رییس اداره کتابخانه های عمومی کاشمر وضعیت مطالعه و کتابخوانی را در جامعه ما تأسف برانگیز توصیف کرد.

به گزارش پایگاه خبری کاشمربصیر، محمدرصا بدیع زادگان در جلسه توجیهی جشنواره کتابخوانی رضوی و کارگاه آموزش قصه گویی که با حضور مربیان پرورشی مدارس ابتدایی کاشمر در محل کانون فرهنگی تربیتی لقمان برگزار شده بود اظهار داشت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور از سال ۱۳۸۴ از بدنه وزارت ارشاد جدا و به عنوان یک نهاد مستقل در زمینه کتابخانه های عمومی و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی کار خود را آغاز کرد.

وی افزود: هم اکنون در شهرستان کاشمر ۱۴ باب کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی وجود دارد که در این زمینه یکی از سه شهرستان برتر استان خراسان رضوی هستیم.

رییس اداره کتابخانه های عمومی کاشمر ادامه داد: خوشبختانه شهرستان کاشمر در تمامی شاخص های کتابخانه ای یکی از سه شهرستان برتر استان می باشد به عنوان نمونه در حالی که میانگین عضویت در کتابخانه های عمومی استان، سه درصد جمعیت است، کاشمر با عضویت ۲۴ هزار نفر در کتابخانه های عمومی، دارای عضویت حدود ۱۶درصدی می باشد.

بدیع زادگان خاطرنشان کرد: هر چند در شهرستان کاشمر شاهد توجه مناسبی از سوی مسئولان، خیران و مردم به کتابخانه های عمومی هستیم ولی در مجموع باید اذعان کنیم که وضعیت مطالعه در جامعه ما تآسف برانگیز است به گونه ای که ما اگر کتاب های کمک درسی و سالن های مطالعه را از کتابخانه های عمومی حذف کنیم شاید تا ۸۰ درصد اعضای کتابخانه ها کاهش پیدا کند.

وی تصریح کرد: برای گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی باید از کودکان شروع کرد چرا که علاقمند شدن کودکان به کتاب و مطالعه، باعث ماندگاری این عادت نیک در آن ها می شود و تجربه نیز نشان داده کودکانی که به مطالعه علاقمند هستند و با کتابخانه ارتباط دارند، در زمینه های مختلف موفقیت های بیشتری به دست می آورند.

رییس اداره کتابخانه های عمومی کاشمر با بیان اینکه هم اکنون در هر منطقه از کاشمر شاهد فعالیت یک کتابخانه عمومی هستیم اظهار داشت: خوشبختانه در کاشمر ارتباط بسیار خوبی بین اداره کتابخانه های عمومی با اداره آموزش و پرورش وجود دارد و این هماهنگی و همکاری منجر به افزایش فرهنگ مطالعه و ارتباط دانش آموزان با کتابخانه های عمومی خواهد شد.

بدیع زادگان در ادامه به به تشریح چگونگی برگزاری هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در سطح کشور پرداخت و اظهار داشت: برگزاری این جشنواره از سال گذشته بر عهده نهاد کتابخانه های عمومی کشور گذاشته شده است و سال گذشته شهرستان کاشمر توانست رتبه سوم استان را در تعداد شرکت کنندگان در این جشنواره به خود اختصاص دهد ضمن اینکه از بین شرکت کنندگان کاشمری، ۵ نفر برگزیده کشوری و استانی بودند.

وی با بیان اینکه افراد از سن ۴ سال به بالا می توانند در این جشنواره شرکت کنند خواستار همکاری مربیان پرورشی به ویژه در مقطع ابتدایی برای شرکت دانش آموزان در این جشنواره شد.

شایان ذکر است در این نشست، کارگاه آموزش قصه گویی توسط مسئول کتابخانه عمومی شهید مدرس(ره) کاشمر برای مربیان پرورشی برگزار شد و مقرر گردید مربیان پرورشی کتاب های جشنواره کتابخوانی رضوی را به صورت قصه گویی در مدارس برای دانش آموران قرائت کرده و زمینه حضور دانش آموزان را به ویژه در بخش نقاشی این جشنواره فراهم آورند.

همچنین در حاشیه این کارگاه، برگه های مسابقه کتابخوانی رضوی توسط مسئولان کتابخانه های عمومی کاشمر به مربیان پرورشی مدارس تحویل گردید.