عقب بودن کاشمر در طرح مسکن مهر باعث تأسف است !!!

جلسه شورای مسکن کاشمر در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان با موضوع مسکن مهر برگزار شد. در این جلسه مدیر کارگروه مسکن مهر استان با ابراز تأسف از عقب بودن روند اجرایی طرح مسکن مهر در کاشمر گفت: با وجود زحمات زیادی که در راستای طرح مسکن مهر در کاشمر کشیده شده است، از روند اجرایی این طرح در سطح استان خیلی عقب هستید و این باعث تأسف است.
هزینه صدور پروانه مسکن مهر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان

مهندس تورج غلامشاهی افزود: درباره هزینه صدور پروانه که شهرداری ها اخذ می کنند به طور رسمی اعلام می کنیم که در شهرستان های مختلف استان این هزینه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است و ارقامی همچون یک میلیون تومان و ۲ میلیون تومان که در کاشمر مطرح می شود اصلا معنا ندارد. ضمن این که نصف همان مبلغ پروانه ای را که اعلام شد وزارت مسکن و شهرسازی به صورت یارانه و نصف دیگر را انبوه سازان از جیب خودشان می دهند و سپس از مردم می گیرند. وی تصریح کرد: مسکن مهر متعلق به مستضعفان است و هرکس با آن مخالفت کند با دولت مخالفت کرده است و تأکید می کنیم هزینه صدور پروانه ساختمانی در طرح مسکن مهر توسط شهرداری ها آن هم با زیربنای مفید ۷۵ متر و زیربنای غیرمفید ۸۵ متر ۴۰۰ هزار تومان است.

تغییر سیاست وزارت مسکن در طرح مسکن مهر

غلامشاهی با اشاره به سیاست های در حال اجرا در طرح مسکن مهر خاطر نشان کرد: از حدود یک سال پیش سیاست وزارت مسکن در طرح مسکن مهر دچار تحول شد و رویکرد از تعاونی ها به سمت انبوه سازان تغییر کرد که این موضوع علت های خاص خودش را دارد. به عنوان مثال درباره اشتغال زایی مسکن مهر به ازای هر ۱۰۰ واحد مسکونی برای ۸۰ نفر اشتغال زایی می شود و از طرف دیگر بحث تورم مسکن بود که در دولت های گذشته به معضل تبدیل شده بود ولی در دولت های نهم و دهم این تورم کم شده است لذا بحث استفاده از انبوه سازان در دستور کار قرار گرفت.وی ادامه داد: در این باره بخشنامه های وزارتی مختلفی صادر شده است و اولتیماتوم های مختلفی هم داده شد از جمله این که از ۴ ماه قبل اعلام شد چنانچه هر یک از تعاونی ها به هر علتی از مرحله پی سازی عبور نکرده اند دیگر مجاز به ادامه کار نیستند و به کمک فرمانداری ها باید انبوه ساز مشخص شود تا کار را تمام کند. البته ما تاکنون تعامل کرده ایم ولی از این پس به گونه دیگری عمل خواهد شد. غلامشاهی اظهار داشت: تمامی این تأکیدها نشان دهنده اهمیت مسکن مهر است باید بدانیم که آبروی دولت به آبروی مسکن مهر بسته است و زمان آن هم تا آخر همین امسال است و همکاری نکردن در این زمینه مخالفت با دولت محسوب می شود. البته مشکلات اجرایی وجود دارد ولی به هر علتی نمی توانیم کار را بخوابانیم.

تا آخر امسال باید پرونده مسکن مهر بسته شود

غلامشاهی خطاب به مسئولان شهرستان کاشمر تصریح کرد: ما با همه مشکلات شما در سطح استان درگیر هستیم ولی باید این مشکلات مدیریت شود زیرا مقرر شده است تا آخر سال دو افتتاحیه داشته باشیم و پرونده مسکن مهر بسته شود. ما برای کاشمر حداقل ۶۰۰ واحد برای افتتاحیه اول که در تیرماه خواهد بود در نظر گرفته ایم.باید ساخت زیربنا و حتی محوطه سازی این ۶۰۰ واحد تا آن زمان انجام شود. استاندار اعلام کرده است که اگر حتی حیاط این واحدها آماده نباشد، آن را افتتاح نمی کنیم و حالا این که در این جلسه اعلام شود که ما برای آسفالت مانده ایم و… باید بگوییم که با این روند به افتتاحیه نمی رسیم.

برنامه ریزی ها برای مسکن مهر کاشمر

وی افزود: در ۲۷ اردیبهشت ماه آمار برنامه ریزی شده برای مسکن مهر در کاشمر به این ترتیب بوده است که تعداد واحد در حال احداث ۴ هزار و ۵۸، تعداد پروانه صادر شده ۳ هزار و ۹۰۵، اتمام پی سازی ۳ هزار و ۸۹۸، اتمام اسکلت ۲ هزار و ۳۲۳، اتمام سقف یک هزار و ۳۶۸، اتمام سفت کاری یک هزار و ۱۱۶ و اتمام نازک کاری ۵۹۹ واحد مسکونی است. اما اکنون نسبت به برنامه ریزی ها عقب هستیم که باید خود را برسانیم. مسئول طرح مسکن مهر استان با بیان این که برای کاشمر در سه بخش تعاونی ها، انبوه سازان و خود مالکان برنامه ریزی شده است، خاطر نشان کرد: تعداد واحدهای مسکونی در حال ساخت توسط تعاونی ها در کاشمر ۲ هزار و ۳۲۷ واحد است و در بخش انبوه سازان تعداد واحدهای مقرر شده در سال گذشته ۷۵۰واحد و امسال ۱۵۰ واحد است و خود مالکان هم در کاشمر ۳۱۳ نفرند. تعداد واحدها در مجموع حدود ۳ هزار و ۷۰۰ واحد است این در حالی است که در نقطه نهایی باید به آمار حداقلی ۴ هزار و ۶۰۰ واحد برسیم که این با تقویت انبوه سازان و خود مالکان امکان پذیر می شود.

حل مشکل زمین های اوقافی و آستانه

غلامشاهی ادامه داد: خود مالکان کسانی هستند که زمین شش دانگ دارند و از تسهیلات ما استفاده می کنند که دولت هم خیلی به این بخش توجه دارد. البته مشکلی که در این زمینه وجود داشت این بود که قبل از سال جاری مقرر شد به زمین های اوقافی و آستانه وام مسکن مهر تعلق نگیرد که با توجه به این که در استان و مشهد ۸۰ درصد زمین ها اوقافی یا آستانه ای بود عملا طرح خود مالکان در استان ما تعطیل شد. ولی با مکاتبات زیادی که صورت گرفت در همین روزهای اخیر بخشنامه ای صادر شد که بر اساس آن در بحث خود مالکان زمین های اوقافی و آستانه برای استان خراسان استثنا و ممنوعیت پرداخت تسهیلات به آن برداشته شده است. وی همچنین درباره حق الزحمه نظارت نظام مهندسی در مسکن مهر گفت: مصوبه ای در استان بین ما و نظام مهندسی امضا شد که حداکثر مبلغ نظارت در کل استان ۳ هزار تومان است.در کاشمر نیز با مبلغ ۲ هزار و ۱۵۰ تومان قرارداد بسته شده است. غلامشاهی تأکید کرد: بحث مسکن مهر را جدی تر بگیرید. ما نیز در استان پذیرای پیشنهادهای شما هستیم. البته ما با بانک برای پرداخت تسهیلات مشکلی نداریم و اگر در زمینه های خدماتی مشکلی وجود دارد، قول می دهیم که پیگیری کنیم زیرا باید طرح را به زمان افتتاحیه برسانیم.

عقب بودن کاشمر در مسکن مهر نگران کننده است

بخشدار مرکزی کاشمر هم که پس از ترک جلسه فرماندار، ریاست این نشست را بر عهده داشت در سخنانی با بیان این که ما گمان می کردیم کاشمر جزو شهرهای پیشرو در مسکن مهر در سطح استان است تصریح کرد: با این که همه توان خود را گذاشته ایم که مسکن مهر در اولویت باشد اما عقب بودن کاشمر در مسکن مهر نگران کننده است لذا می طلبد که همه اتحادیه ها و تعاونی ها با جدیت تلاش کنند که این طرح را به نقطه ای که در حد انتظار باشد، برسانند.

اولویتی بالاتر از مسکن مهر در کاشمر نداریم

وی خطاب به معاون شهردار کاشمر که در غیاب شهردار در جلسه حاضر شده بود، درباره مبلغ صدور پروانه برای مسکن مهر گفت: پیام این جلسه را به شهردار برسانید که با نظر مساعد برخورد کند زیرا همه ما رویکردمان این است که مسکن مهر سریع به اهداف خود برسد. ما اعلام می کنیم که اولویتی بالاتر از مسکن مهر در شهرستان نداریم. لذا مثل دیگر شهرستان ها، شهرداری در رابطه با صدور پروانه ساختمانی عمل کند تا ما در این رابطه مشکلی نداشته باشیم. دهباشی با اشاره به لزوم آماده شدن ۶۰۰ واحد برای افتتاحیه در تیرماه خاطر نشان کرد: این ۶۰۰ واحد باید در تیرماه کلیدش آماده باشد. این واحدها به آب وبرق و زیرساخت و فضای سبز نیاز دارد لذا با اولویت ویژه ای نسبت به دیگر نقاط شهر عمل شود تا محیط مناسبی برای زندگی ایجاد شود. وی با انتقاد از عقب بودن اتحادیه تعاونی های مسکن یک هزار و ۸ واحدی کاشمر تصریح کرد: چرا باید اتحادیه یک هزار و ۸ واحدی کاشمر با وجود همه مساعدت ها از نقطه مطلوب عقب باشد.با توجه به این که ما همه توانمان را برای این طرح گذاشته ایم باید تا پایان سال ۹۰ به نقطه مطلوب برسیم و پروژه یک هزار و ۸ واحدی هم کامل شود. بخشدار مرکزی کاشمر ادامه داد: فرمانداری همه توانش را برای مسکن مهر گذاشته است به عنوان مثال ما یک سهمیه اندک سوخت برای شهرستان داریم که اولویت مصرف این سهمیه را به مسکن مهر داده ایم و اگر از مسکن مهر اضافه آید به دیگر طرح های عمرانی اختصاص می یابد. وی خطاب به مدیران ادارات و مسئولان تعاونی های مسکن مهر کاشمر گفت: نباید توپ را در میدان یکدیگر بیندازیم، فقط و فقط بروید و کار کنید و دیگر هیچ بهانه ای ندارید که کار به تأخیر بیفتد.ما هم در خدمت شما هستیم تا بتوانیم تا پایان سال ۹۰ پروژه مسکن مهر را کامل کنیم و تا تیرماه ۶۰۰ واحد مسکونی را تحویل دهیم. وقتی می گوییم تحویل دهیم یعنی فردای آن روز، بتوانند اثاثیه ببرند و در آن جا ساکن شوند. دهباشی تصریح کرد: ما تا به حال فکر می کردیم مسکن مهر کاشمر رتبه خوبی را در استان دارد ولی این گونه نیست!

یک پاسخ

  1. الان باید کدومو باور کنیم؟
    کاشمر پیشرو در طرح مسکن مهر:
    معاون امور عمرانی استاندار خراسان رضوی با مطلوب ارزیابی کردن اجرای طرح مسکن مهر در کاشمر گفت: کاشمر از شهرستان‌های موفق و پیشرو در زمینه طرح مسکن مهر است.

    یا خبر بالا رو؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *