بقعه سیدمرتضی کاشمر در محاصره زباله‌ها

رییس مرکز بهداشت کاشمر، وضعیت بهداشتی بقعه متبرکه سید مرتضی در این شهرستان را نامطلوب دانست.

مجتبی قائمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، اظهار کرد: سالانه سه میلیون نفر به این شهرستان آمده و اغلب آنها از بقاع متبرکه بازدید می‌کنند اما مشکلات بهداشتی مجموعه سیدمرتضی فراوان است.

وی افزود: پراکندگی زباله در اطراف امامزاده و ابتدای جاده کوهسرخ، سرازیر شدن فاضلاب در فضای جنگل، زیر درختان و پل جاده کوهسرخ، نگهداری چند رأس اسب در جنگل منتهی به شهربازی آلودگی‌های زیادی به همراه آورده است. ذبح و کشتار دام در جنگل، عرضه یخ و مواد غذایی غیربهداشتی، تداخل صنفی، عرضه مواد غذایی به صورت دوره گردی از جمله مشکلات موجود است.

قائمی با بیان اینکه در حال حاضر مهمترین مشکل بهداشتی در این مکان مربوط به وضعیت فاضلاب است، خاطرنشان کرد: متاسفانه فاضلاب سرویس بهداشتی بقعه و فاضلاب کل مجموعه زائرسرا به صورت روباز در فضای باز پشت زائرسرا نگهداری می‌شود که از نظر بهداشتی اصلا قابل قبول نیست.

رییس مرکز بهداشت کاشمر با تاکید بر اینکه تا اسفندماه امسال باید این معضل توسط اداره اوقاف و امور خیریه رفع شود، بیان کرد: امیدواریم در سال آینده با مشکلات کمتری در این بقعه روبرو باشیم.

وی افزود: اگر کاری در خصوص وضعیت فاضلاب بقعه صورت نگرفته به خاطر حضور زائران بوده است.

حجت‌الاسلام صادق خلیلی، رییس اداره اوقاف و امور خیریه کاشمر با اشاره به اینکه کانال‌های فاضلاب باید با لوله‌های پلی‌اتیلن پوشانده شود، تصریح کرد: برای این کار به پنج میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی ادامه داد: اکثر مشکلات مربوط به ضلع غرب این بقعه است. در حال حاضر با کمبود سرویس بهداشتی مواجه هستیم. در بعضی روزهای آخر هفته تا 22 هزار زائر به بقعه متبرکه سید مرتضی مراجعه می‌کنند. وجود تنها 60 چشمه سرویس بهداشتی جوابگوی این تعداد زائر نیست.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم سیستم فاضلاب مناسبی را در این بقعه احداث کنیم با وضعیت اعتبارات موجود تا پنج سال دیگر هم امکان‌پذیر نخواهد بود. در حال حاضر برای رفع مشکلات بهداشتی در این مکان با مشکلاتی روبرو هستیم که نیازمند همکاری تمامی نهادها برای رفع آن هستیم.

3 پاسخ

  1. با سلام
    به آقای خلیلی بفرمایید پنج میلیون تومان هم پولیه برا اوقاف که میفرمایند پنج میلیون اعتبار لازم داره.

  2. باسلام درسته که احداث فاضلاب به اعتبارنیازداره ولی اگه مقدارفاضلاب مشخص بشه میشه فاضلاب تصفیه شده را فروخت بنده بعنوان یک همشهری حاضربه مشاوره میباشم 09158262673

  3. واقعا جای تعاسف داره دومین شهر زیارتی استان حرف پول بزنه.خوب اقای حجت اسلام صادقی عزیز مدیریت اداره اوقات و امور فراقت، یا همون اوقاف.چرا یه حرفی نمیزنید که تو مخ مردم بگنجه??پنج میلیون تومان هم پولی هست برا شهر ما با این همه زائر ? دوست من که خودش اونجا خادم افتخاریه میگوفت فقط هر بیست روزی و غبار روبی و جمع اوری پول ها و نزورات مردم از ضریح مطهر بالای 15میلیون تا 25ملیون تو همین تابستون جمع اوری میکنید که فکر کنم تو کل تابستون هیچی جمع اوری نکنید حداقل 90 میلیون تومنی جمع بشه،حالا کرایه مغازه های استانه و زائر سرا و پارکینگی که دادید کرایه بماند.پس چرا نمیدید دست استان قدس تا حداقل شما که نمیتونید دوتا چشمه فاضلاب اضافه کنید,مثل طبس که ادم واقعا کیف میکنه وقتی به همون گلشن طبس و به حرم مطهرش میره.پس بدونید که این استانه جیب خیلی ها رو پر میکنه وگرنه در شان و خور این امامزاده نیست که با 700نفر نیروی افتخاری و چندتا پرسنل رسمی وضعیتش اینگونه باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *