اختراع مهم زوج پزشک کاشمری، بر روی کاغذ، چشم به راه حمایت مسئولان!

«کفش هوشمند دیابتى»، به دو مسابقه جهانى عرضه شده است، یکى در سال ۲۰۱۴ و در مسابقات لهستان و دیگرى در سال ۲۰۱۵ و در سوئیس و جالب آنکه در سال ۲۰۱۴ مدال برنز مسابقات جهانى را از آن خود مى کند و در مسابقات سال ۲۰۱۵ هم که فروردین ماه سال گذشته در سوئیس برگزار شد، علاوه بر مدال طلا، جایزه بهترین بهترین ها! را هم در بین ۱۰ اختراع برتر مسابقات، از دیگر رقیبان مى رباید.

 به گزارش  کاشمربصیر حمایت از نخبگان و بها دادن به افراد فرهیخته ای که با هوش بالا و تلاش فراوان خود، گرهی از کار انسان ها باز می کنند و باعث افتخارآفرینی برای میهن خود می شوند، یکی از لازمه های پیشرفت علمی، فناوری و اقتصادی یک کشور محسوب می شود.

حمایت از تولیدکنندگان علم و نخبگان و دانشمندان جوان همواره مورد نظر و تأکید مقام معظم رهبری بوده و بر مسئولان فرض است که با حمایت خود از دانشمندان جوان کشور، به آنان برای ادامه مسیر، انگیزه مضاعفی ببخشند.

در شهرستان کاشمر شاهد حضور جوانان فعال و با استعدادی در زمینه های مختلف هستیم. یکی از جوانان نخبه یا بهتر است بگوییم دو نفر از جوانان نخبه شهرستان کاشمر، زوج پزشک جوانی هستند که با اختراع خود در زمینه بیماری های دیابتی توانسته اند مسیر جدیدی را برای درمان این بیماران فراهم کنند.

کفش های هوشمند برای مقابله با خطرات دیابت

دکتر «مسعود غلامیان عارفی» متخصص رادیولوژی و سونوگرافی که هم اکنون در بیمارستان شهید مدرس(ره) کاشمر، در حال خدمت به مردم است و همسر وی دکتر «زهرا شهمرادی عارفی» متخصص رادیولوژی فک و صورت، با اختراع کفشی هوشمند، این امید را به وجود آورده اند که بیماران دیابتی با استفاده از این کفش ها بتوانند مسیر درمان خود را با سرعت بیشتری بپیمایند.

دکتر مسعود غلامیان عارفی در زمینه اختراع خود چنین توضیح می دهد: در زمان تحصیل دوره پزشکى عمومى، مشکلات افراد دیابتى خیلى توجهم را به خود جلب کرده بود، به همین خاطر پایان نامه دوران پزشکی عمومی خود را با همین عنوان انتخاب کردم که کار موفقى هم بود.

وی افزود: افراد دیابتى، بعد از مدتى دچار اختلال حس مى شوند و گاه درد را احساس نمى کنند، همین عامل هم باعث مى شود که فشارهاى وارده به ویژه در ناحیه پا را دیر متوجه شده و دچار زخم در پاهایشان شوند و همین مشکل، ما را بر آن داشت تا به کفشى بیندیشیم که بتواند راه رفتن را –که در درمان و کاهش اثرات دیابت بسیار مؤثر است- براى دیابتى ها راحت تر کند. کفشى که سنسورهاى هشدار دهنده داشته باشد و بتواند شرایط را به فرد اخطار دهد.

دکتر غلامیان ادامه داد: مدت ها به طراحى چنین کفشى فکر کردیم اما زمانى که جریان سربازى پیش آمد و این بحث که مبتکرین و مخترعین از معافیت سربازى برخوردار مى شوند، قضیه جدى تر شد و بالأخره کار به آنجا رسید که کفشى را طراحى کردیم که بر اساس آناتومى پا ساخته شد و چون سنسورهاى فشار را در آن تعبیه کردیم، هوشمند بود.

این پزشک مخترع کاشمری خاطرنشان کرد: با استفاده از این کفش، به محض اینکه پا دچار فشار شود، سنسورها به فرد هشدار مى دهند تا موقعیت خود را عوض کند.

به گفته وى؛ این کفش با گوشى تلفن همراه فرد در ارتباط است و به محض احساس فشار، بلوتوثى به گوشى ارسال مى کند و به فرد هشدار مى دهد.

دکتر غلامیان ادامه داد: از آنجایى که گرماى بیش از حد در یک نقطه از بدن، نشان دهنده شروع عفونت است لذا این کفش هوشمند، نقاط خطر را در پا مشخص مى کند و مى تواند هشدارى باشد براى پزشک معالج تا راحت تر نقطه عفونى را بیابد و به درمان آن بپردازد. ضمن اینکه در طراحى این ایده، سیستمى براى گردش هواى داخل کفش هم دیده شده که باعث مى شود، رطوبت و دماى داخلى کفش کاهش یابد و پا در موقعیتى راحت تر قرار داشته باشد.

کفش هوشمند، برنده دو جایزه جهانى!

به گفته این زوج جوان، طرح و ایده آن ها که در قالب یک انیمیشن و به همراه طرح اولیه آماده شد، به پیشنهاد برخى دوستان، براى شرکت در مسابقات منطقه اى بنیاد ملى نخبگان ارایه گشت اما به این بهانه که طرح کفش بطور کامل درست نشده است، هیچ رتبه اى نیاورد و مورد بى مهرى داوران قرار گرفت.

«کفش هوشمند دیابتى»، مدتى بعد به دو مسابقه جهانى عرضه مى شود، یکى در سال ۲۰۱۴ و در مسابقات لهستان و دیگرى در سال ۲۰۱۵ و در سوئیس و جالب آنکه در سال ۲۰۱۴ مدال برنز مسابقات جهانى را از آن خود مى کند و در مسابقات سال ۲۰۱۵ هم که فروردین ماه سال گذشته در سوئیس برگزار شد، علاوه بر مدال طلا، جایزه بهترین بهترین ها! را هم در بین ۱۰ اختراع برتر مسابقات، از دیگر رقیبان مى رباید. لازم به ذکر است مسابقات جهانى اختراعات سوئیس از معتبرترین مسابقات دنیاست که امسال هم چهل و سومین دوره آن در فروردین ماه برگزار شد.

صحبت پایانى این زوج مخترع هم مثل همه حرف هایى که با شوق و ذوق در مورد اختراع شان گفتند، شنیدنى است. آن ها می گویند: «کسى که مخترع است و ابتکارى نو دارد، با دیگران هیچ تفاوتى ندارد، تنها فرقش با بقیه این است که به جرقه هاى ذهنى خود بها داده و آنها را تا حصول نتیجه بارور کرده است. نکته بعد هم اینکه کسى که مى خواهد راه تازه اى را شروع کند و کارى نو ارائه نماید، نباید انتظار داشته باشد که همه به او توجه داشته باشند و او را ببینند، فرد باید براى رضایت قلبى خودش کارش را انجام دهد و بس.»

چشم به راه حمایت مسئولان!

شایان ذکر است طرح اختراعی این زوج جوان پزشک، برای رسیدن به تولید انبوه و برای آنکه بیماران دیابتی بتوانند از آن استفاده کنند، نیار به همراهی و همکاری مسئولان امر دارد.

دکتر غلامیان می گوید که او طرح خود را به بنیاد ملی نخبگان ارائه کرده ولی استقبال چندانی از آن نشده است.

وی می گوید با توجه به هزینه هایی که برای تولید این کفش نیاز است باید نهادهای مسئول حمایت از اختراعات و ابتکارات از آن حمایت کنند و گر نه این طرح علی رغم آنکه تا کنون نمونه نداشته است، بر روی کاغذ باقی مانده و برای بیماران دیابتی قابل استفاده نخواهد بود.

به نظر می رسد با توجه به نیاز جامعه به حمایت از تولیدکنندگان علم و مخترعان و مبتکران جوان کشور و از سوی دیگر با توجه به تأکید های مکرر مقام معظم رهبری که اصلی ترین حامی نخبگان جوان کشور هستند بر لزوم برداشتن موانع از مسیر این نخبگان، بر مسئولان دولتی و دانشگاهی فرض است که حمایت از این جوانان را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.

امید آنکه این طرح پزشک جوان کاشمری نیز با حمایت مسئولان این شهرستان و به ویژه با پیگیری رابط بنیاد ملی نخبگان در کاشمر، مورد توجه قرار گرفته و حمایت های لازم از آن به عمل آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *