فرش دستباف مشهد و کاشمر ثبت جهانی می شود

به گزارش ایرنا، ˈسعید کاظمیˈ روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار داشت: با ثبت جهانی منطقه جغرافیایی فرش مشهد و کاشمر، نقش و طرح فرش این مناطق انحصاری می شود و دیگر مورد سوء استفاده کشورهای دیگر قرار نمی گیرد.

وی اظهار داشت: بافت فرش در خراسان رضوی پس از کشاورزی یکی از راه های معیشت مردم این منطقه محسوب می شود و اکنون 90 هزار بافنده زن و مرد در 460 کارگاه خانگی و مجتمع تولیدی دارای مجوز با مدیریت متمرکز و غیرمتمرکز در این استان فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه بافندگان فرش در خراسان رضوی سالانه 600 هزار مترمربع فرش تولید می کنند، افزود: 21 اتحادیه صنف تولیدکنندگان فرش، دو اتحادیه صنف فروشندگان فرش و 16 شرکت تعاونی فرش در این استان فعال هستند.

او گفت: تاکنون 35 هزار نفر از بافندگان فرش دستباف در خراسان رضوی برای استفاده از مزایای بیمه به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده اند که 20 درصد از حق بیمه آنان توسط دولت و هفت درصد توسط افراد پرداخت می شود.

وی افزود: تاکنون 84 واحد تولیدی فرش متمرکز و غیرمتمرکز در خراسان رضوی برای اخذ تسهیلات به مرکز ملی فرش ایران معرفی شده و در مجموع 120 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند.

وی صدور 530 فقره گواهی نامه برای دانشجویان رشته فرش در مقطع کار و دانش، برگزاری نمایشگاه های استانی فرش دستباف، برگزاری 12 دوره طرح آموزش و اشتغال، تصویب دو رشته جدید ترمیم فرش و پرداخت دستی در قالب رشته های مشاغل خانگی برای دریافت تسهیلات را از دیگر فعالیتهای این مرکز برشمرد.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزایش قیمت مواد اولیه، کمبود مواد مرغوب برای تولید فرش، افزایش دستمزدها و قیمت تمام شده فرش را از مشکلات این صنعت ذکر کرد.

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به کاهش میزان صادرات فرش از این استان طی سال جاری گفت: شرایط اقتصادی، نوسانات نرخ ارز، تعهدات ارزی در گمرک، مشکلات موجود در بخش انتقال پول از جمله دلایل کاهش صادرات فرش بوده است.

ˈمحمد رضا موحدˈ اظهار داشت: در 11 ماه امسال 15 تن فرش به ارزش 773 هزار دلار از خراسان رضوی به خارج از کشور صادر شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن 29 درصد و از نظر ارزش 34 درصد کاهش داشته است.

وی میزان صادرات فرش از خراسان رضوی در مدت مشابه سال گذشته را 21 تن و به ارزش یک میلیون و 162 هزار دلار عنوان کرد و افزود: عربستان سعودی، کویت، افغانستان، سویس، بحرین، قطر، نیجریه، کانادا، امارات متحده عربی، ژاپن و ایتالیا از کشورهای هدف صادراتی فرش این استان در سال جاری بوده اند.

وی گفت: صادرات فرش خراسان رضوی به کشورهای عربستان و امارات در سال جاری از نظر ارزش کاهش و به کشورهای کویت، انگلستان، نیجریه، کانادا، ژاپن، ایتالیا و افغانستان افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش خراسان رضوی افزود: این استان در تنوع تولید فرش رتبه نخست را در کشور دارد اما بسیاری از صادرکنندگان این منطقه فرش تولیدی این استان را از گمرکات استانهای دیگر و به نام آنها صادر می کنند.

ˈهادی مخملیˈ افزود: خراسان رضوی نیروی بافنده و کارگر ماهر دارد و از نظر تولید انواع فرش صادراتی، بزرگ پارچه، خانگی و تزئینی خواهان بسیار در داخل و خارج از کشور دارا می باشد لذا باید فرش این منطقه به یک برند و نشان تجاری جهانی تبدیل شود.

وی بیان کرد: رویکرد صادرات فرش از خراسان رضوی باید در جهت شناسایی بازارهای جدید، شناخت نیاز بازار، شناخت سلیقه مشتری و تولید فرش های تجاری با مرغوبیت بیشتر تغییر یابد تا شاهد رونق این بخش باشیم

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *