ساختمان های کاشمر در برابر آتش سوزی، آسیب پذیری بالایی دارند!

رییس نظام مهندسی ساختمان و عضو شورای شهر کاشمر نسبت به آسیب پذیری بالای ساختمان های این شهر در برابر آتش سوزی ها هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهندس محمد خباززاده که در جلسه علنی شورای شهر کاشمر سخن می گفت اظهار داشت: جای تأسف است که فقط وقتی چند ساختمان بزرگ در گوشه و کنار کشور آتش می گیرد به فکر ایمن کردن ساختمان ها در برابر آتش سوزی می افتیم.
وی افزود: در مقابله با حوادثی مثل آتش سوزی، خط اول مقابله باید در داخل خود خانه ها و ساختمان ها دیده شود چرا که مقررات ملی ساختمان تمام این موارد را پیش بینی کرده است.
خباززاده تصریح کرد: ساختمان باید سیستم اعلام حریق داشته باشد و به محض اینکه وضعیت طبیعی، یک مقدار از حالت عادی خود خارج شد و به عنوان مثال حتی غذای بالای اجاق گاز دچار سوختگی و دود کردن شد، این سیستم به صدا درمی آید و خانواده و همسایه ها را مطلع می کند که در این ساختمان، فعل و انفعلاتی در حال رخ دادن است که ممکن است منجر به آتش سوزی شود.
عضو شورای شهر کاشمر ادامه داد: لذا همه کسانی که مسئول هستند باید در هنگام ساخت و ساز، برای نصب سیستم اعلام حریق سختگیری کنند چرا که قانون است و به نفع خود شهروندان تمام می شود و بعد از آن باید سیستم اطفاء حریق در ساختمان پیش بینی شود چرا که مقررات ملی ساختمان برای برخی سازه ها با ویژگی های خاصی اجبار کرده است که سیستم آبفشان در سقف تعیبه شده و در هنگام بروز حادثه، خود این سیستم شروع به خاموش کردن آتش می کند.
خباززاده تصریح کرد: آتش نشانی به عنوان یک سازمان امدادی باید در خط آخر مقابله با آتش دیده شود و خط اول با استفاده از مقررات ملی ساختمان و تجهیزاتی که باید در ساختمان ها نصب شود در خود خانه ها باید تعبیه گردد.
رییس نظام مهندسی ساختمان کاشمر افزود: با کمال تأسف شاهد هستیم که ساختمانی بر خلاف مقررات و بدون مجوز دارد ساخته می شود و بعد کمیسیون ماده 100 آن را پلمپ می کند ولی شهروند متخلف، پلمپ را می شکند و به ساخت و ساز خود ادامه می دهد و زمانی هم که ساختمان به طور کامل ساخته شد، صرف پرداخت جریمه در کمیسیون ماده 100 مشکل او حل می شود!
وی ادامه داد: حالا چنین ساختمانی اگر فردا دچار آتش سوزی شد و آن سیستم های مربوطه هم در آن پیش بینی نشده بود، چه کاری از دست آتش نشانی برمی آید؟! و لذا با این شرایط و تا زمانی که در خود ساختمان ها پیش بینی های لازم انجام نشود هر چه هم به آتش نشانی بودجه بدهیم و آن را تجهیز کنیم، فایده ای نخواهد داشت.
خباززاده خاطرنشان کرد: در یک ساختمان هفت طبقه بر اساس قانون و مقررات ملی ساختمان، باید تمام تدابیر لازم مانند کپسول آتش نشانی، سیستم اطفاء حریق و سیستم اعلام حریق پیش بینی شود ولی متأسفانه رعایت نمی شود و اتفاقات ناگواری می افتد به عنوان مثال در برج سلمان مشهد که با اتصال یک سیم دچار آتش سوزی می شود هیچ کدام از این موارد رعایت نشده بود.
عضو شورای شهر و رییس نظام مهندسی کاشمر با انتقاد از عدم برخورد با تخلفات ساختمانی تصریح کرد: ما در نظام مهندسی با این تخلفات برخورد می کنیم و گزارش هم می دهیم ولی هیچ اتفاقی نمی افتد و همین که فرد متخلف، جرایم شهرداری را پرداخت کند، مشکلش حل می شود و بعد هم اگر اتفاقی رخ دهد، مهندس ناظر را مقصر می دانند در صورتی که مهندس ناظر گزارش خود را داده ولی دستگاه های دیگر به وظیفه خود عمل نکرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *