تلف شدن 3000 راس دام بر اثر خشکسالی در کاشمر

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: دام‌های کاشمر و بخش کوسرخ بر اثر خشکسالی تلف شدند.

محمد صوابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)-منطقه خراسان، با بیان اینکه خشکسالی در طی سال‌های اخیر خسارات‌های جبران ناپذیر بسیاری به بخش کشاورزی وارد کرده است، افزود: گرمای تابستان امسال در چندین سال گذشته بی سابقه بوده است.

وی با اعلام اینکه کاشمروارد پانزدهمین سال خشکسالی شده است و گرمای امسال خسارات بسیاری به باغات انگور وارد کرده به طوری که بسیاری از آنها بر اثر سوختگی تبدیل به کشمش نشده است، بیان کرد: بسیاری از باغداران مجبور شدند محصولات انگور خود را پیش از موعد برداشت کنند.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر تصریح کرد: در شهرستان کاشمر بیش از 23 نوع رقم انگور کشت می‌شود که مهمترین آنها پیکامی و عسگری می‌باشد.

وی با بیان اینکه 90 درصد باغات انگور زیرکشت این دو نوع رقم انگور می‌باشند، بیان کرد: در حال حاضر سه هزار 500 هکتار باغات انگور در این شهرستان است که در هر هکتار 25 تن برداشت می‌شود.

صوابی اقلیم شهرستان را برای ارقام انگور بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: از 80 هزار تن انگوری که تولید می‌شود 20 درصد آن به صورت تازه خوری مصرف می‌شود و باقی تبدیل به کشمش می‌شود.

وی در ادامه انگور، زعفران، طالبی و بادام را جزء محصولات استراتژیک منطقه دانست و گفت: ازپنج ساله گذشته تاکنون همه ساله شاهد بارش تگرگ، خشکسالی و بارندگی‌های شدید در منطقه بوده‌ایم که این امر موجب شده گل‌های درختان و باغات انگور در ابتدای هر سال ریزش بسیاری داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر همچنین به وجود 25 نوع محصول در شهرستان اشاره کرد و افزود: به خاطر تغییراتی که سال‌های اخیر در اقلیم به وجود آمده خسارات بسیاری به محصولات کشاورزی این شهرستان وارد شده است.

صوابی با بیان اینکه قطعا در چند سال آینده الگوی کشت منطقه تغییر و کشاورزان به سمت محصولا باغی خواهند رفت، تصریح کرد: خسارات باقی مانده ناشی از تغییر اقلیم در باغات بیشتر از محصولات زراعی است.

وی در پایان با اعلام اینکه که از ابتدای امسال تا کنون بالغ بر 3 هزار دام سبک در بخش مرکزی و کوهسرخ تلف شده اند، از افت سالیانه یک و نیم متری آبهای زیرزمینی در هر سال خبر داد و بر نصب هرچه سریعتر کنتورهای هوشمند تاکید کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *