بن بست ترافیک در کاشمر

ترافیک کاشمر

به گزارش دوهفته نامه آوای کاشمر – کاشمر، شهری با قدمت طولانی و دارای سوابق و پیشینه فرهنگی کهن است . هنوز هم وجود برخی ساختمان‌ها مثل کاروان‌سرای اطراف میدان مرکزی ، بازارچه قدیمی و کوچه‌های تنگ و باریک در بافت فرسوده که از مرکز شهر منشعب می‌شوند در ساختار این شهر خودنمایی می‌کنند. هرچند خانه‌های بزرگ و ویلایی قدیمی جای خود را به ساختمان‌های چند طبقه در کوچه پس کوچه‌های خیابان اصلی داده‌اند و هر روز در این کوچه‌ها شاهد به هوا رفتن ساختمان‌های شش، هفت طبقه هستیم که گاه حذف پارکینگ از آنها ، خیابان‌های اصلی شهر را به پارکینگی بزرگ‌تر تبدیل کرده است .

اگرچه برخی قدیمی‌ها می‌گویند ؛ در کاشمر قدیم فقط چند دستگاه خودرو در شهر وجود داشت اما امروز صدها خودرو مجبورند در همان خیابان‌ها رفت و آمد کنند. از این رو بحث «ترافیک» هر روز جدی و جدی‌تر می‌شود .

علاوه بر عرض کم خیابان‌ها ، در ابتدای چهار خیابان اصلی امام خمینی ، قائم، مدرس و ۱۷شهریور، ایستگاه‌های تاکسی‌ای نیز وجود دارند که دائماً تاکسی‌های پارک شده منتظر مسافر هستند. هم‌چنین مینی‌بوس‌های فعال در سطح شهر نیز با فاصله کمی از این تاکسی‌ها در ایستگاه‌ها توقف می‌کنند که مزید بر علت است؛ چند باری هم که در سال‌های اخیر برخی مسیرهای اصلی یک طرفه شده‌اند که با گلایه برخی کسبه و شهروندان دوباره به حالت اولیه برگشته است . از این رو ترافیک شهر سالانه به نسبت تعداد افراد و حجم ترافیک و خودروهایی که وارد می‌شود به سرعت سیر صعودی داشته و سالانه ۱۰ تا ۱۵ درصد بر حجم ترافیک افزوده می‌گردد و بی‌گمان اگر این روند ادامه پیدا کند، به حدی می‌رسد که جایی برای رفت و آمد وجود نخواهد داشت .

این در حالی است که کمبود پارکینگ در شهر احساس می‌شود و هیچ تناسبی بین تعداد ماشین‌ها ، راه‌های مواصلاتی و محل پارک خودرو وجود ندارد. در نتیجه یک سوم خودروهای موجود در شهر پارکینگ ندارند و همین امر موجب شده پارک کردن ماشین‌ها تنها به عنوان یک معضل شهری مطرح نباشد بلکه دامنه جدیدتری بیابد .

در این میان برخی کسبه‌های میدان مرکزی و هر چهار خیابان اصلی از این شلوغی و هرج و مرج گله دارند. راننده‌های تاکسی نیز عمدتاً از این وضعیت ناراضی‌اند چرا که حرکت آنان در خیابان‌های اصلی به دلیل ترافیک سنگین به ویژه در ساعات پر رفت و آمد ، بسیار به کُندی انجام می‌شود به طوری که خیابان‌های اصلی شهر را که می‌توان در شرایط غیرترافیکی در پنج دقیقه پیمود، در ساعات پر رفت و آمد حداقل ۲۰ دقیقه طول می‌کشد تا از آن گذر نمایی .

اگرچه مدیران شهر سعی کرده‌اند نسخه‌هایی برای رفع این مشکل بپیچند اما معضل ترافیک ضمن آنکه هم‌چنان باقی است هر روز بیشتر نیز می‌شود . از این رو شایسته است به جای آنکه مسئولان برای خلاصی کوتاه مدت از این معضل در برخی مقطع‌های زمانی ، با جلسه‌ای و پیچیدن نسخه‌ای ، مرهمی بر روی آن بگذارند، به شهروندان اطمینان خاطر بدهند که با در نظر گرفتن برنامه‌ی توسعه پایدار شهر، تدابیری کارشناسانه برای رفع این مشکل اساسی که ضمن اتلاف وقت مردم ، باعث به هدر رفتن مقدار زیادی انرژی می‌شود و مهم‌تر از همه با سلامتی شهروندان ارتباط مستقیم دارد و سلامتی آنان را به مخاطره می‌اندازد، در نظر دارند.

چه بسا ضرورت دارد در همین رابطه «طرح پارک‌بان» با جدیت کامل اجرا شده و مشکلات پیش‌روی آن در اسرع وقت برطرف گردد . البته لازم است با توجه به اینکه شهردار شهرمان عنوان کرد : «جرایم مربوط به حذف پارکینگ در حساب بانکی خاصی واریز می‌شود و برای احداث پارکینگ در شهر هزینه می‌گردد »، با شفافیت دخل و خرج این حساب روشن گردد تا مردم هم بدانند در قبال حذف پارکینگ‌ واحدهای تجاری و مسکونی، چقدر شهرداری در راستای احداث پارکینگ اقدام نموده است . حال آنکه کاشمر فقط خیابان امام نیست . در خیابان مدرس ، ۱۷شهریور و قائم هم پارکینگی مطابق با حداقل استانداردها وجود ندارد و اغلب مالکان خودروها هر جا زمین خالی بزرگی می‌یابند خودروی خود را پارک می‌کنند . نظیرآنچه در بسیاری از خیابان‌ها دیده می‌شود! حتی شاهدیم برخی میلان‌ها، مِلک خصوصی عده‌ای شده که با بستن یک‌طرف آن ، هر شب در دو طرف میلان خودروهای خود را پارک کرده و به حقوق سایر شهروندان اجحاف می‌شود . از این رو امیدواریم شورائیان با برنامه‌ریزی اصولی ، حداقل برای ۳۰ سال توسعه شهری ، برنامه‌ریزی نمایند ؛ تا روزی برسد که مردم شاهد خیابان‌های خلوت در مرکز شهر بوده و به دور از هول و هراس از دیو ترافیک در شهر تردد نمایند .

نظرتان را بنویسید

عضویت ایمیلی

خبرنامه پایگاه اطلاع رسانی کاشمر این امکان را برای شما فراهم میکند تا به وسیله ثبت آدرس ایمیل خود در کادر زیر از آخرین مطالبی که در سایت منتشر میشود، مطلع شوید!

آخرین ارسال ها