نخستین باغ و کلکسیون گیاهان دارویی و معطر در کاشمر احداث شد

برای اولین‌بار در استان خراسان و به همت موسسه جهاد دانشگاهی و شهرداری کاشمر نخستین باغ و کلکسیون گیاهان دارویی و معطر در این شهرستان احداث شد.
برای اولین‌بار در استان خراسان و به همت موسسه جهاد دانشگاهی و شهرداری کاشمر نخستین باغ و کلکسیون گیاهان دارویی و معطر در این شهرستان احداث شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)– منطقه خراسان، در این مراسم که در محل فاز دو بلوار سید مرتضی انجام شد، رئیس موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر ایجاد بانک جامع از گیاهان بومی و سازگار، بهره‌گیری از گیاهان به منظور برنامه‌های تحقیقاتی، پژوهشی و ترویجی، بررسی سازگاری و اهلی‌سازی گیاهان منطقه، جلوگیری از تخریب گیاهان در رویشگاه های طبیعی خود، وجود زمینه‌ای مناسب در طرح بلوار سید مرتضی برای اجرای این پروژه، جذب توریست و بازدیدکننده‌های مختلف و همچنین افزایش سطح دانش عمومی شهروندان در زمینه گیاهان دارویی را مهم‌ترین ضرورت اجرای طرح باغ و کلکسیون گیاهان دارویی و معطر در این شهرستان برشمرد.

صادق باغبان همچنین به وضعیت گیاهان دارویی در خطه کاشمر اشاره کرد و افزود: کاشمر با بیش از 4 اقلیم متنوع از پوشش گیاهی غنی نیز برخوردار است؛ به طوری که طبق بررسی‌های گروه گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی کاشمر بیشتر از 170 نوع گونه گیاهان در این خطه به چشم می‌خورد که آشنایی و بررسی شرایط اکولوژیکی و تراکم این گونه‌ها می‌تواند به احیاء آن‌ها کمک شایانی کند.

وی با اشاره به اینکه این پروژه در بلوار سید مرتضی و در مساحتی حدود 7 هزار و 500 متر مربع اجرا می‌شود، عنوان کرد: در باغ و کلکسیون گیاهان دارویی و معطر حدود 50 گونه کشت می‌شود.

باغبان با بیان اینکه مدت زمان اجرای این پروژه تا تکمیل نهایی دو سال است، اظهار کرد: در سطح استان خراسان این پروژه به عنوان اولین طرحی است که اجرا می‌شود.

وی در ادامه به اهمیت گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف اجرای این پروژه این است که گیاهان دارویی جایگزین گیاهانی شوند که درفضای سبز قابل کشت بوده و مصرف آب بالایی دارند.

باغبان با اعلام اینکه گیاهان دارویی کم‌آب‌طلب هستند، تصریح کرد: این طرح در گسترش، توسعه و ترویج گیاهان دارویی نقش بسزایی خواهد داشت.

رئیس موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر با بیان اینکه شهرستان کاشمر به خاطر برخورداری از اقلیمی متفاوت موجب شده بیشتر شاهد ترویج گیاهان دارویی باشیم، بیان کرد: یکی از تهدیداتی که امروز گیاهان دارویی را در خطر انقراض قرار داده برداشت بی‌رویه و غیر اصولی از عرصه‌های طبیعی گیاهان است.

وی با اشاره به اینکه چون اقلیم کاشمر خشک و شکننده است اگر به این موضوع مهم توجه نشود بسیاری از گیاهان دارویی منقرض خواهند شد، گفت: گیاهان دارویی که از نیاکان ما به ارث رسیده توانستند هم سال‌های سخت و خشک و هم سال‌های مرطوب و بارانی را تحمل کنند.

باغبان با اعلام اینکه مدیریت بهره‌برداری از این منابع تاثیرش بسیار بیشتر از عوامل طبیعی است، افزود: اگر قرار است در زمینه گیاهان دارویی کار شود باید ضمن اینکه این کار به روش درست ترویج می‌شود، بهره‌برداری از آن‌ها هم به درستی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه کشت گیاهان دارویی در دنیا نشان داده که توان ایجاد اشتغال بسیار بالایی دارد، به طوری که در برخی از کشورها همانند چین از کشت و کار، فرآوری، صادرات و تجارت برای 100 میلیون نفر اشتغال ایجاد کرده است، گفت: بدون شک کشت گیاهان دارویی در منطقه می‌تواند برای هزاران نفر زمینه اشتغال فراوانی را ایجاد کند.

باغبان ابراز امیدواری کرد روزی برسد که داروهایی که لااقل 10 درصد از داروهایی که توسط پزشکان تجویز می‌شود از گیاهان دارویی باشد.

یک پاسخ

  1. تیم نویسندگی ترشیز وب، آمادگی خود را برای ارائه و درج کاملا رایگان مقاله در وبسایت «کاشمری» اعلام می دارد.
    مقالات ارائه شده در زمینه های علمی ، فرهنگی و آموزشی(منطبق با فعالیت وبسایت علمی فرهنگی آموزشی مهدی) خواهد بود.
    در صورت تمایل به همکاری، با مدیریت وبسایت علمی فرهنگی آموزشی مهدی (www.wefam.ir) تماس حاصل فرمایید(شماره تماس : 09386926300).
    لطفا توجه داشته باشید در انتهای تمامی مقالات عبارت «منبع: وبسایت علمی فرهنگی آموزشی مهدی» درج خواهدشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *