تئاتر کاشمر و هزار توی مشکلات/ از مشکلات تمام نشدنی تئاتر تا یکدل نبودن تئاتری‌ها

تئاتر که بسیاری آرزوی رونق گرفتن آن را دارند، با توجه به اینکه سال‌هاست، تئاتر کاشمر در کشور نام و آوازه‌ای دارد، اما هنوز با مشکلات بسیاری مواجه است.

به گزارش ایسنا- منطقه خراسان، اینکه چه زمانی می‌خواهد مشکلات تئاتر به پایان برسد، مشخص نیست، اما بدون شک اگر بخواهد بی توجهی ها به آ‌ن ادامه داشته باشد، قطعا این هنر را به اغما خواهد برد.

متاسفانه هنر نمایش کاشمر که از دیرباز خاطره‌های کهن افتخاراتش را بر دوش می‌کشد اما این روزها بیش از پیش مورد بی‌مهری واقع شده است به طوری که بسیاری از مسئولان مربوطه حال تئاتر این روزهای شهرستان را خوب نمی‌دانند.

اعتباری برای حمایت نیست

در همین خصوص محمد ناصری، معاون امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هیچ اعتبار و امکاناتی برای حمایت از گروه‌های نمایشی نداریم، گفت: اعتبار حوزه نمایش کاشمر در سال جاری تنها 700 هزار تومان است.

وی با اشاره به اینکه نمی دانم با این اعتبارات چه کار فاخر و ارزشمندی می توان در حوزه نمایش انجام داد و یا از کدام گروه حمایت کرد، افزود اگر تاکنون هنر تئاتر کاشمر سرپا مانده و در کشور مطرح است نه تنها به خاطر اعتبارات دولتی نبوده، بلکه براساس علاقه و تلاش خود جوانان بوده است.

ناصری اظهار کرد: بسیاری از شهرستان‌ها هستند که هنوز نتوانسته‌اند حتی یک جشنواره در شهر خود برگزار کنند این در حالی است که همه ساله دو جشنواره استانی تئاتر در کاشمر برگزار می‌شود.

معاون امور هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشمر با اشاره به اینکه کاشمر از شهرهایی است که در استان و کشور در عرصه تئاتر حرف برای گفتن بسیار دارد، گفت: خوشبختانه امروز تئاتر کاشمر در دست جوانان قرار گرفته و به این هنر به خوبی آگاه و حساس هستند.

وی با بیان اینکه جوانان نه تنها فعالیت در عرصه تئاتر را برای تفریح انتخاب نکرده‌اند، بلکه نگاه تخصصی به آن دارند، اظهار کرد: در پنج سال گذشته، پنج دوره کلاس آموزشی تئاتر در کاشمر برگزار شده که با استقبال خوبی هم مواجه شده است.

ناصری با اعلام اینکه گروه‌های نمایشی بسیار زیادی در سطح استان فعالیت می‌کنند اما تاکنون 23 گروه به ثبت رسیده‌اند، گفت: بیشترین گروه‌های نمایشی ثبت شده در کشور مربوط به خراسان رضوی است.

از بخش های دولتی ناامید شده‌ ایم

در ادامه حسین نوری مسئول انجمن نمایش کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تئاتر این شهرستان هنوز نتوانسته است جایگاه اصلی خود را به دست آورد، گفت: متاسفانه به خاطر عدم حمایت
های لازم از تئاتر آسیب جدی به این هنر وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه نبود آموزش و مشکلات مالی تئاتر هرکدام موجب افت گروه‌های نمایشی شده است، اظهار کرد: متاسفانه برای برگزاری یک کلاس آموزشی باید هزینه‌های بسیاری انجام داد.

مسئول انجمن نمایش کاشمر این پیشکسوت تئاتر کاشمر افزود: در جشنواره‌ها بیشتر براساس سلایق داوری گروه‌های نمایشی حائز رتبه می‌شوند به طوریکه اگر داور تغییر کند، شاید شهرهای دیگر مقام به دست آورند.

نوری با بیان اینکه همه ساله در جشنواره‌های استانی شرکت می‌کنیم، اما به خاطر نوع نگاه داور مقامی به دست نمی آوریم، در خصوص وضعیت آموزش در تئاتر گفت: متاسفانه حتی یک آموزشکده هنر در سطح استان خراسان نداریم و این موجب شده هیچکس حتی به صورت آکادمیک هم تمایلی برای ورود به این عرصه نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه از بخش‌های دولتی و خصوصی برای حمایت ناامید شده ایم، اظهار کرد: اگر حمایتی هم بوده تنها از طریق مردم و با خرید بلیط انجام شده است.

مسئول انجمن نمایش کاشمر این پیشکسوت تئاتر کاشمر با بیان اینکه به رغم وجود تعدادی گروه‌های ثبتی نمایش در خراسان اما از همین گروه‌ها نیز هیچ حمایتی صورت نمی‌گیرد، افزود: اگر بخواهیم برای کلاس های آموزش تئاتر استادی را از تهران دعوت کنیم، همان ابتدا باید مبلغ حدود 4 میلیون تومان به حساب واریز کنیم که این در توان گروه‌های نمایشی نیست.

مسئول انجمن نمایش شهرستان کاشمر در ادامه با انتقاد از طرح واگذاری سالن های نمایش ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی به بخش خصوصی گفت: اگر این اتفاق بیفتد بدون شک تئاتر برای همیشه تعطیل خواهد شد.

نوری همچنین با انتقاد از توزیع نشدن عادلانه اعتبارات بیان کرد: به رغم اینکه اعتبارات براساس مساحت، مرزی بودن و جمعیت توزیع می‌شود، اما این عادلانه نیست.

وی با بیان اینکه در توزیع اعتبارات توانایی های شهرها را ملاک قرار نمی دهند، افزود: به عنوان مثال نیشابور بعد از 20 سال، دو سال قبل به جشنواره استانی راه پیدا کرده، اما هر سال سه برابر کاشمر بودجه دریافت می‌کنند.

مسئول انجمن نمایش شهرستان کاشمر با اشاره به اینکه به جز کاشمر در هیچ شهر دیگری در استان جشنواره استانی برگزار نمی‌شود، اظهار کرد: بسیاری از شهرها به خاطر مساحت و مرزی بودن، بدون اینکه حتی یک نمایش داشته باشند چند برابر ما اعتبار دریافت می کنند.

نوری همچنین نبود متن نمایشی قوی را از دیگر مشکلات این عرصه دانست و گفت: برای اینکه یک متن خوب بتوانیم به دست آوریم باید هزینه بسیاری به نویسنده پرداخت کرد که این در توان گروه‌های نمایشی شهرستان نیست.

براساس سلیقه مردم تئاتر تولید نمی کنیم

در ادامه سحر حمیدیان، از کارگردانان جوان تئاتر در کاشمر در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم براساس سلیقه مردم کاشمر تئاتر تولید کنیم، به همین جهت مردم تاکنون زیاد
از این هنر استقبال نکرده اند.

وی با اشاره به اینکه در گروه‌های تئاتر از توانایی همه افراد استفاده نمی‌شود، در صورتیکه اگر همه در کنار هم باشند به موفقیت‌هایی بیشتری دست پیدا خواهیم کرد، افزود: متاسفانه این عدم همدلی موجب شده بر خلاف گذشته در جشنواره‌ها نتوانیم حتی یک مقام به دست آوریم.

این کارگردان تئاتر در کاشمر با اعلام اینکه اغلب از کسانی در گروه‎‌های تئاتر استفاده می شود که هیچ تجربه ای ندارند، عنوان کرد: دلیل غرور و کبر هیچ‌گاه حاضر نشدیم از افراد باتجربه و پیشکسوت شهرستان استفاده کنیم.

حمیدیان با بیان اینکه برای ایجاد این اتحاد و همدلی باید مدیریت قوی وجود داشته باشد، اظهار کرد: بیشتر کارگردانان تئاتر از پیشکسوتان انتظار دارند تنها ایرادات کارشان را برطرف کنند، اما هیچ گاه نخواسته ایم که تجربه خود را به ما انتقال بدهند.

وی با اشاره به اینکه برخی از کارگردانان جوانان می خواهند راه چند ساله را یک شبه طی کنند و این روش اشتباهی است، بیان کرد: تاکنون نتونسته ایم براساس سلیقه مردم کاشمر تئاتر تولید کنیم، به همین جهت مردم کاشمر تاکنون زیاد از این هنر استقبال نکرده اند.

این کارگردان جوان که شش سال است وارده عرصه تئاتر شده، با اشاره به اینکه تاکنون هر کاری در کاشمر تولید شده تنها برای جشنواره ها بوده و در خود کاشمر کاری به نمایش در نیامده است، عنوان کرد: متاسفانه هیچ گونه حمایت مالی از گروه‌های تئاتر نمی شود.

حمیدیان با اشاره به اینکه برخی از کارگردانان جوان با دیدن چند فیلم و تئاتر احساساتی شده و با این عنوان که باید به روز شویم بخشی از هر تئاتر را کپی‌برداری می‌کنند، گفت: این کپی برداری‌ها موجب شده وقتی به جشنواره‌های استانی می‌رویم، هیچ مقامی نتوانیم کسب کنیم.

وی افزود: بدون شک اگر بتوانیم آیین های شهر خودمان را بر روی صحنه تئاتر بیاوریم، موفقیت های بیشتری در جشنواره های استان و کشور به دست خواهیم آورد، تا اینکه بخواهیم از سایر تئاترها کپی برداری کنیم.

حمیدیان بیان کرد: به دلیل مسائل مالی هنوز بسیاری از مردم کاشمر اهل خرید بلیط و به تماشا نشستن تئاتر نیستند.

این روزها در حالی هنرمندان تئاتر در کاشمر روزهای خود را سپری می کنند که با مشکلات فراوانی روبرو بوده و دست و پنجه نرم می‌کنند.

کمبود سالن‌های نمایش، نبود متون نمایشی خوب، حمایت نشدن از هنرمندان، بودجه اندک تئاتر از مهمترین مشکلاتی بوده که هنر نمایش در کاشمر را با مشکلات عدیده ای روبرو ساخته است.

بی توجهی ها است که موجب شده چراغ این هنر پر پیشینه در شهرستان کاشمر که در اغلب جشنواره ها حرف برای گفتن داشته، کم فروغ و حتی روبه خاموشی برود.

بدون شک تئاتر نیازمند نگاه تخصصی تری است، اگرچه تئاتر ما امروز دولتی است و بخش خصوصی نقش بسیار کمی در آن دارد، اما بودجه ای که از سوی دولت در نظر گرفته می شود، بسیار ناچیز است و بخش عمده ای از همان بودجه اندک هم صرف هزینه های جاری می شود .

متاسفانه مسئولان به تناسبی که از تئاتر انتظار دارند، امکانات نمی دهند بدون شک باید کاری کرد تا چراغ تماشاخانه ها هرشب روشن باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *