رونمایی از لوح ثبت جهانی فرش کاشمر

نشان جغرافیایی فرش 10 منطقه ایران شامل مشهد، کاشمر، کاشان، کرمان، نایین، ساروق، یزد، اردبیل، ترکمن گلستان و همدان به ثبت جهانی رسیده است.

همزمان با گشایش نهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران در مشهد، از لوح ثبت جهانی فرش کاشمر رونمایی شد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران، در آیین رونمایی لوح ثبت جهانی مالکیت فکری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد، افزود: با تداوم روند ثبت جهانی مناطق جغرافیایی فرش دستباف ایران از کپی‌برداری رقبای فرش ایران و دست‌اندازی به نام‌های جغرافیایی مناطق فرشبافی کشورمان جلوگیری می‌شود.

به گفته وی سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) یکی از 16 آژانس تخصصی سازمان ملل است که با امضای توافق‌نامه‌ای در استکهلم در سال 1967 برای تشویق آثار خلاقانه در راستای حمایت از مالکیت معنوی در جهان تاسیس شد.

حمید کارگر افزود: ثبت برند جهانی این مناطق بر اساس معاهده لیسبون و طی فرآیند کارشناسی مستمر برابر با قوانین بین‌المللی به همت وزارت صنعت، معدن و تجارت و این سازمان در حوزه شهرستان‌های مشهد و کاشمر انجام شده است.

وی با ابراز تأسف از این‌که کپی‌برداری فرش دستباف از مشکلات ایران بوده است؛ تاکید کرد: طرح‌‌ها، نقوش، منطقه جغرافیایی و برند فرش دستباف ایرانی باید به ثبت جهانی می‌رسید که در این راستا ابتدا نقشه‌ها را به صورت منطقه‌ای و پس از آن به صورت ملی و سپس به صورت جهانی به ثبت خواهند رسید.

وی یادآور شد:‌ در سال 92 فرش دستباف 5 منطقه از ایران ثبت جهانی شدند و پارسال فرش 10 منطقه دیگر از کشور به ثبت جهانی رسید.

رئیس مرکز ملی فرش ایران همچنین با ابراز نارضایتی از بودجه پیش‌بینی شده برای تامین اجتماعی قالیبافان کشور، اعلام کرد: مهمترین مشکل قالیبافان پوشش بیمه تامین اجتماعی است و 480 هزار قالیباف تا پایان سال 92 از خدمات بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شده‌اند.

کارگر با تاکید بر ضرورت تبلیغات مناسب برای شناساندن صنعت فرش ایران به جهان، افزود: تنوع در مواد اولیه و قیمت از مزیت‌های فرش ایران است.

وی با اشاره به این‌که ایران بزرگترین بازار فرش جهان را در اختیار دارد، گفت: شمار قالیبافان فعال ایران 700 هزار نفر است و یک میلیون نفر نیز به شکل نیمه‌وقت به قالیبافی مشغولند.

معاون توسعه بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، نیز در این آیین با اشاره به جایگاه مطلوب صنعت فرش دستباف در استان، افزود: تاکنون 21هزار نفر از بافندگان استان بیمه شده‌‌اند.وی گفت: 500 مجتمع متمرکز و غیر متمرکز فرش در خراسان رضوی مجوز دارند و این استان 90 هزار قالیباف دارد.علی غفوری مقدم اعلام کرد: خراسان رضوی رتبه‌های اول و دوم فرش دستباف را کسب کرده است و در زمینه دانش‌آموختگی فرش دستباف نیز جایگاه مطلوبی دارد و در این راستا از امکانات بسیج سازندگی استان نیز استفاده شده است.

راضیه علیرضایی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز با تاکید بر ضرورت تحول جدی صنعت فرش استان در دو سال آینده، دستمزد ماهانه کارگران صنعت فرش را بین 300 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومان در ماه اعلام کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *