تنها مرکز آموزش عالی کاشمر با مشکل جدی نبود فضا مواجه است

تنها مرکز آموزش عالی کاشمر با وجود حدود 600 دانشجو با مشکل جدی نبود فضا مواجه است و تنها راهکار، واگذار کردن 45 هکتار زمین مصوب شده است که تا کنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.
مرکز آموزش عالی کاشمر
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ تنها مرکز آموزش عالی کاشمر به علت نداشتن فضا برای ساخت و سازهای جدید نمی‌تواند جوابگوی انتظارات به حق دانشجویان باشد؛ مرکزی که در صورت توسعه، دغدغه بسیاری از خانواده‌های دانشجویان شهرستانهای همجوار جهت ایاب و ذهاب فرزندانشان را برطرف می‌کند، خبرنگار ما در همین خصوص گزارشی تهیه کرده که تقدیم می‌کنیم.

امید افضلی، دانشجوی رشته تربیت بدنی مرکز آموزش عالی کاشمر که ورودی آبان ماه 93 و ترم شش است در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار کرد: امتیاز این مرکز به دلیل نزدیکی این منطقه به شهرستانهایی مانند تربت حیدریه، خلیل آباد و بردسکن و گناباد و شهرستان خواف است که امکان رفت و آمد را آسان کرده است.

افضلی کوچک بودن دانشگاه را مشکل پیش رو دانست و ادامه داد: این فضا جوابگوی انتظارات دانشجویان نیست و چنانچه مسئولان بتوانند بودجه بهتری تخصیص دهند و یا برنامه ریزی و آینده ‌نگری داشته باشند؛ چراکه حداقل برای 10 سال دیگر که دانشجو اضافه می‌شود قطعا نیاز به اماکن آموزشی بیشتری حس می شود، بنابراین ضروری است که با در نظر گرفتن زیرساخت‌ها این محیط را به جای وسیعتری انتقال دهند.

محمد موسوی نژاد، دانشجوی نخبه رشته علوم کامپیوتر در رابطه با ضرورت توسعه مرکز عالی کاشمر گفت: مسئولان دانشگاه سعی می‌کنند دانشگاه را وسعت دهند و رشته‌های بیشتری پذیرش داشته باشد؛ اما یک سری عوامل خارج از شهر این امتیازات را به دانشگاه نمی‌دهند و به همین علت دانشجویان را نسبت به آینده‌شان و برنامه‌هایی که دارند بی‌رغبت کرده اند.

این دانشجو که از طراحان موفق یک مرکز دولتی است، افزود: به نظر من دانشگاههای دولتی بزرگتر به مراکز آموزش عالی که پتانسیل خوبی برای پیشرفت دارند اجازه نمی‌دهند که زیاد رشد کنند و شاید به این دلیل باشد که بهتر از آنها عمل کنند و یک بحث رقابتی شدید هم وجود دارد.

موسوی نژاد بیان داشت: با توجه به استعدادهایی که خودم در شهرستان کاشمر شاهد هستم پناسیل بسیار بالایی در شهرستان وجود دارد و دانشجویانی هم که از شهرهای دیگر به این مرکز می‌آیند واقعا پناسیل بسیار خوب و قوی دارند و تاکنون استقبال بسیار خوبی داشتند؛ اما نبود فضای کافی جهت رشد و بهره ‌برداری از این استعدادها و توانایی‌ها این امکان را از مسئولین دانشگاه گرفته که به انتظارات به حق دانشجویان پاسخگو باشند.

وی تأکید کرد: توسعه مرکز آموزش عالی کاشمر بسیار ضرورت دارد و برای پیشرفت نیاز به امکانات و تعداد کلاسهای بیشتری داریم.

مبینا قادری که دانشجوی ترم هفت رشته مهندسی کامپیوتر این مرکز دولتی است در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما ابراز کرد: چنانچه تبلیغات بیشتری در مورد رشته‌ها انجام شود و جوانان مطلع شوند که چه رشته‌هایی در این مرکز تدریس ‌می‌شود چون مرکز آموزش عالی یک مرکز دولتی است، جذب دانشجو بیشتر می‌شود و تعداد دانشجویان هم که بیشتر شود مسلم در توسعه و ارتقاء به دانشگاه تأثیرگذار است.

قادری بیان داشت: واقعا نیاز است که این مرکز توسعه پیدا کند مخصوصا اکنون که اکثر جوانان علاقه‌مند به ادامه تحصیل هستند و خانواده‌ها هم تأکید دارند و ترجیح می‌دهند که فرزندانشان در شهر خودشان یا شهرستانی نزدیک تحصیل کنند تا اینکه بروند به شهرستانهای دورتر یا استان‌های دیگر که تنها دغدغه فکری آنها را بیشتر می‌کند.

وی یادآور شد: مطمئنا دانشجویان بیشتری در این مرکز ادامه تحصیل خواهند داد و این خود دلیل محکمی است برای اینکه مرکز آموزش عالی هر چه زودتر توسعه پیدا کند، بنابراین نیاز است با همکاری مسئولین در مکانی تحصیل کنیم که فضای بیشتری برای ما و آیندگان وجود داشته باشد.

در ادامه خبرنگار ما با ریاست مرکز آموزش عالی کاشمر که با همکاری مسئولین ذی ربط به جد پیگیر این مهم است، گفت‌و‌گویی در همین خصوص ترتیب داده است.

محمد شبانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار صبح توس نخست در رابطه با اینکه مرکز آموزش عالی کاشمر از چه زمانی تأسیس شد و چه رشته‌هایی را پذیرش دارد، اظهار کرد: همزمان با سراسر کشور که حدود 70 الی 80 دانشگاه یا مراکز آموزش عالی توسط نمایندگان شهرستان‌های مختلف در سال 90 پیگیری شد در کاشمر هم مرکز آموزش عالی افتتاح شد و در بهمن ماه سال 90 حدود 13 دانشجو در رشته علوم و مهندسی آب،مشغول به تحصیل شدند.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر بیان داشت: در سال 91 حدود 21 دانشجوی دیگر به این مرکز اضافه شدند و جمعیت دانشجویی به حدود 35 نفر رسید و از سال 92 که با حکم وزیر، ریاست این مرکز را بر عهده گرفتم امکاناتمان بسیار محدود و بودجه خاصی هم در نظر گرفته نشده بود که به صورت مستقیم به دانشگاه داده شود به همین جهت مشکلات خاصی در همان زمان داشتیم که خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام شد ردیف بودجه مستقل گرفتیم.

وی افزود: با مساعدت استانداری و فرمانداری این ساختمان فعلی مرکز که در اصل متعلق به فرمانداری شهرستان است در اختیار ما قرار گرفت که با مجوز فرمانداری توانستیم فضاهایی مانند سالن ورزشی، سالن اجتماعات، سلف، آزمایشگاه، کارگاه، انبار و غیره را اضافه کنیم.

شبانی بیان داشت: توانستیم این مرکز را به حدی برسانیم که دانشجویانمان یک رضایت نسبی داشته باشند و خوشبختانه ماحصل این بوده است که اولین فارغ‌التحصیلان ما در رشته مهندسی آب رتبه‌های بسیار خوبی را در سطح کارشناسی ارشد کسب کردند و جزو افتخارات مرکز آموزش عالی کاشمر شدند.

وی در پاسخ به اینکه اکنون مرکز آموزش عالی کاشمر در چه سطحی است؟ ابراز کرد: در تقسیم بندی وزارت علوم با توجه به تعداد دانشجو و تعداد رشته‌ها در دانشگاههای دولتی، اولین مرکز با تعداد رشته کم است.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر ادامه داد: طبق آیین نامه‌های وزارت علوم برای اینکه یک مرکز مجتمع شود حداقل 10 سال زمان لازم است و چنانچه یک مجتمع هم بخواهد به دانشگاه ارتقاء پیدا کند حداقل 10 سال زمان نیاز است، یعنی در مجموع ارتقاء یک مرکز به دانشگاه 20 سال زمان نیاز دارد که دانشگاه شود.

وی با بیان اینکه ما جایگاه و استقلال خودمان را داریم، گفت: تلاش می‌کنیم که این راه طولانی را با افزایش تعداد دانشجو و رشته‌های تحصیلی و اهیمت دادن به کیفیت سریعتر طی کنیم به عنوان نمونه در سال گذشته دانشجویانی که در رشته مهندسی آب فارغ‌التحصیل شدند رتبه‌های تک رقمی شش الی 9 و رتبه‌های بین 20 تا 30 و حتی کمتر از 20 را در سطح کشور داشتیم و باعث افتخار ما است که 80 درصد دانشجویان رشته مهندسی آب این مرکز در دانشگاههای دولتی و با رتبه‌های خوب قبول شدند.

شبانی در پاسخ به اینکه جهت توسعه مرکز آموزش عالی چه برنامه‌ای را مد نظر دارید؟ گفت: معیار اصلی توسعه در شرایط فعلی که وجود دارد بحث زمین است یعنی اگر بتوانیم زمین مرکز آموزش عالی شهرستان را با همکاری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرمانداری که نماینده عالی دولت است و همکاری اعضای شورای اسلامی و شهرداری و اداره راه و شهرسازی استان به نتیجه مطلوب برسانیم مشکل اساسی مرکز را حل کردیم.

وی در رابطه با اینکه در بحث زمین تاکنون به چه نتایجی رسیدند؟ با اشاره به جلسات مکرری که در این زمینه برگزار شده، بیان کرد: خوشبختانه با پیگیری‌های نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی استان و همچنین شورای اسلامی و فرمانداری شهرستان که پشتوانه ما هستند 45 هکتار زمین درشورای عالی برنامه ریزی استان مصوب شده است؛ اما متأسفانه بعد از چهار سال پیگیری هنوز این زمین به ما واگذار نشده و از طرفی هم دغدغه‌ی پذیرش دانشجو برای سالهای آینده و نبود فضا و انتظارات دانشجویان هم از مشکلات اصلی ما است.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر تصریح کرد: توافقی که مسئولین در آغاز راه‌اندازی این مرکز به وزارت علوم دادند صد هکتار زمین بوده که با توجه به سیاستهای وزارت علوم مبنی بر اینکه سرانه‌ی دانشجویی در حال کاهش است این مقدار به 45 هکتار زمین کاهش یافت و در شورای عالی برنامه‌ریزی استان مصوب شد.

وی بیان داشت: اکنون چهار سال است که تلاش می‌کنیم از اداره کل راه و شهرسازی استان همین 45 هکتار مصوب را بگیریم که به نظر بنده حتی 200 هکتار زمین هم بگیریم که برای آیندگان جای توسعه و پیشرفت دارد وظیفه‌ای است که توانستیم به نحو احسن انجام دهیم و هر چقدر که مقدار زمین کاهش پیدا کند به همان نسبت، ممکن است توسعه آینده دانشگاه محدودتر شود.

شبانی گفت: تاکنون مسئولین زیادی در جهت پیگیری توسعه مرکز آموزشی کاشمر پای کار آمدند و تلاش کردند که جای تشکر دارد و امیدوارم که زودتر به نتیجه نهایی برسیم و بیش از این زمان را برای ساخت مرکز جدید از دست ندهیم.

وی ابراز داشت: اکنون حدود 600 دانشجو در شش رشته‌ی مترجمی زبان انگلیسی، علوم ورزشی، مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، علوم و مهندسی آب و مهندسی کشاورزی شاخه آب در این مرکز مشغول به تحصیل هستند و در بهمن ماه جاری حدود 150 دانشجو اضافه می‌شود و واقعا مشکل مکان داریم.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر با اشاره به استقبال بسیار خوب دانشجویان کاشمر و شهرستانهای همجوار، ادامه داد: با همین وضعیت پیش برویم با مشکل جدی پذیرش دانشجو مواجه می‌شویم؛ چراکه در مکان فعلی که متعلق به فرمانداری شهرستان هم هست، فضا برای ساخت و ساز جدید نداریم.

وی یادآور شد: ما نیاز به کلاسهای جدید، آزمایشگاه، کارگاه و غیره داریم که بتوانیم جوابگوی انتظارات دانشجویان باشیم و به جد انتظار داریم که مسئولین ذی ربط با در نظر گرفتن ظرفیت و موفقیت‌های دانشجویان این مرکز، در رابطه با واگذاری 45 هکتار زمین مصوب شده، همکاری لازم را داشته باشند.

گزارش از حوریه صادقی زیرک آباد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *