نگاهی به سه سال فعالیت فرهنگی مجتمع باغ فرهنگ ترشیز

باغ فرهنگ ترشیز
در کشور ما فعالیت های فرهنگی که در سطح محدودی همچون منطقه یا شهر صورت می گیرد این تجربه را برای ما داشته که فعالیت های مردمی و غیر دولتی غالباً مؤثرتر، بادوام تر و با کیفیت بیشتری همراه بوده اند برای نمونه می توان به جلسات مذهبی شهرهای مختلف ایران که کاملاً مردمی و بدون حمایت های دولت اداره می شوند اشاره کرد.
یکی از اینگونه نهادها در شهرما « مجتمع فرهنگی باغ فرهنگ ترشیز » است که به تلاش و همت جناب آقای دکتر سهیل سادات و جمعی دیگر از اهالی فرهنگ کاشمر پدید آمده است .
باغ فرهنگ ترشیز که از بهار 1388 شروع به کار کرده تا کنون فعالیتهای درخشانی را در کارنامه دارد. که از آن جمله می توان به برگزاری جلسات « در محضر مفاخر ایران » با حضور آقایان مرحوم استاد ایرج افشار، ایران شناس و نویسنده بزرگ، استاد مرادی خوشنویس نامی، دکتر شمس شریعت تربقان چهره ی ماندگار و دکتر محمد علی انصاری شارح نهج البلاغه اشاره کرد.
باغ فرهنگ ترشیز که مجتمعی است از جمعی فرهنگ دوستان و فرهیختگان همیشه در پی آن بوده که فضایی فرهنگی و معنوی برای اهالی محترم ترشیز فراهم کند.
حمایت این نهاد از هنرمندان موسیقی کاشمر که منجر به ساخت و انتشار دو آلبوم موسیقی « غربت، عطش و خون » و « می زنم چرخیّ و رقصان می شوم » شده گواهیست بر این ادعا .
علاوه بر تمامی فعالیت های مذکور احداث « کتابکده نردبان آسمان » از دیگر خدمات مؤثر این مجموعه به شمار می رود. در مورد کتابکده ی نردبان آسمان باید گفت : که این کتاب فروشی در نوع خود در منطقه بی نظیر بوده بویژه آنکه پس از انتقال کتابکده از خیابان امام خمینی به محل فعلی خود- خیابان شهید بهبودی- و گسترش فضای کتابکده زمینه ی بیشتر و بهتری برای فعالیت های فرهنگی و ترویج فرهنگ کتابخوانی ایجاد شده است . در اینجا باید تشکر و سپاس ویژه ای از همشهری ارجمند، « جناب آقای دکتر مازنی و همسر گرامیشان سرکار خانم اسکندری » به عمل آوریم . توضیح اینکه فضای فعلی کتابکده متعلق به ایشان بوده است که جناب آقای دکتر بنا بر حس فرهنگ دوستی و خدمت به فرهنگ همشهریان این فضا را به باغ فرهنگ اهدا کرده و به طور دائم در اختیار کتابکده قرار داده اند. باید دانست که ایجاد فضایی ارزشمند همچون کتابکده ی نردبان آسمان با بسیاری از گرفتاری ها و مشکلات برای دست اندرکاران این مجموعه همراه بوده و هست که از این باب همکاری بیشتر مردم و مسؤلان مربوط را می طلبد.
در گفتگویی که با یکی از اعضای باغ فرهنگ داشتم (نگارنده) گله مندی این مجموعه از برخی ادارات و نهادها مشخص بود، از جمله اینکه پروانه ی کتابکده تجاری صادر شده در حالیکه کتابکده به هیچ عنوان با اهداف اقتصادی و تجاری احداث نگردیده و صرفاً به فعالیت فرهنگی می پردازد بعلاوه درآمد حاصل از فروش کتاب در کتابکده ی نردبان آسمان تماماً صرف امور فرهنگی بویژه احداث و تجهیز کتابخانه در روستاهای محروم می شود.
همچنین این عضو ضعف همکاری اداره ی مخابرات با کتابکده را موجب عقب افتادن فعالیت های مجازی باغ فرهنگ  دانست.

***********
به واقع که باغ فرهنگ طی سه سال فعالیت توانسته گام های مفید و مؤثری در جهت اهداف والای خود بردارد و امروز این وظیفه به دوش مردم و مسؤلان فرهنگی و غیر فرهنگی کاشمر است که با همکاری های مادی و معنوی خود به پیشبرد اهداف باغ فرهنگ کمک کنند. اعضای باغ فرهنگ بزرگترین درد خود را عدم وجود نگاهی فرهنگی و معنوی به کتاب و کتابخوانی از جانب مردم و مسؤلان عنوان می کنند و از این که همشهریانشان خرید کتاب را یک هزینه ی اضافی و جانبی می دانند ناراحتند.
فرهیختگان فعال در باغ فرهنگ هرگز از فعالیت های خود چشم داشت مادی نداشته اند و خالصانه برای « انسان و انسانیت » تلاش می کنند.
پاسداشت از فعالیت های این نهاد و اعضای محترم آن پاسداشت آگاهی و دانایی است و همکاری با ایشان همکاری با فرهنگ .
نگارنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه ی مردم کاشمر و به نمایندگی از تمامی همشهریان تشکر صمیمانه ی خود را نسبت به هیأت مدیره محترم، اعضای فرهیخته و دست اندرکاران گرامی باغ فرهنگ و همچنین فروشندگان ارجمند و اهل کتاب کتابکده ی نردبان آسمان ابراز می دارد و توفیق بیش از بیش تمامی این عزیزان را از خداوند منان مسئلت می کند.
حمید رضا حیدریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *