پدیده حاشیه نشینی در شهرستان ها به دلیل بی توجهی به روستاهاست

همایش بزرگ روز ملی شوراها، با حضور اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستاهای کاشمر و بخش کوهسرخ در تالار بزرگ آریا در کاشمر برگزار شد. در این مراسم که مسئولان کاشمر و کوهسرخ حضور داشتند، مدیرکل امور روستایی و عشایری استانداری خراسان رضوی با اشاره به سال جهاد اقتصادی گفت: جهاد اقتصادی بدون کار فرهنگی ممکن نیست لذا باید اصل جهاد را باور کنیم.دکتر محمد اسماعیل نیا با بیان این که ما در استان خراسان رضوی ۲ هزار و ۵۰۰ شورای روستایی و ۲ هزار و ۱۰۰ دهیار داریم، خاطر نشان کرد: اگر به روستاها توجه نکنیم نمی توانیم شهر بسازیم؛ به عنوان مثال حدود ۹۰۰ هزار نفر حاشیه نشین در مشهد وجود دارند که اگر به وضعیت آن ها رسیدگی نشود، مشکلاتی ایجاد می شود و بروز پدیده هایی مثل حاشیه نشینی به دلیل بی توجهی به روستاهاست زیرا آن قدر جایگاه روستاها را پایین آورده ایم که یک بچه روستایی حاضر نیست بگوید روستایی است؛ لذا باید به صورت جدی از این که روستاییان در سطح جامعه تحقیر شوند یا در برنامه های تلویزیون لهجه آن ها مورد تمسخر قرار بگیرد، جلوگیری شود و در همین راستا باید آن قدر امتیاز منطقی به روستاها بدهیم که خود روستاییان اصلا نخواهند به شهر بیایند. وی افزود: در همین راستا در استانداری برنامه ریزی کرده ایم که شورای هماهنگی پیشرفت در روستا با حضور نخبگان و صاحب نظران هر روستا چه آنانی که ساکن روستا هستند و چه روستاییانی که در دیگر نقاط زندگی می کنند، در روستاهای استان شکل بگیرد تا بتوانیم با همفکری یکدیگر، به سراغ افراد توانمند روستا برویم و هر روستایی که این شورا را تشکیل داد و منسجم کرد بتواند قابلیت های روستا، چالش ها و نیز راهکار مقابله با این چالش ها را تدوین کند و ما اعلام می کنیم که هر روستایی که این کار را انجام داد یک کار عمرانی خوب از استانداری جایزه می گیرد. دکتر اسماعیل نیا با بیان این که ما متأسفانه سند پیشرفت روستاها را نداریم، ادامه داد: باید عزت روستاییان حفظ شود و لازم است برای پیشرفت روستاها بیشتر فکر کنیم؛ زیرا با تفکر می توانیم به موفقیت های زیادی دست یابیم و این فقط برنامه و فکر و استراتژی می خواهد. به عنوان مثال با توجه به این که ۴۴۰ هزار خانوار روستایی در استان داریم بر اساس رایزنی هایی که با بیمه ایران انجام دادیم، هر خانواده روستایی با مبلغ هزار تومان در سال می توانند در برابر زلزله و آتش سوزی بیمه شوند. وی افزود: ۴۰ درصد صنایع ما وابسته به کشاورزی است و با این که درآمد ۱۳ محصول استراتژی استان ۱۱۰۰ میلیارد تومان است ولی بر اساس بررسی های انجام شده فقط در یک شهرستان کوچک آن هم در ۷محصول بین متوسط و رکورد ۷۰۰ میلیارد تومان تفاوت درآمد وجود دارد لذا لازم است از این ظرفیت های موجود استفاده بهتری شود. به عنوان مثال زعفران طلای سرخ و سرمایه ماست و اگر آن را درست مدیریت کنیم می توانیم به اندازه نفت از آن درآمد کسب کنیم یا اگر در تولید گندم الگوی کشت رعایت شود متوسط ۸ تا ۱۰ تن در هکتار باید برداشت شود، در صورتی که هم اکنون متوسط برداشت ما ۳ تن است. بنابراین تلاش همه باید این باشد که در روستاها درآمد پایدار ایجاد کنیم.
امام جمعه کاشمر: شوراهای اسلامی هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده اند

امام جمعه کاشمر هم در این همایش در سخنانی ضمن گرامی داشت روز شوراها گفت: حکومت اسلامی در مثل همانند ظرفی است برای این که اسلام به عنوان محتوای این ظرف در آن قرار بگیرد و بدنه و اجزای این حکومت مردم و جامعه هستند که شوراها این بدنه را نمایندگی می کنند.حجت الاسلام و المسلمین سید قاسم یعقوبی افزود: بر اساس سوره مبارکه شوری اولین ویژگی شوراها ایمان به خداست و دومین ویژگی آن توکل و تکیه برخداست زیرا شوراها در معرض حکم دادن و صدور رأی هستند لذا در معرض گناهان بزرگ قرار دارند و به ویژه آن که جرایم نهادهایی همچون شورا و شهرداری ها مخفی نیست و آشکار است. امام جمعه کاشمر با اشاره به چالش ها و مشکلات پیش روی شوراهای اسلامی شهر و روستا تصریح کرد: شوراهای اسلامی هنوز جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده اند و چه از نظر وظایف و چه از نظر توانایی های مالی با کمبودهایی مواجه هستند و در چنین شرایطی شاهد مراجعات زیاد مردم و انتظارات فراوان آن ها از شوراها و در مقابل توانایی کم شوراها می باشیم که این معضلات می تواند عصبانیت هایی را به دنبال داشته باشد لذا خداوند در سوره شوری می فرماید که شوراها باید خشم خود را فرو ببرند و کینه به دل نگیرند.وی بر لزوم رعایت انصاف و عدالت از سوی اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا تاکید کرد و اظهار داشت: نکند اعضای شورا حب و بغض های شخصی را معیار مکاتبات و تصمیم گیری های خود قرار بدهند. نزاع و برخورد شخصی نباید منجر به کینه به دل گرفتن از مردم شود بلکه باید هنگام تصمیم گیری درباره افراد، با دوست و دشمن یک طور برخورد کنیم که البته کار سختی است ولی خداوند این انتظار را از ما دارد. یعقوبی با بیان این که ایجاد شورا برای این است که از تک رایی نجات پیدا کنیم، خاطرنشان کرد: گاهی افراد توانا و فعالی در شورا قرار می گیرند اما به نظر دیگران اعتنا نمی کنند در صورتی که حتی مشورت کردن یک انسان با سواد با یک بی سواد هم اشکالی ندارد و شوراها باید با همفکری یکدیگر مشکلات جامعه را بشناسند و برای حل آن برنامه ریزی کنند. رئیس شورای فرهنگ عمومی کاشمر ادامه داد: البته برخی از مشکلات همچون چاله های سطح معابر با چشم دیده می شود ولی برخی مشکلات همچون چاله های اخلاقی و معنوی، عمیق است و دیده نمی شود.

فرماندار کاشمر: شوراها به جای وارد شدن به مسائل سیاسی، به سراغ عمران و آبادی شهر و روستای خود بروند

فرماندار کاشمر هم در این همایش با بیان این که وزن و جایگاه اصلی این شهرستان به موقعیت ممتاز فرهنگی آن بر می گردد، گفت: کاشمر به لحاظ موقعیت جغرافیایی، آثار و قدمت تاریخی، فرهنگ و جاذبه های طبیعی و نیز قابلیت های مختلف همچون وجود دانشگاه ها و فراوانی محصولات اقتصادی منحصر به فرد و به خصوص به دلیل وجود امام زادگان اعظم و زیارتگاه شهید مدرس(ره) یکی از قطب های مهم فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خراسان است.سیدمحسن امیرکلالی با اشاره به روز ملی شوراها افزود: شوراهای اسلامی نهادی است که بر اساس مشارکت مردمی شکل می گیرد و نظام شورایی برای این است که ما باید بتوانیم در کشور فکر و خرد جمعی را برای باز شدن اندیشه های نو گسترش دهیم لذا باید یک الگوی هم اندیشی خوب معرفی کنیم. وی با تاکید بر این که شوراها باید از مجادلات سیاسی پرهیز کنند، تصریح کرد: شان و جایگاه شوراها بالاتر از این است که وارد رقابت های غیرمفید سیاسی شوند لذا از شوراها درخواست می کنیم به جای وارد شدن به مسائل سیاسی، به سراغ عمران و آبادی شهر و روستای خود بروند زیرا وارد شدن به برخی مسائل به جایگاه شوراها لطمه می زند. نماینده عالی دولت در کاشمر سپس به بخشی از اقدامات انجام شده در این شهرستان پرداخت و خاطرنشان کرد: در حوزه های مختلف دستاوردهای خوبی در کاشمر داشته ایم به عنوان مثال در حوزه بهداشت و درمان سیاست دولت بر این است که یک قطب درمانی در کاشمر ایجاد شود به این معنا که مردم مجبور نباشند برای درمان به مشهد بروند. در همین راستا دانشکده پرستاری در کاشمر به راه افتاده و لازم است که این دانشکده تجهیز و تقویت شود و سطح خدمات پزشکی در بیمارستان ها افزایش یابد. امیر کلالی ادامه داد: در حوزه راه یکی از برنامه های جدی ما این است که بتوانیم محور شادمهر به کاشمر را در سال جاری دوبانده کنیم و نیز برنامه ریزی برای اجرای کنارگذر کاشمر هم از اولویت های ماست. ضمن این که تعریض و بهسازی مسیرها هم باید اجرایی شود. وی با اشاره به نقش مهم کشاورزی در کاشمر گفت: ۴۰ درصد از شاغلان فعال ما در بخش کشاورزی فعالیت دارند لذا در این حوزه با توجه به وجود زمین های آبی و دیم مناسب باید تلاش بیشتری داشته باشیم و در زمینه آب کشاورزی نباید همه مشکلات موجود را با موضوع خشکسالی مرتبط بدانیم. هرچند ما امسال ۷۰ میلی متر بیشتر بارندگی نداشته ایم ولی سیاست دولت بر این است که در سال جاری در راستای اجرایی کردن آبیاری های نوین بتوانیم قدم هایی برداریم. همچنین در حوزه صنعت نیز طی چند روز گذشته موفق شدیم حدود ۲۰۰ هکتار به شهرک صنعتی کاشمر اضافه کنیم. امیر کلالی خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت و عمران شهری اقدامات بسیار خوبی شده و مجوز تاسیس سازمان اتوبوس رانی کاشمر اخذ شده است.

یک پاسخ

  1. با سلام خدمت همه مسولین محتم شهر و همچنین دکتر محمد اسماعیل نیا به نظر بنده وقتی که یک روستایی با تمام مشکلات یک خانه در محدوده روستا می سازد و با هزار التماس پیش دهیار روستا نامه ای جهت دریافت امتیاز برق و آب و …. می گیرد وهنگامی که به یکی از شرکت ها مراجعه می نماید نه تنها که هیچ گونه همکاری از سوی مسولین نمی شود بلکه می گویند یا هزینه نیرورسانی را برای مثال نصب یک عدد تیر برق یا لوله گذاری آب باید واریز نمای یا با فلان شرکت های پیمانکاری قرداد بنویسی و گرنه باید در نوبت باشی که خود این این نوبت ها تا حال به 3 سال طول کشیده که با هر بار مراجعه به ادارات ذیربط باز جوابی که می شنوی نبود لوازم در انبار ها می باشد لا اقل شما به فکر ما روستایی ها باشید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *