آتش شبکه های اجتماعی بر خرمن زندگی مشترک زوجین

فرهنگ غلط و نبود برنامه‏ ریزی در استفاده از این شبکه‏ ها باعث ناهنجاری هایی می‏ شود که روابط زوجین و بنیان خانواده ها را با زلزله ای خفیف در آغاز و در صورت غفلت با ویرانی همراه می‏ کند.

واتساپ، وایبر، لاین و…، شبکه‎های اجتماعی هستند که جامعه‎ای جدید در صفحه کوچک تلفن همراه ما ایجاد کرده که وسعت ارتباطی آن حتی گاهی اوقات بزرگتر از دنیای واقعی ما می‎شود، امروز اطلاعات موضوعی است که از طریق این شبکه‎های اجتماعی به راحتی در دسترس کاربران قرار می‎گیرد به طوری که حتی از طریق این شبکه‎های اجتماعی شاهد وقوع جرم‎های مختلفی از جمله قتل شدیم!

سبک زندگی خانواده‌های زیادی با پیشرفت فناوری‌های هوشمند و استفاده از نرم‌افزارهای وایبر، واتس‌آپ، تلگرام و… عوض شده است و در این میان، وضعیت خانواده‌هایی که از اول هم بنیان خیلی محکمی نداشتند از بقیه بدتر است در این خانواده‌ها سوءتفاهم‌ها و اختلاف‌نظرهایی است که یکشبه به وجود نیامده، اما از وقتی پای شبکه‌های اجتماعی به رابطه زوج‌هایی کشیده شده بهانه برای جدایی‌ها زیادتر شده است، اینجاست که ارتباط با کاربران شبکه‌های مختلف مجازی، آتش اختلافات زوج‌ها را شعله‌ورتر می‌کند. مشکلی که به نظر می‌رسد نه تنها زنگ هشدار را در جامعه ما که در کشورهای دیگر هم به صدا درآورده است.

فرهنگ غلط و نبود برنامه‏ ریزی در استفاده از این شبکه‏ ها باعث ناهنجاری هایی می‏ شود که روابط زوجین و بنیان خانواده ها را با زلزله ای خفیف در آغاز و در صورت غفلت با ویرانی همراه می‏ کند، امروزه جوانان بسیاری هستند که با داشتن نقش همسری در یک خانواده، باز هم معتاد به شبکه های اجتماعی هستند و به همین دلیل گاهی غافل از نقش های مهم خود در خانه می شوند! شبکه های اجتماعی به دلیل اعتیاد آور بودن، باعث کاهش توجه زوجین به یکدیگر می شوند بنابراین باعث کمرنگ شدن نقش افراد در زندگی زناشویی می شود و ایجاد دلسردی می کند.

به نظر می ‏رسد گاهی تعاملات انسانی نادرست در سست شدن روابط و زندگی زوجین تاثیر داشته  و آن ها را از هم دور می‏کند. به طوری که در  شهرهای بزرگ و با جمعیت بالا که دسترسی به امکانات ارتباطی مختلف فراهم است این روابط با حضور فرد سوم به جهت شبکه‏ های اجتماعی، دچار تزلزل شده و نتیجه آن در زندگی زوجین، طلاق است.
در جامعه امروزی تعاملات آنلاین جایگزین روابط فیزیکی گشته است و به طور مشهود ارتباطات رودروی تا حد زیادی کاهش یافته است، ارتباطات در شبکه های اجتماعی هرچند دارای ابعاد مثبتی از جمله گستره ی ارتباطات، رفع موانعی چون بعد مکان و زمان و دسترس پذیری تسهیل یافته تری است اما ارتباطات انسانی را در معرض آسیب های جدی زندگی مدرن قرار می دهد در شبکه های اجتماعی افراد با استفاده از کلمات محبت آمیز و برخورد های متشخصانه و محترمانه درصدد برقراری ارتباطاتی خارج از چهارچوب عرف جامعه و نظام خانواده هستند که موجب پیدایش خیانت های پنهان می شود.

زوجینی که نسبت به همسرشان حساس هستند و دوست ندارد که همسرشان با شخص دیگری صحبت خصوصی یا متن خصوصی و یا کامنت خصوصی داشته باشداین مسئله ربطی به زن و مرد ندارد و در هر دو گروه زنان و مردان به طور طبیعی دیده می شود، برخی مردان علاوه بر اینکه خودشان در شبکه های اجتماعی عضو هستند و با تعدادی کاربر خانم بده بستان کلامی دارند؛ دوست ندارند که خانمشان در این فضا حضور داشته باشد، یا لا اقل دوست ندارند که همسرشان با آقایون حاضر در شبکه اجتماعی مراوده ای داشته باشند چه برسد به کامنت ها و پیام ها و نوت های خصوصی!

تاثیر عضویت در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بر هویت افراد؛ هم چنین تاثیر اینگونه شبکه ها در ارتباط با جنس مخالف بر سبک زندگی مجازی افراد به گونه ای است که به راحتی روابط میان محرم و نامحرم و شکسته شدن حریم ها در اینگونه صفحه ها قابل مشاهده است.

در تمایل زوجین به شبکه‏ های اجتماعی یک طرفه‏ نگری به این تکنولوژی صحیح نیست، چرا که هر تعاملی دو طرفه است.در برخی موارد، اگر در یک خانواده زمان زیادی به فضای مجازی اختصاص داده می‏ شود ممکن است مشکلاتی در رابطه زوجین بوده و بالطبع خللی وجود داشته که این شبکه‏ ها وارد روابط زن و شوهر شده است در حالی که آنها می ‏توانستند به احساسات، گفتمان و روابط گرم بپردازند، حال به نظر می رسد اگر فرهنگ استفاده از شبکه های اجتماعی و تقویت آموزه های دینی در سطح جامعه افزایش پیدا نکند، میزان این تعارض ها در زندگی زناشویی به مقدار فراوانی افزایش یابد.

انتهای پیام/م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *