کاشمر؛ از شهرهای پیشرو در تأسیس انجمن خیران کتابخانه‌ساز

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مهدی فروزان، فرماندار کاشمر، صبح امروز، 30 آبان‌ماه در آئین افتتاح هفتمین کتابخانه مشارکتی مسجد امام محمد باقر(ع) در این شهر با بیان اینکه اولین کلمه‌ای که بر قلب مبارک پیامبر اسلام(ص) نازل شده است کلمه خواندن بود به همین جهت کتابخوانی در دین ما از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: در جامعه ما که یک جامعه اسلامی است باید تأسف بخوریم چرا سرانه مطالعه پایین است و جوانان باید با کتاب بیگانه باشند.

فروزان با بیان اینکه شهرستان کاشمر در سطح استان جزو برترین‌ها در حوزه کتابخوانی است، اظهار کرد: همان گونه که در مسجد امام محمد باقر(ع) شاهد افتتاح کتابخانه هستیم، تلاش می‌کنیم در تمامی مساجد شهرستان با کمک خیران کتابخانه‌ساز کتابخانه راه‌اندازی کنیم تا مردم ما با فرهنگ کتاب و کتابخوانی بیشتر مأنوس شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون 16 درصد مردم این شهرستان عضو مستمر کتابخانه‌های عمومی هستند، بیان کرد: گرچه امروزه جریانات فکری انحرافی تلاش می‌کنند بین جوانان ما نفوذ کنند ولی باید تلاش کنیم که جوانان کشور با افزایش مطالعه و کتابخوانی خودشان بتوانند جلوی این تفکرات انحرافی بایستند و پاسخ آن‌ها را بدهند.

وی با بیان اینکه تمامی پیشرفت‌های این بزرگان به دلیل مطالعه کتاب بوده است، به کتاب شفای بوعلی سینا اشاره کرد و گفت: اکثر بیماری‌هایی که امروز پزشکان بزرگ در دنیا کشف می‌کنند وی در آن زمان با تحقیق و علم خود به آن رسیده بود.

فرماندار کاشمر با بیان اینکه با این گذشته درخشانی که کشور ایران اسلامی دارد، باید تأمل کنیم امروز چه بر سر جوانان ما آمده است که این گونه کتاب‌گریز شده‌اند، بیان کرد: متأسفانه در حال حاضر وضعیت مطالعه تأسف برانگیز است.

وی با اشاره به فعالیت انجمن خیران کتابخانه‌ساز در کاشمر تصریح کرد: کاشمریکی از شهرهای پیشروی کشور در تأسیس انجمن خیران کتابخانه‌ساز است و این امر جایگاه ویژه کتاب و کتابخوانی در این شهرستان را نشان می‌دهد.

فروزان با اعلام اینکه یکی از شاخص‌ها و نمادهای توسعه در هر کشوری میزان کتابخوانی آن کشور است، ابراز امیدواری کرد: با توسعه کتابخانه‌ها به خصوص کتابخانه‌های مجازی رویکرد جدیدی به فرهنگ کتابخوانی در جامعه ایجاد شود.

وی بیان کرد: شهدای ما جوانانی بودند که با مطالعه و کسب علم و آگاهی نسبت به راه خود بصیرت پیدا کرده و مسیر خویش را انتخاب کردند لذا امروزه همه ما باید تلاش کنیم که نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی هم مانند نسل‌ های اول و دوم روحیه انقلابی گری و اسلام خواهی خود را غنا ببخشند و این میسر نمی‌شود مگر از راه مطالعه لذا باید به دانش‌آموزان یاد بدهیم آینده از آن کسانی است که بیشتر با مطالعه ارتباط داشته باشند.

یادآور می‌شود، در هفته کتاب سه کتابخانه آموزشگاهی در دبیرستان‌های تیزهوشان، نمونه دانش کاشمر و دخترانه شبانه‌روزی ریوش راه‌اندازی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *