نامه ی سرگشاده ی جمعی از فرهنگیان قطب شهید مدرس خراسان رضوی (کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و …) به رئیس مجلس شورای اسلامی

بسمه تعالی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی :
ضمن عرض سلام و ادب و احترام به شما و همکاران پر تلاشتان در مجلس محترم شورای اسلامی در آستانه بررسی لایحه بودجه 94 برآن شدیم تا نکاتی را که بخشی از دغدغه های فکری و صنفی فرهنگیان می باشد با شما در میان بگذاریم، امید است با بیان این مسائل گوشه ای از مشکلات را یاد آوری کرده و بخشی از خواسته های به حق فرهنگیان را مطرح نماییم.
همانگونه که مستحضرید اغلب مشکلات و بحران های اجتماعی ریشه در سیستم و فرایند آموزشی جامعه دارد. با توجه به اینکه دانش آموزان، بیشترین و مفیدترین ایّام مفید عمر خود را در مدرسه و در کنار معلمان سپری می کنند، آیا این محیط و این قشر، سالم ترین و قابل اعتمادترین حلقه ی جامعه برای بسترسازی و نهادینه کردن تحولات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیستند؟
جامعه فرهنگیان بیش از هر کسی مشکلات و بحران های اجتماعی را لمس می کند:
دانش آموز ژنده پوشی که اخبار اختلاسهای میلیاردی گوشش را کر کرده،
دانش آموز یتیم، بی سرپرست و بد سرپرست
دانش آموزی که مادرش دچار بیماری شده و هزینه درمان ندارد
دانش آموزی که کلّیه هایش از کار افتاده و هزینه درمان خود را ندارد
دانش آموزی که خانواده اش توان پرداخت اجاره بهای منزل را ندارد
دانش آموزی که خشکسالی رمق خانواده اش را گرفته است
دانش آموزی که تورّم گلوی خانواده اش را فشرده است
و تاسف بار تر اینکه دانش آموزی که فندک در جیب و چاقو در دست به مدرسه می آید!
مدرسه ای که برای تامین هزینه های اولیه خود دائما دست به سوی کمک اولیا و خیرین دارد
این ها همه و همه صحنه هایی است که یک معلم همه روزه آنرا می بیندو در قبال آن خود را مسئول می داند.
برغم زحمات فراوان معلمان که در مقایسه با کارمندان سایر سازمان ها و نهادهای دولتی، بیشترین کار مفید را به انجام می رسانند، میزان کارآمدی خروجی های مدارس، به ناحق مورد انتقاد جامعه و صاحب نظران می باشد.
امروزه ازهزینه های آموزشی به عنوان یک سرمایه گذاری بنیادین یاد می شود . ساختار آموزشی موجود، سرانه ای ناچیز و معلمی که گرفتار انواع محرومیت های مادی و معنوی و تبعیضهای آشکار و پنهان شده، آیا می تواند با پرورش شهروندان توانمند،اسباب کامیابی جامعه را فراهم نماید؟
فشارها و مشکلات معیشتی معلمان و مقایسه دریافتی ها و مزایای آن ها با دریافتی و مزایای کارمندان سایر نهادها و سازمان های دولتی، مأیوس کننده بوده و منزلت شغلی آن ها را تنزّل داده است.
افسوس و صد افسوس با اینکه تمامی مسولین و نمایندگان خود برون داد و محصول همین نهاد آموزش و پرورش هستند نگاه شان به آموزش و پرورش در عمل نگاهی مصرفی است. جایگاه آموزش و پرورش و معلم در بین برنامه های کلان ملی و در سند بودجه حاکی از آن است که آموزش و پرورش نهادی حاشیه ای، فراموش شده و تحقیر شده است. این تغییر نگرش میسر نمی شود مگر اینکه آموزش و پرورش جزء اولویت های اصلی کشور قرار گیرد البته در مقام عمل و نه در حد یک شعار.
اکنون، بسیاری از معلمان، از فرط استیصال و برای جبران کسری هزینه زندگی خود، به تدریس چند شیفته و یا مشاغل دوم و سوم دیگر پناه برده اند. در حرفه معلمی که هرساعت آن مستلزم چندین برابر پشتوانه مطالعاتی و پژوهشی است، این مسئله عواقب مخربی خواهد داشت.
گرچه گفته می شود منابع و درآمد فعلی دولت، جوابگوی نیازهای جامعه نمی باشد اما چرا در این وضعیت ناگوار و تورم افسار گسیخته، باید آموزش و پرورش و معلمان بیشترین هزینه و تاوان کمبود و کسری بودجه را بپردازند؟
ریاست محترم مجلس :
شاید معلمان زیاد هستند ولی باور کنید که «زیادی» نیستند. از اینرو، برقراری عدالت و هماهنگی در دستمزدها ومخصوصا مزایا، حداقل انتظار و کمترین حق آنها است. اکنون جلوگیری از تداوم یأس و سرخوردگی جامعه فرهنگیان که معلوم نیست در صورت فعال شدن چه پیامدهایی را به دنبال خواهد داشت،نیازمند تدابیرعاقلانه و عاجلانه ای می باشد.
جناب آقای رئیس:
آموزش و پرورش مانند بهداشت ودرمان نمی باشد که با سرمایه گذاری کوتاه مدت بتوان خروجی آنرا هر شب در صدا وسیما نشان داد.آثار سرمایه گذاری در آموزش و پرورش سالها طول می کشد تا به بار بنشیند.
در حالیکه در سالیان اخیر تمام مزایای فرهنگیان بتدریج حذف شده است،اکنون که لایحه بودجه 94 در مجلس در حال بررسی می باشد،از جنابعالی و همکارانتان می خواهیم موارد زیر را مد نظر قرار دهید و آنها را در بودجه سال 94 ببینید:
افزایش سرانه دانش آموزان و مدارس
تصویب و اجرای موثر لایحه رتبه بندی معلمان در جهت ارتقاء منزلت و معیشت فرهنگیان
اجرای جدی قانون تامین مسکن فرهنگیان و واگذاری زمین شهری به فرهنگیان واجد شرایط
احیای آبرومندانه مجدد بن کالا متناسب با شان فرهنگیان
حذف کامل هزینه های دارو و درمان و یا پوشش کامل تعهدات بیمه فرهنگیان
دادن تسهیلات جنبی لازم به فرهنگیان همچون سایر نهادها
کاهش کسورات مختلف در فیش های حقوقی فرهنگیان
حذف دریافت هزینه برای حضور در دوره های ضمن خدمت
پرداخت پاداش آخر خدمت متناسب با نیاز و شأن و منزلت بازنشستگان و در موعد مقرر
تصویب استخدام فرزندان فرهنگیان پس از بازنشستگی والدینشان
باتشکر
جمعی از فرهنگیان قطب شهید مدرس

32 پاسخ

  1. چرا اول همه دانش آموزا و خانوادهاشون روزیر سوال بردین بعدش همش از کمبودهای خودتون گفتین اگه دنیا رو بدن به معلما یکی شون نمیده دانش آموزش کلیه هاشو درمان کنه برین خدا رو شکر کنین نسبت به کارگرای بیچاره…
    خوبه آدم زیر دستش رو هم ببینه شما از بیکاریاتون هم نسبت به کارمندای دیگه میگین زیاد خواه نباشین که همین ریشه خشکسالی هستش…

  2. سلام:اگر بودجه آموزش و پرورش در حدی بود که ما معلمان می توانستیم در دو بعد آموزش و پرورش ، دانش آموزان را برای زندگی آماده کنیم ، هیچگاه دانش آموزی (جدید یا قدیم)یافت نمی شد که چنین صحبت کند.

  3. سلام:همه ملت خدمتگذار می باشند .شغل همه محترم است .در دنیا آموزش و پرورش اهمیت ویژه ای دارد.معلم باید چندین برابر وقتی که در کلاس صرف می کند ، در بیرون کلاس جهت ارتقاءدانش خود صرف کند.کار ما شبیه به کوه یخی است که بخش کوچکی از آن بیرون از آب دیده می شود.

  4. سلام :دبیر ریاضی را در نظر بگیرید که در دبیرستان به طور متوسط در 7 کلاس 30 نفره تدریس دارد.اگر او ماهیانه فقط دو امتحان برگزار کند و در هر امتحانی فقط ده سوال بیاورد و هر سوالی یک یا دو قسمت داشته باشد و برای طرح ، تایپ ، تصحیح، ثبت و مقایسه نمره هر دانش آموز نسبت به امتحانات قبلی 3 دقیقه صرف کند .او در 7 ماه حداقل چند دقیقه باید صرف این کار کند.

  5. سلام :دبیر ریاضی را در نظر بگیرید که در دبیرستان به طور متوسط در ۷ کلاس ۳۰ نفره تدریس دارد.اگر او ماهیانه فقط دو امتحان برگزار کند و در هر امتحانی فقط ده سوال بیاورد و هر سوالی یک یا دو قسمت داشته باشد و برای طرح ، تایپ ، تصحیح، ثبت و مقایسه نمره هر دانش آموز نسبت به امتحانات قبلی ۳ دقیقه صرف کند .او در ۷ ماه حداقل چند دقیقه باید صرف این کار کند?

  6. سلام :دبیر ریاضی را در نظر بگیرید که در دبیرستان به طور متوسط در ۷ کلاس ۳۰ نفره تدریس دارد.اگر او ماهیانه فقط دو امتحان برگزار کند و در هر امتحانی فقط ده سوال بیاورد و هر سوالی یک یا دو قسمت داشته باشد و برای طرح ، تایپ ، تصحیح، ثبت و مقایسه نمره هر دانش آموز نسبت به امتحانات قبلی ۳ دقیقه صرف کند .او در ۷ ماه حداقل چند دقیقه باید صرف این کار کند؟

  7. در پاسخ این آقای دانش اموز باید بگم که اولا اکثر کمک هایی که به دانش اموزان محروم میشه توسط معلمین صورت می گیره قرار نیست جار زده شود وبه شمای دانش آموز گفته شود. دوم اینکه خیلی از نیازهای مادی مدرسه توسط همین معلمین شما تامین می شود. سوم اینکه ما نگفتیم که کارگرها اوضاع مال آنها خوب است و ما بد چهارم مردم فقط ظاهر کا ر را می بینند از اوقاتی که ما معلمین صرف مطالعه و تصحیح ورقه و… در منزل انجام می دهیم اطلاعی ندارن لذا از شما تقاضا دارم راجع به آنچه که اشراف ندارید نظر ندهید.

  8. بابا 4ماه سال حقوق مفت میگیریدو نمی کید میاد میگیدپول بدین اگه دنیا روهم بدن یه ریالشو به یه محتاج نمیدید نگو نه که ناراحت میشم غیر اینهههههههههههههههههههه

  9. دانش آموز عزیز
    مطلب را نگرفتی
    این بندگان خدا که اول از کمبود های شما گفتن
    بی انصافی جامعه ی ما همینه که یک معلم اگه بعد 20 سال کار یک ماشین بخره چشاشون در میاد ولی کارمندای دیگر را نمی بینند

  10. من دکترم برای خرج زنگیم موندم تاچه رسدبه معلمین عزیزبااین درامد کم.یادمون نره همه مامحصول زحمات ودلسوزی این عزیزانیم.قاسمی تهران

  11. باسلام وارادت محضر اساتیدخدم معلمین عزیز منهم پدرزنم فرهنگیه این مقدارکم حقوق درقبال زحمات زیاد ومسولیت خطیر شما ظلم مضاعف درحق جامعه ی فرهنگی کشور است.اماراه استیفای حقوق مقایسه دیگران با خود نیست .ارادتمند همه شما…

  12. مشکلات دانش اموز وخانواده دانش اموز را در ابتدای نامه بهانه قرار دادند و از بار عاطفی این مطالب سوء استفاده کردند که در اخر بگویند حقوق و مزایای معلمان کم است.مرفه تر از شما معلمین و کارکنان اموزش و پرورش در این کشور کیه؟؟؟؟ نکنه کارگران ساختمانی اند؟ شاید هم یک پرستار و یا یک گارگر کارخانه از شماه رفاه و اسایش و استراحتش بیشتره. ۱۵ روز عید تعطیل هستید-سه ماه تابستان تعطیل هستید-پنجشنبه و جمعه ها تعطیل هستید-در طی سال ایام تعطیل رسمی رو هم سر کار نمی رید-معلمین زن هم واسه زایمان ۶ ماه مرخصی به خودشون و اگه شوهرش هم معلم باشه ۶ ماه هم به او مرخصی با حقوق تعلق میگیرد. دیگه چی میخواین؟این همه تعطیلی با حقوق. کجای دنیا یک کارمند دولت این همه تعطیلی با حقوق و مزایا داره؟؟؟واقعا کجای دنیا؟؟؟؟؟ شماها که نسبت به باقی کارمندان دولت هم کارتون راحت تره هم رفاه تون.

  13. من طلبه با درامد ماهانه 350000تومان شهریه زندگی رو به خوبی بسر میکنم به نظر من شاید لازم باشه یه دوره اموزشی چگونه خرج کردن پول برا شما عزیزان بگذارند تا دیگه این زیاده خواهی ها………؟؟؟؟؟؟

  14. سلام:در جواب آقا کاظم و آقا کاظم های دیگر:
    1)مشکلات دانش آموزان را یک کارگر یا کارمند دیگر لمس نمی کند بنابراین بیان مشکلات دانش آموزان وظیفه فرهنگیان است زیرا در قبال آنها مسئولند.2)برای تشخیص مرفه تر بودن بهتر به آمار و اعرقام و تحقیقات دولتی و پایان نامه های دانشگاهای رجوع کنید.3)اولا تعطیلی در آموزش و پرورش مربوط به ایران نیست بلکه در تمام دنیا چنین است.ثانیا معلمی ازمعدود شغل هایی است که علاوه بر سر کار باید در خانه هم کار را ادامه داد.(مانند طرح درس، طرح سوال،تصحیح اوراق ، مطالعه کتب ، …) و اگر بنا به استدلال شما باشد پس اساتید دانشگاه را باید از ما بیکار تر به حساب آورد (که البته ما چنین نظری نداریم)4)در سطح جهان تعداد ساعات خاصی را برای تدریس یک معلم در نظر گرفته اند که استانداردی جهانی می باشد.این خود نشان از سخت بودن این حرفه دارد.

  15. باعرض سلام خدمت همه دوستان درجواب دانش آموز وآقایی که موضوع بیکاری بیان کردن عرض کنم معلم نمیتوانددرایام بیکاری شغل دیگری اختیارکند چون نتیجه اش میشودهمین اوضاع امروز آموزش وپرورش ،طلبه عزیزی که میخواد کلاس بذاره بیاد با 26سال سابفه با1200تومان با دودانشجو ویک دانش آموز ومخرج بالا 15روز ازیک ماه راسرکند شمارو به خدا قضاوت عجولانه نکنید ممنون

  16. سلام راست میگن مافرهنگیان کارمان رادرست انجام ندادیم وگرنه همچین دانش آموزانی تربیت نمیکردیم

  17. اگه یکی از این چاهای نفت وصل بشه به معلمها بازم کمشونه
    در این دوران وا اسفا دولت خودش نون ندارد انها حقوق زیاد ومزایا می خواهند در مورد استخدام
    فرزندانشان چرا می خواهند بدون چون چرا استخدام شوند
    مگه معلم شدن ارسیه
    اخه اونقدر به اقایی پول خرج می کنند که هر کاسبی که در شهرک
    فرهنگیان بین معلمها مغازه می زند هغته دوم ورشکست می شود
    خلاصه معلمها اوازه خوبی از خودشان نگزاشتند

  18. حمیده خانم مگه شما پدرزن دارین که گفتین چدر زن شمت معلمه
    وای خدای من چه چیزا میبینیم
    دوره آخر الزمانه

  19. اون طلبه منصفانه بگه چقد برا جامعه مفیده همون 350هزارم براش اضافیه.

  20. جواداقا راست میگن جنسارو به هرقیمتی دادن بخرید تا ایشان بدون تحصیلات ده برابر ما درآمد داشته باشن «بازم به بچه های جواداقا ها نمره ارفاقی بدهید آسان بگیرید تابگن معلمی شغل راحتییه»

  21. سلام به همه عزیزان
    دوستان چرا این جوری بحث می کنید بفرمایید که حقوق استاتید دانشگاه وتعطیلات این بزرگواران را بررسی کرددید؟ آیا تعطیلات آنها از معلم ها کمتراست ؟آیا با این تعطیلات حقوق آنها از معلمان کمتر است ؟
    – عزیزان چرا به بقیه ادارات که با کمی بررسی میتوانید اسامی آنهارا بیابید اعتراض نمی کنید که فرزندانشان به جای پدرانشان استخدام می شوند؟
    -چرا به بقیه کارمندان اعتراض نمی کنید که وام مسکن می گیرند وهرسال تفاوت افزایش سقف وام را می گیرند چیزی نمی فرمایید .
    اگر من معلم کاردوم انجام دهم ، اوضاع از این که هست بدتر میشود.
    -…..

  22. ابزار کار معلم دانش اموز است وقتی دانش اموز در فصل تابستان در مدرسه حضور ندارد معلم چه کار کند ایا حضورش در مدرسه غیر از اینکه موجب افزایش پول اب و برق مدرسه می شود دردی از کسی دوا می کند این استاندارد در همه کشور ها است ضمن اینکه چون مدارس در تابستان تعطیل است شکم و دستگاه گوارش معلمان و افراد تحت تکفل انان فعال است و نمی توان به خاطر استدلال ابکی دوستان به شکم بگوئیم در تابستان چیزی نخور در ثانی اکثر ادارات حق ایاب و ذهاب می گیرند حال انکه در همان شهر در حال انجام وظیفه هستند اما معلم بین 80 تا 200 کیلومتر هر روز (چها روز موظفی ) باید با هزینه شخصی و اتومبیل شخصی راه مدرسه و خانه را که اغلب در دو شهر است بدون کمترین حق ایاب و ذهاب پرداخت کندبعضی ادارات در پایان سال بین 3000000 تا 5000000تومان پاداش پایان سال دریافت می کنند با عیدی 600000 تومانی دولت اما در اموزش و پرورش از این موارد خبری نیست من خود سالها در ادراتی بوده ام و این پاداشها را دریافت کرده ام تا 3000000 تومان دریافت کرده ام خدا شاهد است عین واقعیت است مقایسه کار درستی نیست اما عدالت در پرداخت ها وجود ندارد تا در گود نباشی و کاری را انجام ندهی درک درستی از شغل مورد نظر نمی توانی داشته باشی . کار در اموزش و پرورش اگر فقط بخواهی نقش مبصر را فقط بازی کنی و درس هم ندهی خدا شاهد است شغلی پر استرس و مستهلک کننده است من فردی هستم که در ادارات مختلف از جمله اموزش و پرورش انجام وظیفه کرده ام حق ملت ایران چه کارگر چه معلم یا کارمند این نوع زندگی خفت بار نیست موفق باشید

  23. در جواب لطفی وآرش : آقای باصطلاح فرهنگی یا فرهنگ دوست یا معلم.. جنبه انتقاد یا بحث سالم رو داشته باش..
    در غیر این صورت فردا بیا سر کوچه تا خدمتت برسیم…
    در جواب شهیدی:فقط همین رو بدون که معمولا توی وب آدما با مشخصات اصلیشون پیام نمیذارن ..راستی تو معلم هم هستی؟
    برای بچه هام متاسفم واون نماینده که میخواد از حق له شده تو یکی دفاع کنه. در ضمن من اسمم ماشاالله حالا میتونی بگی دخترم یا پسر؟

  24. سه ماه تعطیلی تعطیل-هر ماه سه روز مثل همه کارمندها مرخصی استحقاقی سالی میشه 36روزتعطیل-سالی 53جمعه داره تقریبا با اضافه مورد قبلی 2ماه تعطیل-سالی 15روزعید+15روز قبل عید+1ماه هم برای امتحانات مراقب
    وا میستن جمعا 2ماه تعطیل-برای هر معلم هم تقریبا شب عید حقوق یک ماه رو بعنوان عیدی.. انگار 1ماه تعطیل-هر سال حدودا مناسبت های رسمی برای هر کارمند+بدی آب وهوا1ماه تعطیل-جدیدا هم البته 3یا4 ساله که پنج شنبه ها هم تعطیلن در سال میشه حدود 2ماه تعطیل- تا حالا شد 12ماه از سال تعطیل هستن..البته اینا غیر از کارت طلایی در فروشگاه فرهنگیان که تخفیفات وشرایط عالی برای خرید داره+بیمه طلایی که ازشون تقریبا هیچی نمیگیرن+البته دیگه بهتره دست از سرشون ور دارم فکر کنم دیگه از رو رفتن ..یعنی اگه معلمی بعد این نظری بذاره خداییش خییییلی رو داره..

  25. جناب قاضی شما شغل شریفتون چیه
    که با همه سر جنگ دارین و میخواین خدمت همه برسین اگه واقعا معلم هستین سعه صدر ی که سر کلاس دارین اینجا هم به خرج بدین و از کوره در نرین در مقابل نظرات مخالف و اگه معلم نیستین سعه صدر رو از معلممها یاد بگیرین که در مقابل انتقادهای تند حضرتعالی لب به توهین باز نمیکنند
    دوست من آهسته

  26. من همون دانش آموز اولم آرش که گفته جواد یعنی مخ تعطیل برااون متاسفم چون اسم یکی از امامای ما هم جواده…
    معلم ها فکر میکنن کوه میکنن یه شب برن شیفت واستن بیمارستان ببین کار چیه…؟ شب تا صبح سرپا کار انجام دادن و هر لحظه خطر سرایت بیماری و دیدن کثیفی و…

  27. معلمان چقدربه روزندآیاروش تدریسهاشون به روزه ؟بعضیاشون که اینقدربدخطند که نمیشه خطشون رو خوند بعضیاشونم دوتاایه قرآن رونمیتونندبخونندبعضیاشونمکه بنگاه املاک وخودرو دارند ومعلمی شغل چهارمشونه..ولی خداییش خیلیاشونم زحمت میکشن وخیلی دلسوزند ولی حقوق ومزایاشون نسبت به مسئولیت وکارشون کمتره

  28. در جواب شیدایی…..گفته بودم اگه معلمی بعد این نظری بذاره خداییش خییییلی رو داره..
    حالا گمشده پیدا شده…
    من بالشخصه از کار تمامی این همکاران که(البته یه غیر از عده ای معدود)با نوشتن این نامه شان ومنزلت این شغل انبیا را زیر سئوال برده وعوض کنترل کردن مخارج با یک برنامه ریزی اقتصادی در زندگی خود همگام با سخنان رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی سعی درجبران این هزینه ها از سوی دولت وکسر بودجه ای از یک بخش دیگر واختصاص آن به فیش حقوقی من وهمکاران دارند اعلام بیزاری میجویم.
    به حال آنکس بباید گریست@@که دخلش بود نوزده..خرج بیست.
    با تشکر از سجاد وسیدعلی.
    والسلام من التبع الهدی…

  29. عزیزان فرهنگی.آموزش و پرورش جزء اولویت های مملکت نیست. امیدوار نگهداشتن فرهنگیان به بهبود شرایط آنها بزرگترین ظلم به آنها به آنهاست. احداث و بازسازی بیمارستانها و جاده ها و سد ها و نیروگا ها و دانشگاهها و رندانهاو دیگر اماکن عام المنفعه و تامین نیروی انسانی آنهاو …..اولویت های اصلی مملکت است.تجربه سالهای گذشته نشان داده است که هیچکدام از انتظارات فرهنگیان براورده نخواهد شد. بنابراین بهتر است امیدوار نباشید.کسی که برای عبور از رودخانه دایمی عظیمی منتظر خشک شدن آن باشد هرگز از آن عبور نخواهد کرد.عزیزان قایق بسازید. این رود خانه پیوسته پر آب تر و خروشان تر می شود. پاینده باشید.

  30. باید فقط اعتراضات گسترده وفراگیر شودتابه فکر معلمین بیفتند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *