بحران آب در روستاهای کاشمر جدی است/ کوهسرخ کم آب‌ترین منطقه

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان کاشمر با بیان اینکه بحران آب در روستاهای کاشمر جدی است، گفت: کوهسرخ کم آب‌ترین منطقه شهرستان کاشمر است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین موذن ظهر سه شنبه در نشستی خبری ضمن تبریک روز خبرنگار با اشاره به نقش مطبوعات در تنویر افکار عمومی و آگاه ساختن مردم نسبت به بحران کم آب، اظهار کرد: بحران آب در روستاهای شهرستان کاشمر جدی شده است.

حسین مؤذن با بیان اینکه هم اکنون به ۸ روستا  با تانکر آبرسانی می شود، افزود: آب شرب هر چهار روز یک بار با تانکر به روستاهای خضرآباد، خضربیک، قصون، بند قرا، قراچه، اوندر، توندر و دهمیان انتقال داده می شود.

وی با اشاره به اینکه به رغم کمبود آب همه تلاش ما ارائه آب با کیفیت به روستائیان است، تصریح کرد: جلب افکار عمومی به فرهنگ صرفه جویی، فرهنگ سازی پرداخت قبوض آب شرب، عدم آبیاری باغات با آب شرب و استفاده های غیر مجاز از آب شرب از الزامات امروز جامعه است.

مدیر آب و فاضلاب روستایی کاشمر با بیان اینکه ۷۹ درصد مشترکین ما زیر الگوی مصرف هستند، گفت: اما حدود ۲۰ درصد از مشترکین دو برابر الگوی مصرف و ۲.۸ درصد بیش از دو برابر الگو مصرف دارند  که باید با توجه به محدودیت منابع آبی، آنها را هم به صرفه جویی در مصرف تشویق کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای تأمین آب در بخش مرکزی شهرستان مشکلی نداریم، گفت: اما در بخش کوهسرخ در دهستان تکاب و بررود به دلیل بالا بودن سنگ بستر و سطحی بودن منابع آبی امکان حفر چاه عمیق نداریم لذا منابع آبی پایداری در این منطقه وجود ندارد و میزان آب در این بخش تحت تأثیر شرایط جوی است بنابراین با مشکل جدی کم آبی و بحران آب مواجه هستیم، طول شبکه توزیع آب روستایی در شهرستان کاشمر ۴۵۷ کیلومتر است که با توجه به فرسودگی نیمی از آن  ۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اصلاح آن نیاز است.

موذن با اشاره به اینکه خوشبختانه در دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به روستاها شده و نسبت به رفع مشکلات روستائیان تلاش مضاعفی صورت گرفته است، افزود: از تعداد ۵۸ آبادی دارای سکنه دائم با جمعیت ۶۱ هزار و ۱۰۰ نفر،۵۵  روستا با جمعیت ۶۰ هزار و ۸۷۱ نفر از آب شرب برخوردارند.

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان کاشمر اظهار کرد: در مجموع طی سال مالی ۹۴، مبلغ ۵۳ میلیارد و ۸۷۹ میلیون ریال اعتبار جهت اجرای پروژه های آب روستایی شهرستان کاشمر پیش بینی شده که مبلغ ۳۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و ۱۵ میلیارد و ۷۷۹ میلیون ریال از سایر فصول از جمله ماده ۱۰ و ۱۲ و ماده ۱۸۰ و سایر منابع تامین اعتبار شده است.

وی ابراز کرد: تا کنون ۴۰ درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملی و ۴۵ درصد از اعتبارات تملک استانی یعنی مبلغ ۲۲ میلیارد و ۴۰۲ میلیون ریال دریافت شده است.

موذن با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد مشترکین آبفار روستایی کاشمر ۲۶ هزار و ۲۵۹  مشترک مسکونی و غیر مسکونی است، افزود: آب مورد نیاز آنها از ۴۰ منبع آبی شامل ۲۴ حلقه چاه عمیق، 9 حلقه چاه دستی و هفت ۷ دهنه چشمه تأمین می شود، امیدواریم با توجه به خشکسالی های پی در پی با برنامه ریزی و اصلاح الگوی مصرف، وضعیت منابع آبی را بدتر از وضع موجود نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *