سند چشم انداز توسعه شهری کاشمر تدوین می‌شود

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، سیدمجتبی علوی مقدم، در همایش مدیریت توسعه شهری در کاشمر اظهار داشت: در طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها مسائل بومی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد در حالی که با استفاده از مشاورین بومی برای تهیه اینگونه طرحها می توان خصوصیات، رفتارها، آداب و رسوم مردم آن شهر را در توسعه مدنظر قرار داد.

وی با انتقاد از تاخیر در تصویب و یا تهیه به موقع طرح ها گفت: هم اکنون بخاطر تاخیر شهرداریها در تهیه طرح، بیشتر مواقع طرح از اجرای دقیقی برخوردار نیست و همین امر اصلی ترین ضعف در مدیریت شهری است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شورهای استانداری خراسان رضوی توجه به معماری ایرانی اسلامی را در ساخت و سازها مهم دانست و گفت: با غفلت از آداب و آیین محلی و بومی اسلامی شهرها به سمت نهاده های غربی رفته و این امر عدالت و رعایت حقوق شهروندی را از بین برده است.

جعفر سلیمانی شهردار کاشمر نیز در این همایش مشارکت مردمی را حلقه مفقوده در مدیریت شهری ذکر و بیان کرد: ارتقا سطح مشارکت مردم در حوزه مدیریت شهری سبب می شود فعالان حوزه شهری از آن بهره ببرند.

وی در ادامه ‌تدوین سند چشم انداز توسعه شهری کاشمر‌ را محور همایش توسعه مدیریت شهری ذکر و بیان کرد: با توجه به ضرورت استفاده از نظرات بهره برداران مدیریت شهری که شوراها و شهرداران هستند و با بهره گیری از هم افزایی مشترک در راستای توسعه دومین شهر زیارتی استان و چهارمین شهر زیارتی کشور به دنبال این هستیم که در قالب سه کارگاه بتوانیم از دیدگاهها و نظرات کارشناسی فعالان و نخبگان عرصه مدیریت شهری استفاده کرده و یک سند پایه مشورتی در افق 10 ساله شهر کاشمر تدوین کنیم.

مسئول کمیسیون پژوهش شورای شهر کاشمر نیز در این همایش گفت: بهره گیری از دیدگاههای صاحبنظران و اندیشمندان در قالب طرحهای پژوهشی می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات در حوزه مسایل شهری باشد.

حجت‌الاسلام میثم خزاعی افزود: شهرداری در تعامل با دانشگاهها و مراکز علمی می‌تواند زمینه انجام پژوهش‌های دانشجویی در بحث پایان نامه ها را به حوزه مدیریت شهری سوق دهد و آنان را تشویق به مشارکت در امور شهری کند.

مهدی فروزان فرماندار کاشمر نیز در این همایش گفت: مدیریت شهری ابزاری است که می توان با استفاده از آن زمینه توسعه پایدار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را فراهم کرد.

وی با اشاره به نقش تأثیرگذار مشارکتهای مردمی در رسیدن به توسعه پایدار گفت: شوراهای شهر به عنوان تبلور و نمود مشارکت اصیل مردمی در عرصه تصمیم گیری‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به نوعی مشارکت جمعی و تصمیم گیری مربوط به امور مردم هستند و نقش مهمی در بهبود مدیریت عملکرد شهری دارند.

فرماندار کاشمر همچنین با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری اظهار داشت: کاشمر سالانه پذیرای سه میلیون زائر است لذا تحقق گردشگری مذهبی در این شهرستان ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *