بحران مالی؛ کفگیر فوتبال کاشمر به ته دیگ خورد!

«سال گذشته تیم هیئت فوتبال کاشمر در لیگ دسته سوم کشور حضور داشت اما امسال به دلیل مشکلات مالی مجبور شدیم امتیاز آن را واگذار کنیم یا در سال گذشته تیم امید ما بهترین تیم استان بود اما به دلیل مشکلات مالی این تیم نتوانست در مسابقات درخششی داشته باشد.» این جمله ها بخشی از درددل های دبیر هیئت فوتبال کاشمر است که در گفت وگو با خبرنگار ما از کمبود اعتبار برای ورزش فوتبال انتقاد می کند. گفت وگوی ما را با رئیس و دبیر هیئت فوتبال کاشمر و تعدادی از اعضای شورای شهر این شهرستان بخوانید. نکته جالب این که حتی مدیر روابط عمومی هیئت فوتبال شهرستان هم با تایید مشکلات مذکور می گوید: مشکلات مالی فوتبال کاشمر با توجه به استقبال اندک بخش خصوصی گسترش یافته است.

«مهدیان» خاطرنشان می کند: با این وضعیت باید گفت کفگیر فوتبال کاشمر دیگر واقعا به ته دیگ رسیده است و در صورت حمایت نکردن مسئولان به زودی شاهد نابودی این رشته در این شهرستان خواهیم بود.

رئیس هیئت فوتبال کاشمر با اشاره به استقبال زیاد جوانان از ورزش فوتبال گفت: میزان علاقه مندی جوانان و نوجوانان کاشمر به رشته ورزشی فوتبال بسیار زیاد است به گونه ای که تعداد ورزشکاران فوتبال و فوتسال با تعداد ورزشکاران رشته های دیگر برابری می کند و حتی از آن ها هم بیشتر است.
به دلیل کمبود بودجه ورزشکاران تحت فشار هستند

محمود قانعی افزود: برنامه دولت این است که ورزش خودگردان شود که هرچند در مجموع برنامه خوبی است اما در این شرایط باشگاه ها و تیم های بزرگ کشور هم تحت فشار هستند و متضرر شده اند چه برسد به تیم های شهرستانی و باشگاه های بی نام و نشان و غیروابسته به بنگاه های اقتصادی که رونقی ندارند. در واقع به دلیل کمبود بودجه ورزشکاران تحت فشار هستند و با همین وجوه اندک که از طریق هیئت فوتبال، اداره ورزش و نیز کمک های بخش خصوصی تامین می شود، فوتبال شهرستان را هدایت می کنیم به ویژه آن که در کاشمر بنگاه های قوی اقتصادی هم نداریم لذا سطح فوتبال در شهرستان پایین است. وی با تاکید بر لزوم توجه جدی به جنبه های مختلف ورزش خاطرنشان کرد: جنبه های مختلف ورزش به ویژه مسائل فرهنگی آن باید مد نظر باشد که خوشبختانه در کاشمر جو فرهنگی فوتبال نسبت به گذشته بهتر شده است زیرا ما در هیئت فوتبال صرفا یک نگاه ورزشی نداشته ایم و برنامه ریزی های فرهنگی هم مورد توجه ما بوده است. البته تداوم برنامه ها و موفقیت های ما به پشتیبانی های مالی برمی گردد. با توجه به تلاش شهرداری و شورای شهر برای گستره فعالیت ها از جمله در بخش فرهنگی، انتظار حمایت از سوی این نهاد وجود دارد، به همین دلیل در بیشتر استان ها تیم های برتر در مسابقات لیگ برتر، دسته یک و دسته های پایین تر توسط شهرداری ها اداره می شوند.

قانعی به نحوه فعالیت هیئت فوتبال کاشمر اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیت در مجموعه ما کاملا رایگان است یعنی به همکاران ما در هیئت فوتبال ریالی پرداخت نمی شود و اگر بودجه مختصری هم وجود داشته باشد صرف هزینه تیم ها همچون هزینه رفت و آمد، درمان آسیب دیدگی ها، پرداخت به عوامل اجرایی مثل داورها، سرپرست تیم ها و… می شود. البته لازم است از نیروی انتظامی که در مسابقات مختلف با ما همکاری دارند، تشکر کنیم.

به دلیل مشکلات مالی نمی توانیم در مسابقات استانی حاضر شویم

در ادامه این گفت وگو دبیر هیئت فوتبال کاشمر هم گفت: شاید به نظر بیاید که ورزش، کار چندانی ندارد اما باید گفت که کار ورزش بسیار گسترده است لذا ما نیاز به کمک داریم. به عنوان مثال سال گذشته تیم هیئت فوتبال کاشمر در لیگ دسته سوم کشور حضور داشت ولی امسال به دلیل مشکلات مالی مجبور شدیم امتیاز آن را واگذار کنیم. یا در سال گذشته تیم امید ما بهترین تیم استان بود اما باز هم به دلیل مشکلات مالی نتوانست به حضور خود ادامه دهد در صورتی که اگر در مسابقات استانی حاضر می شد حتما جزو ۳ تیم برتر بود. حسین کرمانیان افزود: متاسفم که ما حتی یک ریال نتوانستیم به این تیم ها کمک کنیم و با این که از ابتدای امسال تاکنون حدود ۶۰۰بازی فوتبال را برگزار کرده ایم و حداقل ۲ هزارو ۵۰۰ بازیکن تحت پوشش هیئت فوتبال کاشمر بوده اند اما ما توان مالی نداشتیم که حتی به اندازه تامین یک توپ به این تیم ها کمک کنیم.

وی با تاکید بر لزوم حمایت شورا و شهرداری از فوتبال کاشمر ادامه داد: بسیاری از شهرهای خراسان همچون سرخس، قوچان و… تیم فوتبال شهرداری دارند اما در کاشمر تیمی به نام شهرداری نیست و ما پیگیری هایی هم داشته ایم اما شهردار کاشمر می گوید ما تیم نمی خواهیم ولی به تیم های ورزشی کمک می کنیم. هرچند ما هم قبول داریم که باید از همه رشته های ورزشی حمایت شود ولی باید توجه داشت که فعالیت تمام رشته های دیگر به اندازه نیمی از فعالیت های هیئت فوتبال کاشمر نمی شود. کرمانیان خاطرنشان کرد: ما فعالیت های زیادی انجام داده ایم اما قبول داریم که هنوز خیلی کم است.

مشکل اینجاست که برای انجام هر کاری نیاز به بودجه داریم، حساب ما همیشه خالی است و همیشه به داوران بدهکار هستیم.

دبیر هیئت فوتبال کاشمر تصریح کرد: برای تیم فوتبال دسته یک تاکنون ۵ میلیون تومان هزینه کرده ایم ولی اکنون که در مراحل آخر هستیم مشکل داریم و این تیم تاکنون۱۱ بار به مسابقات خارج از شهر اعزام شده است که ۳ یا ۴ مرتبه شهرداری مینی بوس در اختیار ما قرار داده است در صورتی که برای هر مرتبه باید ۱۲۰ هزار تومان پول مینی بوس بدهیم.

تعطیلی مدرسه فوتبال کاشمر

وی ادامه داد: در تابستان مدرسه فوتبال ما ۷۰ دانش آموز داشت ولی برای ادامه کار نتوانستیم توپ و دیگر هزینه ها را تامین کنیم یا سال گذشته روزهای جمعه ۲۰۰ نفر برای فوتبال به مدرسه فوتبال می آمدند اما امسال آن را تعطیل کرده ایم، هرچند خانواده ها با ما تماس می گیرند و تقاضا می کنند که فعالیت مدرسه فوتبال را ادامه بدهیم. شرایط به گونه ای است که ما حتی از خلیل آباد و بردسکن هم کمتر به داوران خود حق الزحمه پرداخت می کنیم.از همین رو با این که توانستیم از فدراسیون امتیاز برگزاری کلاس داوری را بگیریم اما چون هیچ کس شرکت نکرد مجبور شدیم این امتیاز را به بردسکن واگذار کنیم چرا که وقتی برای ۹۰ دقیقه داوری فقط ۴ هزار تومان پرداخت می کنیم دیگر انگیزه ای برای داوران نمی ماند. کرمانیان با بیان این که از نظر فرهنگی سطح فوتبال کاشمر رشد خوبی داشته است، به موضوع تامین تجهیزات مورد نیاز فوتبال اشاره کرد و گفت: هرچند در دوره مدیریت فعلی اداره ورزش، از نظر سخت افزاری رشد خوبی داشته ایم اما هنوز حتی نسبت به خلیل آباد عقب تر هستیم و با این که ۴ یا ۵ سالن در کاشمر داریم ولی حتی یکی از آن ها برای برگزاری مسابقات مناسب نیست چرا که تنها سالن سکودار ما(سالن شهید چمران) کوچک است و باقی سالن ها هم سکو ندارد.

کمک به ورزش وظیفه همه است

غزنوی عضو شورای شهر کاشمر هم در گفت وگو با خبرنگار ما به نقش ورزش در ایجاد شور و نشاط در بین جوانان اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال سال گذشته که کاشمر نماینده ای در لیگ دسته ۳ کشور داشت شور و نشاط خوبی در بین جوانان حاکم بود لذا شورای شهر و شهرداری با توجه به این که اعضای شورا و شخص شهردار همه اهل ورزش و ورزش دوست هستند، در حد بضاعت خود کمک هایی کرده اند. هرچند شهرداری کاشمر از نظر مالی خیلی قوی نیست ولی با توجه به تاثیرات زیادی که ورزش از نظر روحی و جسمی دارد وظیفه همه ماست که کمک کنیم.

تاکید شهردار کاشمر بر لزوم حمایت از تیم های محلات

شهردار کاشمر هم در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: در سال جاری حدود ۱۰ میلیون تومان به ورزش شهرستان کمک کرده ایم و این کمک ها تیم های محلات تا تیم های اعزامی به دیگر شهرستان ها را شامل شد. حرف ما این است که چه لزومی دارد بازیکنان تیم کاشمر از دیگر شهرستان ها بیایند و ما برای آن ها خرج کنیم؟ علی اسماعیل پور اظهار داشت: هدف ما که فقط تیم داری نیست. سال گذشته برای تیم کاشمر که در دسته ۳ حضور داشت و بسیاری از بازیکنان آن از دیگر شهرها بودند حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شد و شهرداری ۵ میلیون تومان به این تیم کمک کرد؛ در صورتی که ما به تیم های محلات ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بیشتر کمک نمی کنیم و معتقدیم با همان ۵ میلیون تومان به جای یک تیمی که بازیکنانش از دیگر شهرها هستند می توانیم به ده ها تیم محله کمک کنیم. وی تصریح کرد: شهرداری در سال های گذشته بیشترین کمک های خود را به ورزش و تربیت بدنی کاشمر اختصاص داده است.

حمایت ها از ورزش کاشمر باید منسجم و از یک مسیر مشخص باشد

یک عضو دیگر شورای شهر کاشمریکی از وظایف ذاتی شورای شهر را حرکت به سوی عرصه امور فرهنگی و ورزشی عنوان کرد و این امور را به اندازه مسائل عمرانی مهم دانست. «مهری پالایی» در این زمینه افزود: ورزش باید خودگردان باشد اما ما باید افراد جامعه را به سمت ورزش سوق بدهیم چرا که شاهدیم در شرایط فعلی هزینه های زیادی صرف درمان و امور پزشکی می شود و از طرفی تعداد زیادی از افراد به ویژه جوانان گرفتار آسیب های روحی و جسمی هستند. شایسته است هزینه ای که قرار است صرف درمان شود، صرف پیشگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *