پس از گذشت هفت سال سینمای کاشمر همچنان تعطیل است!


“سینما ایران” به عنوان تنها سینمای شهرستان کاشمر که در اختیار جمعیت هلال احمر این شهرستان بوده، از سال 84 تعطیل شده و هنوز هم بازگشایی نشده است.
جواد روشندل، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، اظهارداشت: پس از حاکم شدن یک دوره رکود بر سینماها، مسوولان حوزه فرهنگ به فکر افتادند که چاره اندیشی کنند؛ عده‌ای موضوع توان اقتصادی مردم را مطرح کردند و راهکار بلیت نیمه بها را ارائه دادند و عده‌ای نیز معتقد بودند تعدد مراکز و فروشگاه‌های عرضه محصولات فرهنگی و لوح فشرده باعث رکود سینماها شده است.

مهمترین مشکل، تکثیر غیرمجاز فیلم‌های تازه اکران بود
وی ادامه داد: حال آنکه یکی از مشکلات اصلی این بود که اکثر فیلم‌های تازه اکران ‌شده سریع در شهر پخش می‌شد و به نظر من مهمترین مشکل همین تکثیر غیرمجاز بود زیرا هر محصولی در ابتدای عرضه شدن ارزش و جذابیت دارد و مخاطب دوست دارد فیلمی را در سینما ببیند که اکران اول باشد.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر با بیان اینکه نیمی از عواید فروش فیلم متعلق به صاحب فیلم است، اظهارداشت: با توجه به اینکه عواید فروش فیلم در شهرهای بزرگ بیشتر است معمولا صاحبان فیلم مایلند که فیلمشان ابتدا در شهرهای بزرگ اکران شود.
وی گفت: این امر باعث می‌شود که فیلم با تاخیر به شهرهای کوچک برسد و رغبت چندانی برای مردم شهرهای کوچک باقی نمی‌ماند؛ چرا که یا تعریف فیلم را در این مدت می‌شنوند و یا خود فیلم به خانه‌ها وارد می‌شود و به عبارتی بعضی فیلم‌ها تا زمانیکه به شهرستان می‌رسید از دایره مخاطب خارج شده بود.
روشندل افزود: برای رفع این مشکل نیز چاره‌اندیشی و در نتیجه دفتر حمایت از سینماهای مناطق محروم در مراکز استان‌ها با هدف حمایت از سینماهای شهرستان‌ها تشکیل شد و تلاش این دفتر این بود که اگر به عنوان مثال فیلمی دو روز در شهرهای بزرگ اکران شود روز سوم در یکی از سینماهای شهرستان‌ها هم اکران شود تا تازگی فیلم حفظ شود و به این ترتیب این دفتر، فیلم‌های حمایتی در اختیار سینماها قرار می‌داد و از طرفی از صاحب فیلم هم حمایت می‌کرد.
وی تصریح کرد: مدتی هم سینماهای شهرستان‌ها با این تمهیدات به فعالیت خود ادامه دادند اما متاسفانه در نهایت مشکلات و عوامل متعدد منجر به تعطیلی سینماهای برخی شهرستان‌ها از جمله کاشمر شد.

مدت زیادی است سینمای کاشمر تعطیل شده
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر خاطرنشان کرد: اوایل در اوقات فراغت، سینما بازگشایی می‌شد و اکران‌ها به سمت اکران‌های گروهی برای مدارس، کانون‌ها و یا پایگاه‌های بسیج پیش می‌رفت، اما مدت زیادی است سینمای کاشمر به طور کلی تعطیل شده است.
وی در ادامه به راهکار وزارت ارشاد برای حمایت از بازگشایی سینماها اشاره کرد و ابراز داشت: پس از تعطیلی سینماهای تعدادی از شهرستان‌ها، راهکار دیگری مبنی بر اینکه اگر سینمایی بخواهد مجددا بازگشایی شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزان 50 درصد در خرید تجهیزات و راه‌اندازی سینما مشارکت می‌کند ارائه شد.

مدیریت سینما، موافق بازگشایی سینما نیست
روشندل ادامه داد: در همین راستا جلساتی با رییس هلال احمر شهرستان به عنوان مدیر سینما و شهرداری به عنوان مالک و با حضور نماینده فرماندار برگزار کردیم که متاسفانه مدیریت سینما چندان موافق بازگشایی سینما نیست و شهرداری کاشمر هم اعلام کرده اگر تمایلی برای راه اندازی مجدد سینما وجود ندارد ساختمانش را تحویل گرفته و اجاره معوق آن هم پرداخته شود.
وی با انتقاد از کم توجهی به این مقوله اظهارداشت: نظر اداره ارشاد این است که می‌شود با در نظر گرفتن تمهیداتی مثلا اکران فیلم فقط در روزهای جمعه، دوباره راه پای مردم را به سینما باز کرد و همان طور که سینما به تدریج تعطیل شد، به تدریج هم بازگشایی شود.
مهدی شرافتی، رییس جمعیت هلال احمر کاشمر هم در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، با بیان اینکه تلاش برای کاهش مخاطبان سینما از برنامه‌های شبیخون فرهنگی است، افزود: این جمعیت از سال 62 تا سال 84 به مدت 22 سال سینمای کاشمر را اداره کرده است اگرچه اداره سینما جزو وظایف ذاتی هلال احمر نیست اما با توجه به زمینه‌ای که در هلال احمر برای پرداختن به مسایل مربوط به جوانان وجود داشت ما پیش قدم شدیم و مسوولیت اداره سینمای کاشمر را بر عهده گرفتیم.
وی استقبال نکردن مردم را عامل تعطیلی سینما عنوان کرد و افزود: اواخر فعالیت سینما با اینکه سعی ما بر این بود فیلم‌های روز و حتی هم‌زمان با تهران تهیه کنیم اما گاهی در هر نوبت پخش مراجعه کنندگان به یک یا دو نفر رسید و گاه حتی هیچ تماشاچی حضور نداشت.
رییس جمعیت هلال احمر کاشمر ادامه داد: افت تعداد تماشاچی هم فقط مربوط به سینمای کاشمر نبود و این موجی بود که در سراسر کشور ایجاد شد، اگر این موضوع منحصر در کاشمر بود باید نتیجه می‌گرفتیم که مدیریت سینمای کاشمر ضعیف بوده یا مثلا ساختمان سینما مشکل دارد.
شرافتی برخلاف نظر رییس اداره ارشاد، مدیریت سینما توسط مالک حقوقی را به نفع سینمای کاشمر دانست و گفت: در حالی که در سراسر کشور بسیاری از سینماها با تعطیلی مواجه شدند، اتفاقا سینمای کاشمر چون نفع شخصی در آن مطرح نبود تا مدت‌ها به کار خود ادامه داد و حتی مدت زمان بیشتری از شهرستان‌هایی همچون تربت جام، گناباد و قاین فعالیت داشت.
رییس جمعیت هلال احمر کاشمر تلاش برای کاهش جذابیت سینماهای کشور را توطئه‌ای از جانب دشمنان فرهنگی کشور دانست و ابراز داشت: این کار یک توطئه ظریف، پنهان و آرام از جانب دشمنان کشور و در راستای شبیخون فرهنگی آنها بود چرا که بین تعداد متقاضیان سینمای یک کشور و مخاطبان تلویزیون آن کشور به عنوان رسانه ملی یک ارتباط مستقیم وجود دارد.

با خالی شدن سینماها،‌ رسانه ملی هم مخاطبان خود را از دست می‌دهد
وی ادامه داد: هر چه تعداد تماشاچیان و علاقه‌مندان به سینما در یک کشور بیشتر باشد مطمئن باشید گرایش مردم نسبت به استفاده از برنامه‌های تلویزیون بیشتر است و در واقع رکودی که بر سینماهای کشور حاکم شد توطئه‌ای بود از جانب دشمنان فرهنگی که به طرق مختلف سینماهای کشور را خالی از جذابیت و مشتری کنند و این باعث می‌شد رسانه ملی هم مخاطبان خود را از دست بدهد و وقتی این دو، جایگاه خود را از دست دادند مردم به رسانه‌های بیگانه روی می‌آورند و این یکی از اهداف تهاجم فرهنگی دشمنان است.
رییس جمعیت هلال احمر کاشمر ادامه داد: در یک کشور عامل اصلی برای جذب مخاطب به سینما، وجود هنرمندان و بازیگران سرشناس است و به اصطلاح سینماداران، ستاره لازم است تا مردم جذب شوند در حالی که به عناوین مختلفی در کشور به گونه‌ای رفتار شد که در سینما ستاره‌ای باقی نماند و این یکی از عوامل کاهش رغبت به سینماست.

چند سال است که فیلمی مثل “اخراجی ها” ساخته نشده
شرافتی نبود فیلم‌های جذاب را هم عامل موثر دیگری در کاهش مخاطبان سینما دانست و گفت: مساله‌ای که هیچ‌گاه نباید فراموش کرد این است که در کشور ما شاید هر سال و یا حتی هر چند سال یک فیلم خوب ساخته می‌شود؛ مثلا چند سال است که فیلمی مثل “اخراجی ها” ساخته نشده و به طور خوشبینانه می‌شود گفت هر سال یک فیلم مثل اخراجی‌ها ساخته می‌شود اما آیا این میزان برای رونق سینماها کافی است.
وی افزود: ممکن است در تهران یک فیلم بین یک تا سه ماه در حال اکران باشد ولی در شهرهای کوچکی مثل کاشمر هیچ وقت فیلمی بیشتر از 11 روز یا دو هفته سابقه اکران ندارد، به عبارتی اگر شما یک فیلم خیلی خوب و گیشه‌دار تهیه کنید نهایتا دو هفته مشتری جذب می‌کند و شما هر ماه دو فیلم نیاز دارید و در طی یک سال باید 24 فیلم خوب ساخته شود تا نیاز سینمای کشور را برطرف کند که در حال حاضر این میزان فیلم خوب و جذاب در کشور تولید نمی‌شود.
شرافتی فاصله بین پخش فیلم را در شهرهای بزرگ مثل تهران و شهرهای کوچک هم از دیگر عوامل کاهش مخاطبان سینما دانست و ابراز داشت: در سال 87 مکاتباتی با موسسه سینما شهر از موسسات وابسته به وزارت ارشاد انجام شد و کارشناسان آنها پس از بازدید و تهیه گزارش اعلام کردند که حاضرند نیمی از هزینه بازسازی را که 120 میلیون تومان برآورد شده بود بپردازند.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه سینما ملک شهرداری کاشمر است با شورای شهر و شهرداری به عنوان موجر مشورت و پیشنهاد شد که نصف هزینه‌های بازسازی را از محل اعتبارات محلی بپردازند اما شورا و شهرداری پاسخی به این پیشنهاد ندادند و لذا موضوع مسکوت ماند و بعد از آنهم ما برنامه ای برای ادامه کار سینما نداشته‌ایم.
رییس جمعیت هلال احمر کاشمر افزود: در حال حاضر نیز با توجه به اینکه این کار جزو وظایف ذاتی هلال احمر نیست علاقه‌ای به اداره سینما نداریم ولی سینما را به عنوان یک ابزار فرهنگی که می‌تواند در ارتقای فرهنگ عمومی نقش بسیار ارزنده‌ای داشته باشد می‌شناسیم و برای آن اهمیت قایلیم.

وجود سینما با بالا رفتن سطح فرهنگ عمومی یک شهر ارتباط مستقیم دارد
‌شرافتی با بیان اینکه خیلی‌ها معتقدند سینما توجیه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: این حرف برای کسانی که به دنبال درآمدند، درست است ولی برای ارشاد، شهرداری و سازمان‌هایی که مسوول ارتقای فرهنگ عمومی یک شهر هستند، سینما درآمد بسیار بالایی دارد و درآمد آن پنهانی است چون هنگامی که سطح فرهنگ عمومی یک شهر ارتقا پیدا کرد بالطبع خیلی از هزینه‌های شهر همچون هزینه‌های شهرداری، آمار جرایم، تصادفات و… کاهش پیدا خواهد کرد و اینها باعث می‌شود سطح رفاه و آسایش مردم ارتقا پیدا کند و این نتیجه فعالیت مراکز فرهنگی همچون سینماست.
وی ادامه داد: در مدت 22 سال که سینمای کاشمر را اداره کرده‌ایم نزدیک به 15 میلیون تومان غرامت دستمزد کارگران را پرداخت کرده‌ایم و البته هزینه‌های زیاد دیگری هم برای ما داشته است؛ یعنی هیچ نفع مادی متوجه هلال احمر نبوده و فقط به خاطر جوانان و مردم شهرستان و اینکه علاقه‌مند بوده‌ایم فضایی فراهم کنیم که بتواند اوقات فراغت جوانان را پرکند این مسوولیت را پذیرفته‌ایم و از انجام آن هم خوشحال و خرسندیم که توانسته‌ایم در مدت 22 سال خدمتی را به شهر ارائه کنیم.

از بخش خصوصی در اداره سینما استقبال می‌کنیم
شرافتی با استقبال از ورود بخش خصوصی در اداره سینما گفت: اگر واقعا در بخش خصوصی کسی علاقه‌مند باشد ما حاضریم پس از طی تشریفات اداری، تجهیزات سینما را در اختیار قرار بدهیم تا بتواند فعالیت کند.
این در حالی است که پس از سالها تعطیلی سینمای کاشمر با احداث بزرگترین پارک منطقه و تصمیم به احداث فرهنگسرا در آن امیدی در دل اهالی فرهنگ و علاقمندان به هنر هفتم ایجاد شده که با راه‌اندازی این فرهنگسرا شاهد اکران فیلم‌های سینما در این فضا باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *