خشک شدن قنات‎ها در پی برداشت بی‌رویه منابع آب در کاشمر!

رییس اداره امور فنی و زیربنایی جهاد کشاورزی کاشمر گفت: محدودیت منابع آبی کاشمر مهمترین مشکل بخش کشاورزی است.

مهندس موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، با بیان این‌که شهرستان کاشمر با داشتن منابع آبی سطحی و زیرزمینی جزو معدود شهرستان‌هایی است که منابع آبی آن در بالاترین کیفیت از لحاظ کشاورزی قرار دارد، توضیح داد: با بررسی ها و نمونه گیری‌های انجام شده، بسیاری از منابع آبی قابل شرب است.

وی افزود: خشکسالی و برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی در 20 سال گذشته موجب خشک شدن بسیاری از قنوات، جابه‌جایی و کف شکنی‌ چاه‌های عمیق و نیمه‌عمیق شده است.

موسوی با اشاره به کاهش 50 درصدی منابع آبی در 2 دهه گذشته، با ابراز تأسف از این‌که بعد از دو سال چاه‌هایی که حدود 40 لیتر آبدهی داشته، امروز 5 تا 10 لیتر، بیشتر آبدهی ندارند، تصریح کرد: با وجود مشکل عدیده‌ای که در بخش کشاورزی به ویژه منابع آبی وجود دارد باید جهت افزایش راندمان آبیاری در این بخش برنامه‌ریزی و چاره‌اندیشی شود تا تهدیدات این بخش به حداقل برسد.

موسوی با تأکید بر این‌که راندمان آبیاری باید در سه بخش انتقال، توزیع و مصرف به درستی مورد توجه قرار گیرد، افزود: برای افزایش راندمان انتقال، در سطح شهرستان تاکنون 1450 کیلومتر لوله گذاری و کانال بتنی ایجاد شده و بسیاری از مسایل کشاورزان برطرف شده به طوری که1350 کیلومتر دیگر نیز با تخصیص به موقع اعتبار مورد نیاز در یک برنامه 5 ساله اجرا خواهد شد.

وی خاطرنشان نمود: آب مورد نیاز بخش کشاورزی شهرستان کاشمر توسط 201 حلقه چاه عمیق، 47 حلقه چاه نیمه عمیق، 220 رشته قنات، 188 دهانه چشمه و 32 رودخانه فصلی تامین می‌شود؛ در حال حاضر از 688 منبع آبی موجود در شهرستان به صورت لحظه‌ای 7300 لیتر بر ثانیه آب، استحصال و به مصارف کشاورزی می‌رسد.

موسوی با بیان این‌که سالانه 10 میلیون متر مکعب آب از منابع آب‌های سطحی و 175 میلیون متر مکعب آب از منابع آب‌های زیرزمینی برداشت می‌شود، اظهار داشت: با توجه به وضعیت کشاورزی و کشت محصولات به ازای هر هکتار، در الگوی کشت 8500 متر مکعب آب در سال مصرف می‌شود.

رییس اداره امورفنی و زیربنایی جهاد کشاورزی کاشمر با اعلام این که 9600 هکتار اراضی زراعی، 12 هزار هکتار اراضی باغی و 17 هزار و 250 هکتار اراضی دیم در کاشمر وجود دارد، بحث خرده مالکی را در اراضی کشاورزی از مشکلات عدیده این بخش عنوان کرد و گفت: هم اکنون 20 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی کاشمر فعالیت می‌کنند که با توجه به وضعیت اراضی کشاورزی به ازای هر نفر، 1.1 هکتار سرانه آبی وجود دارد که در آن 6 قطعه مختلف کشت می‌شود.

وی بیان کرد: براساس بررسی‌های انجام شده 110 هزار قطعه کشاورزی، باغی و زراعی در کاشمر وجود دارد که با توجه به خرده مالکی بسیار شدید، متوسط هر قطعه 0.2 هکتار است.

موسوی با بیان این‌که کاشمر با داشتن 135 هزار هکتار اراضی حاصلخیز در زمینه خاک مشکلی ندارد، تاکید کرد: با توجه به این که حدود 6.3 برابر اراضی حاصلخیز در بخش کشاورزی وجود دارد خوشبختانه مشکلی در بحث خاک وجود ندارد و تنها محدودیتی که در بخش کشاورزی احساس می‌شود، محدودیت منابع آبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *