مسلمان آن‌چنان که باید و شاید با چهره‌های بلند تاریخ اسلام آشنا نیست. حجاب و عفاف در قاموس بشری، واژه‌های آشنایی هستند که در گذر زمان از سنّت به سوی مدرنیته، فراز و نشیب‌های زیادی را طی کرده است. در این میان مردان و زنان (به خصوص زنان) در مسیر تند باد حرکت به سوی مدرنیسم، در معرض برهنگی فرهنگی و فرهنگ برهنگی قرار گرفته تا در توسعه سرمایه‌داری نقش خویش را ایفا کنند. اما با گذر زمان، از هویت و شخصیت و ماهیت خود بیشتر دور شدند و در یک حرکت جدید، با بازگشت به سوی منیّت خویش و توجه به سرشت و طبیعت حقیقی، هویت خویش را در «عفاف و حجاب» جستجو می‌کنند.
با وجود همه چهره‌های رنگ و وارنگ در شهر، بسیاری از افراد به ویژه دانشجویان معتقدند که کاشمر یک شهر به اصطلاح خشک و مذهبی است هر چند امام جمعه کاشمر می‌گوید: نباید چون مردم این شهر مؤمن و مذهبی هستند، این تلقی را از شهر داشت و گرچه چادر به عنوان حجاب شاخص و برتر در این شهر مطرح است، اما اگر خانم‌هایی با پوشش غیر از چادر هم می‌توانند حجاب خود را حفظ کنند ایرادی ندارد.
به هرحال امیدواریم حرکتی که در خصوص طرح حجاب و عفاف آغاز شده، ادامه داشته باشد و به نتیجه برسد، اما از مسئولان هم می‌خواهیم چنانچه ایراداتی در کارشان وجود داشته و مورد انتقاد قرار گرفتند، از دید سیاسی به قضیه نگاه نکنند و اجازه دهند جهت پیشبرد بهتر اهداف طرح عفاف و حجاب، عملکردشان مورد نقد قرار گیرد تا از خلال این بحث‌ها به راه‌حل‌های مؤثر مناسب دست پیدا کنیم.
به هر حال از مسئولان و خانواده‌ها انتظار می‌رود در جامعه اسلامی که هدف‌مان الگو شدن برای سایر جوامع است، انسان‌هایی الگو تربیت کنیم زیرا انتظار جامعه نیز تربیت زنان و مردانی با فرهنگ عفاف و حجاب اسلامی است.
به یقین می‌توان گفت؛ در وضعیتی که امروز جوامع دارند، اجرای طرح حجاب و عفاف خواسته همه مردم است و این طرح باید توسط مسئولان ذیربط و دولت به صورت جدی پیگیری شود چون همه مردم توقع دارند فرهنگ دینی و مذهبی در جامعه احیا و زنده شود.

3 پاسخ

  1. چه عجب کسی هم به فکر اینگونه موارد در شهر مذهبی ما بود
    متاسفانه نشریات محلی کاشمر هیچ گونی واکنشی در این موارد نداشتند
    امیدوارم با مشاهده این مطلب در این سایت به فکر بیفتند!

  2. اقای نجفی سر خودمان را کلاه نذاریم دلیل بی دینی جامعه سخت گیری و سوءاستفاده از دین هست

  3. راستی با این نظرت هم کاملا مخالفم
    البته دلیلی که گفتی بی تاثیر هم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *