رییس محیط زیست کاشمر: جهت حفاظت از مناطق شکار ممنوع، نیاز شدیدی به تامین نیرو و تجهیزات داریم

رییس اداره حفاظت محیط زیست کاشمر گفت: جهت حفاظت از مناطق شکار ممنوع، نیاز شدیدی به تامین نیرو و تجهیزات داریم.
مهدی توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، با بیان اینکه تعداد نیروها و تجهیزات جوابگوی نیازمان نیست، اظهار داشت: احداث پاسگاه و استقرار شبانه‌روزی نیرو در بخش کوه‌سرخ، یک مساله لازم و ضروری است.
وی با بیان اینکه معضل کمبود محیط‌بان در کل کشور مطرح بوده و کاشمر هم از آن مستثنی نیست، افزود: در حال حاضر 8 محیط‌ بان در منطقه 47 هزار هکتاری شکار ممنوع سید مرتضی فعالیت دارند که مطابق نُرم جهانی باید به ازای هر 2.5 تا 3 هکتار یک محیط‌ بان فعال باشد لذا به 10 محیط‌ بان دیگر نیاز داریم.
توکلی تصریح کرد: متاسفانه برغم وجود پتانسیل‌هایی که در زمینه زیست‌ محیطی در کاشمر وجود دارد، در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی، سازمان‌های مردم نهاد هیچ‌گونه فعالیتی ندارند، فقط در هفته محیط زیست امسال یک NGO در یکی از مراکز آموزش عالی فعالیت خود را آغاز کرده است.
وی با اشاره به اینکه در بخش محیط طبیعی، منطقه شکار ممنوع سیدمرتضی از وضعیت مطلوبی برخوردار است و جمعیت وحوش و ذخایر ژنتیکی آن در زمینه چهارپایان قوچ، میش، کل و بز و پرندگان وحشی نظیر کبک و تیهو مطلوب است.
رییس اداره حاظت محیط زیست کاشمر خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر بنا به سرشماری‌های انجام شده جمعیت آن‌ها چندین برابر گردیده و جریمه و برخورد با متخلفان تاثیرگذار بوده است.
وی در خصوص نحوه انجام این سرشماری‌ها اظهار داشت: هر ساله سرشماری پاییزه انجام می‌گیرد که از شهرستان‌های اطراف هم نیروهایی می‌آید، در حدود 10 تا 15 گروه مشخص می‌شوند و از صبح زود به منطقه رفته و وحوشی راکه می‌بینید آمار می‌گیرند و با جمع‌بندی آن‌ها به استان ارسال شده و سپس مورد تایید سازمان قرار می‌گیرد.
وی با اعلام اینکه آمار قوچ و میش نسبت به سال 86 چهار یا پنج برابر شده است، ادامه داد: همین زیاد شدن وحوش، منجر به افزایش تعداد شکارچیان شده است.
توکلی با بیان اینکه از سال 86 تا سه ماهه اول امسال حدود 150 نفر متخلف شکار و صید در قالب 70 پرونده دستگیر شده‌اند، خاطرنشان کرد: افزایش خرید اسلحه به معنی افزایش شکار نیست؛ ما 200 شکارچی دارای مجوز داریم البته مخالف شکار هم نیستیم مشروط به اینکه در زمان مناسب انجام گیرد و کنترل شده باشد و مهمتر از همه قانونی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *