حرکت دسته بنی اسد از روستای فدافن از حزن انگیزترین آیین محرم در کاشمر

حرکت دسته عزاداری روستای فدافن کاشمر از حزن انگیز ترین آیین های محرم است

به گزارش ایرنا، این آیین روز دوازدهم محرم و دو روز بعد از شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش برگزار می شود و یاد آور حرکت مردان قبیله بنی اسد به تحریک زنانشان برای به خاکسپاری شهدای کربلا است.

حرکت این دسته به قدری حزن انگیز است که آتش بر دل هر شیعه و پیرو خاندان عصمت و طهارت(ع) می زند و با اطمینان می توان گفت که اوج عزاداری خطه ولایتمدار کاشمر به شمار می رود.

این دسته پس از رسیدن به پیکرهای نمادین شهدای دشت کربلا، یکصدا فریاد می زنند ˈ بنی اسد غوغا کنید، نعش حسین پیدا کنیدˈ.

در تاریخ آمده است که پس از شهادت مظلومانه امام حسین (ع) و یاران با وفایش، دو روز پیکرهای مطهر شهدای در دشت کربلا باقی ماند و کسی جرات به خاکسپاری آنها را نداشت تا اینکه زنان قبیله بنی اسد مردان خود را وادار کردند تا در عصر روز دوازدهم محرم این گلهای پرپر و آغشته به خون را به دل خاک تفتیده بسپارند.

دسته بنی اسد در روستای فدافن همچنین با پای پیاده به سمت امام زاده حمزه (ع) کاشمر به راه می افتند و در طول مسیر با عزاداری های خود بسیاری از دلهای مالامال از عشق حسینی را با خود همراه می کنند.

آیین های نخل برداری، علم گردانی و به حرکت در آمدن دسته های عزاداری حسینی از روز پنجم محرم و عزاداری و میزیانی هر روزه عزاداران در یکی از هیاتهای مذهبی از جمله آیین های ویژه محرم در دیار کاشمر است

یک پاسخ

  1. به نظر من کاروان اسرای کربلا حسینیه جان نثاران ابوالفضل (ع) که شب عاشورا(شام غریبان) حرکت میکنه خیلی از دسته بی اسد قشنگ تر و واقعی تره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *