وضعیت خوابگاه‌های دانش آموزی کاشمر مناسب نیست

مشاور شورای آموزش و پرورش کاشمر گفت: هم اکنون در نظام آموزشی شاهد بحران هایی هستیم که یکی از مهمترین آن‌ها بحران در خوابگاه های دانش آموزی است.

به گزارش خبرنگار(ایسنا)
زهرا عاصمی با بیان اینکه دانش آموزان خوابگاهی آسیب‌های خاص خود را دارند، گفت: سپری کردن دوران بلوغ دانش آموزان، دور بودن از خانواده‌ها و فشار گروهی همسالان مهمترین عوامل برای نزدیک شدن دانش آموزان به مسائل مختلف دانست که در خوابگاه‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هر وقت مسئولان و برنامه ریزان دور هم جمع می‌شوند از کارهایی که برای دانش آموزان باید انجام دهند می گویند و از خود معلمان و فرهنگیان غافل می‌شوند، افزود: اگر نظام آموزشی را مانند یک هرم تصور کنیم در رأس این هرم، فرهنگیان قرار دارند که آموزش دادن آن‌ها بسیار آسان تر است چرا که هم تعدادشان نسبت به دانش آموزان کمتر است و هم باید منویات آموزش وپرورش را عملی کنند و همین آموزش‌ها هم به قاعده هرم که دانش آموزان هستند انتقال می‌یابد.

عاصمی خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ کدام از خوابگاه‌ها از یک مشاور کاملی که در آنجا مستقر باشد و در آسیب‌های مختلف از جمله بحران بلوغ متخصص باشد بهره‌مند نیستند.

وی تصریح کرد: بیشتر مشاوره‌های دانش آموزی در حد یک مشاوره تحصیلی خلاصه می‌شود در صورتی که دانش آموز ما علاوه بر بحران بلوغ با بحران آسیب والدین به علت ناسازگاری‌های فراوانی که امروزه بین والدین وجود دارد و باعث آسیب به بچه‌ها می‌شود مواجه هستند.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ نهاد متولی یک دوره آموزشی برای حل این بحران‌ها برگزار نکرده است، عنوان کرد: یکی از بحران‌های دیگری که در جامعه با آن مواجه هستیم بحران آسیب سالمندی است زیرا چندین سال است سن ازدواج بالا رفته و مشاهده می‌شود که یک خانم فرهنگی که تازه در ابتدای خدمت خود می باشد به خاطر اینکه دیر ازدواج کرده و احتمالاً فرزند آخر خانواده هم بوده است مجبور است از یک پدر و مادر سالمند نگهداری کند که همین موضوع باعث سرد مزاجی جنسی و سرد شدن روابط عواطفی او شده لذا فرزندانی که در این خانه درس می خوانند گرفتار آسیب خواهند شد.

این روانشناس و مشاور در تشریح آسیب دیگری در میان خانواده‌ها اظهار کرد: بحران خیانت‌های زناشویی و مدیریت آن از جمله موارد دیگری است که باید در سطح جامعه آموزش داده شود چرا که فرزندان آسیب‌های زیادی از این بحران می‌بینند و حال سؤال این است که اگر در گوشی تلفن همراه فرزند یا همسر خود یک تماس مشکوک دیدیم کدام یک از ما می دانیم که اولین برخوردی که باید داشته باشیم چه باید باشد؟

مشاور شورای آموزش و پرورش کاشمر افزود: هر کسی در اینگونه مواقع بنا به چیزی که به ذهنش می‌رسد برخورد می‌کند و در بسیاری مواقع دانش آموز به سراغ معلمی می رود که او را دوست دارد و به عنوان اولین نفر به او می‌گوید که برای من چنین اتفاقی افتاده است اما هر معلمی بنا به شرایط خانوادگی خودش یک طور او را راهنمایی می‌کند.

عاصمی خاطرنشان کرد: معتقد هستم که باید از موقعیت‌های مختلف استفاده کرد و فرهنگیان را تحت آموزش‌های کوتاه مدت ازجمله بحران خیانت‌های زناشویی یا بحران سالمندی و … قرار داد و سرفصل‌های مناسبی را در این دوره‌های آموزشی تدریس و مطرح کرد که در این صورت خود این معلمان آموزش دیده در مدارس خودشان یک مبلغ خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *