آداب و رسوم مردم کاشمر در ماه مبارک رمضان

imagesبه گزارش ایرنا، در آستانه این ماه مردم کاشمر مساجد و تکیه ها را غبار روبی و گردگیری نموده و سه مکان زیارتی مهم شامل مقبره های امامزاده سید مرتضی(ع)، امامزاده سید حمزه (ع) و آرامگاه آیت الله شهید مدرس را برای پذیرایی از زائران و روضه خوانی و جزء خوانی قرآن آماده می کنند.

پژوهشگر بومی منطقه کاشمر در این زمینه گفت: در روستاها برای استقبال از ماه مبارک رمضان در منازل نان می پزند به قدری که تا 15 روز از ماه مبارک را نان داشته باشند و اغلب کارهای سنگین که همراه با گرد و خاک است را قبل از شروع ماه مبارک انجام می دهند تا در این ماه گرد و غبار انجام برخی کارها به روزه آنها لطمه نزند.

محمد کریمی افزود: علاوه بر غبار روبی مساجد و تکایا و آماده کردن این اماکن برای برپایی دوره های قرآن و خواندن روضه، زنان خانه ها را نیز خانه تکانی می کنند و گرد و غبار را از اطراف خود می زدایند.

وی اظهار داشت: زنان و دختران قرآن خوان نیز هر چند نفر منزلی را در نظر می گیرند و با تعیین وقت جلسات قرآنی، دوره قرآن برگزار می کنند و در این میان بانویی که از دیگران بزرگتر است و قرآن را صحیح قرائت می کند سرپرست دیگر قرآن خوانان می شود و جلسات قرآنی با نظم خاصی برپا می گردد.

این پژوهشگر فرهنگ بومی گفت: در گذشته که بلندگو و برق نبود، موذن محل در بالای بلندترین بام ساختمان و یا مساجد یک ساعت و نیم مانده به صبح مناجات ابو حمزه ثمالی را که در بین مردم به ˈشو خوانیˈ معروف بود با صدای بلند می خواند و پس از 45 دقیقه برای مدت ده دقیقه این کار متوقف می شد و سپس ˈشو خوانیˈ دوم خوانده می شد و چون شو خوانی اول با آهنگ ابو عطا و شو خوانی دوم با آهنگ بیات ترک قرائت می گردید مردم این آهنگ ها را به یاد داشته و می فهمیدند چقدر به اذان مانده است.

وی افزود: در قدیم عده ای با طبل و شیپور بر بالای بام می رفتند و همچون شوخوانی و در دو بخش با همان آهنگ ها می نواختند تا دیگر اهالی خواب نمانند و حتی برای خواب نماندن یکدیگر همه احساس مسئولیت می کردند به طوری که با زدن درب منازل و یا کوبیدن مشت بر دیوار همسایه تلاش می کردند که مردم را برای خوردن سحری بیدار کنند.

حدود ده دقیقه مانده به اذان صبح، مؤذن دعای سحر را می خواند و سپس اذان می گفت.

کریمی اظهار داشت: هم اکنون در اغلب مساجد نماز جماعت برپا و جلسات قرآنی دایر است.

وی گفت: در جلسات قرآن خوانی نیز هر روز یک جزء قرآن تلاوت می شود که دوره قرآن زنان اغلب صبح و یا عصر و دوره قرآن مردان شب برگزار می شود.

وی افزود: در روز آخر ماه رمضان، جزء سی ام قرآن قرائت می شود و هر کس که سوره اخلاص را تلاوت می کند پس از چند روز از تمام شدن ماه رمضان به سایر قرآن خوانان آش می دهد که به آش ˈقل هو اللهˈ معروف است.

او گفت: پس از دور کردن کامل قرآن، آجیل و تنقلات بین قرآن خوانان توزیع می شود.

وی اظهار داشت: در ایام ماه رمضان به ویژه در روزهای 19، 21 و 23 این ماه مراسم تعزیه خوانی به نام شبیه خوانی دایر است و مردم این شبها را تا سحر احیا می دارند و به قرائت قرآن، نماز و دعای جوشن کبیر می پردازند و اغلب مقید به افطاری دادن در این شبها هستند.

در بین مردم این دیار در گذشته ها مرسوم بود که پس از صرف سحری روز بیست و یکم ماه رمضان روضه داران پای پیاده به زیارت امامزاده سید مرتضی (ع) برادر امام رضا (ع) که در کاشمر مدفون است می رفتند.

کریمی ادامه داد: شب بیست و هفتم ماه رمضان در بین کاشمری ها به شب قتل ابن ملجم معروف است و مردم این دیار این شب را عید می دانند و با حنابستن به سر و دست خود و توزیع شیرینی از بین رفتن قاتل مولای خود را جشن می گیرند.

این پژوهشگر گفت: از جمله رسوم مردم این دیار، پختن آش توسط زنان و توزیع بین خویشان و اقوام و همسایه ها در ساعات قبل از افطار است.

وی افزود: عصر روز آخر ماه رمضان، والدین اعم از پدر یا مادر به ازای هر یک نفر از اعضای خانواده خود یک من گندم و یا پول معادل آن را کنار می گذارند و هنگام افطار دست به دست بین اعضا می چرخد و با رسیدن به دست پدر، وی فطریه را به فردی مستحق می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *