کاشمر گذرگاه خونین!!!!!

نویسنده:هادی مهدیان

جاده ۵۵کیلومتری «کاشمر-شادمهر» به عنوان اصلی ترین مح

ور ورودی و خروجی دومین شهر زیارتی خراسان رضوی، به دلیل حجم ترافیک بالا در سال های اخیر شاهد جان باختن تعداد زیادی از هموطنان در تصادفات رانندگی است. در سفرهای دور اول ریاست جمهوری به این شهرستان، طرح مطالعاتی ۴بانده کردن این جاده مصوب شد، اما با گذشت ۷سال از این مصوبه هنوز هیچ کار اجرایی صورت نگرفته و مصوبه دولت از سال ۸۵همچنان در انتظار تایید کمیسیون ماده ۲۱۵است!

آماری از گذرگاه خونین…

براساس آمار ارائه شده اداره راه و شهرسازی شهرستان از سال ۸۵تاکنون در این محور ۱۳۳فقره تصادف اتفاق افتاده که منجر به زخمی شدن ۱۶۸نفر و جان باختن ۳۹نفر شده است. فقط در روزهای پایانی سال ۹۱بر اثر برخورد یک دستگاه خودروی سواری پراید با یک دستگاه وانت نیسان ۳نفر کشته و چند نفر نیز مجروح شدند. در حادثه ای دیگر نیز در این گذرگاه خونین،۱۱خرداد ماه امسال برخورد ۲دستگاه سواری به کشته شدن ۳نفر و مجروح شدن ۲نفر از سرنشینان منجر شد. در آخرین روز بهار هم برخورد یک سواری با تریلی و پراید ۲مجروح بر جای گذاشت و این ها تنها گوشه ای از واقعیت های تکان دهنده ای است که مردم کاشمر و مسافران این محور هر روزه با آن مواجه هستند…

۷سال انتظار برای اجرایی شدن یک مصوبه!

۴بانده شدن محور «شادمهر-انابد و کاشمر» در جلسه هیئت دولت در دور اول سفرهای استانی مطرح شد و در همان جلسه و برای اولین بار طرح مطالعاتی این پروژه به تصویب رسید. رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر به خراسان رضوی می گوید: مطالعات اولیه این پروژه توسط مشاور انجام و نامه اخذ مجوز ماده ۲۱۵، به دفتر راهبردی ریاست جمهوری ارسال شد.مهندس «ابراهیمی» با اشاره به این که در کمیسیون ماده ۲۱۵به مطالعات انجام شده ایراداتی وارد بود و این نواقص مجدد توسط مشاور برطرف شد، افزود: طرح مطالعاتی مجدد در خرداد ماه امسال به دفتر راهبردی ریاست جمهوری ارسال شد و مدت هاست منتظر دریافت مصوبه از کمیسیون ماده ۲۱۵هستیم. وی با بیان این که در صورت تایید کمیسیون، ردیف بودجه اختصاصی از محل اعتبارات ملی برای اجرای پروژه اختصاص می یابد، یادآور شد: با توجه به این که اعتبارات امسال ابلاغ نشده است، اگر مصوبه کمیسیون ابلاغ شود، بخشی از اعتبارات امسال برای این پروژه اختصاص خواهد یافت.

رئیس اداره راه و شهرسازی کاشمر با بیان این که ۴بانده کردن محور «کاشمر-شادمهر» از اولویت های اصلی این اداره است، خاطرنشان کرد: هم اکنون محور «کاشمر-شادمهر» یکی از جاده های اصلی و پرتردد شهرستان است که به لحاظ استاندارد راه های بین شهری مشکلی ندارد اما به دلیل زائرپذیر بودن شهرستان و تردد خودروهای سبک و سنگین در این محور، ارتقا و ۴بانده کردن این محور یکی از ضروریت ها برای کاهش آمار تصادفات و کشته شدگان است.

سایر محورهای مواصلاتی کاشمر

وی با اشاره به وجود ۱۴۴کیلومتر راه اصلی و ۳۸۰کیلومتر راه روستایی در حوزه شهرستان کاشمر اظهار داشت: هم اکنون از مجموع هزار و ۱۵۴کیلومتر راه در شهرستان فقط حدود ۱۷کیلومتر از ۲۰کیلومتر راه روستای «گندم بر» در بخش مرکزی کاشمر بدون آسفالت است که براساس زمان مشخص شده و تخصیص اعتبار تا ۳سال آینده آسفالت می شود.

مهندس «ابراهیمی» افزود: هم اکنون همه جاده های شهری و روستایی شهرستان خلیل آباد به صورت کامل آسفالت شده و کاشمر هم در جایگاه دوم در میان شهرستان های استان است. وی با اشاره به کوهستانی وصعب العبور بودن جاده «کاشمر- نیشابور» از اجرای طرح مطالعاتی این محور خبر داد و یادآور شد: طرح مطالعاتی این محور شامل به سازی و تعریض دهانه پل انجام و برای تخصیص اعتبار به استان ارسال شده است.رئیس اداره راه و شهرستان کاشمر با بیان این که محور «کاشمر-فیض آباد» هم به عنوان راه روستایی یکی از محورهای پرتردد ورودی و خروجی به شهرستان به شمار می رود، خاطرنشان کرد: عملیات ارتقای این محور به جاده «بین شهری» در دستور کار قرار دارد و تاکنون با اختصاص ۱۰میلیارد ریال بخشی از عملیات زیرسازی در مسیر ۲۵کیلومتری این محور انجام شده که برای تکمیل و بهره برداری از این محور به ۳۰۰میلیارد ریال اعتبار نیاز است. مهندس «ابراهیمی» با اشاره به اختصاص ۲۱میلیارد و ۹۷۰میلیون ریال اعتبار به اداره راه و شهرسازی کاشمر گفت: سال گذشته فقط ۱۱درصد اعتبارات جذب شده است.

انجام مطالعات نهایی ۴بانده کردن محور کاشمر-شادمهر

در ادامه جلسه فرماندار کاشمر هم به عنوان نماینده عالی دولت در شهرستان درباره پی گیری های انجام شده برای ۴بانده کردن محور «کاشمر-شادمهر» به خراسان رضوی گفت: با پی گیری هایی که بهمن سال گذشته از طریق نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی انجام شد، طرح مطالعاتی انجام شده دارای نواقصی بود که با رایزنی های انجام شده طرح برای مطالعات مجدد و رفع نواقص به مشاور واگذار شد.مهندس «مهدی فروزان» با تاکید بر این که در طرح اولیه،موضوع کمربندی کاشمر نادیده گرفته شده بود، اظهار داشت: در مطالعات نهایی ایجاد کمربندی شهر که از پلیس راه شهرستان آغاز و با عبور از قسمت شمالی شهر کاشمر و خلیل آباد از قسمت شرقی روستای ایرج آباد بردسکن وارد جاده اصلی می  شود پیش بینی شد. وی با بیان این که مطالعات نهایی انجام شده برای ۴بانده شدن محور «کاشمر-شادمهر» هم اکنون در دفتر راهبردی ریاست جمهوری است، گفت: به محض تشکیل کمیسیون ماده ۲۱۵این مطالعات بررسی می شود. وی خاطرنشان کرد: با توجه به ورود سالانه بیش از ۳٫۵ میلیون مسافر و زائر به کاشمر اجرای این طرح علاوه بر روان شدن عبور و مرور، کاهش تصادفات و قربانیان این جاده را در پی خواهد داشت.

محور فعلی جوابگوی بار ترافیکی نیست

فرمانده پلیس راه کاشمر نیز درباره وضعیت فعلی محور «کاشمر-شادمهر» گفت: با توجه به این که کاشمر به لحاظ وجود امام زادگان و جاذبه های تاریخی و گردشگری مورد توجه مردم قرار دارد و روزانه تعداد زیادی از مسافران و زائران به قصد زیارت و سیاحت به این شهرستان سفر و نیز اهالی شهرستان های خلیل آباد، بردسکن و شهرهای جنوبی هم از این جاده تردد می کنند، این جاده کشش بار ترافیکی فعلی را ندارد.

 

سرهنگ «اسکندری» با ابراز تاسف از این که در سال های اخیر شاهد تصادفات خونین در این محور بودیم، اظهار داشت: ۴بانده کردن محور «کاشمر-شادمهر» یکی از ضروریت هایی است که باعث کاهش آمار تصادفات خواهد شد. وی با تاکید بر تسریع در روند اجرایی کردن طرح ۴بانده کردن این محور یادآور شد: هم اکنون جاده دوطرفه ای که استفاده می  شود، به ظاهر بی نقص است! اما به لحاظ تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین به نظر می رسد این جاده هم دیگر کشش بار ترافیکی سنگین را ندارد و به همین دلیل بهتر است به صورت ۲طرفه احداث شود.

۲ نظر

  1. امیر گفت:

    بسیار بسیار خبر خوب و جامعی بود
    با تشکر از جناب مهدیان عزیز

  2. امیر محمد گفت:

    سلام ممنون از خبر خوب و….
    با تشکر

نظرتان را بنویسید

عضویت ایمیلی

خبرنامه پایگاه اطلاع رسانی کاشمر این امکان را برای شما فراهم میکند تا به وسیله ثبت آدرس ایمیل خود در کادر زیر از آخرین مطالبی که در سایت منتشر میشود، مطلع شوید!

آخرین ارسال ها