جذابیت‌های روستاهای کاشمر برای گردشگری از زادگاه شیح احمد جام تا تولید محصولات ارگانیک

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر، روستاهای بخش مرکزی و بخش کوهسرخ این شهرستان را دارای قابلیت‌های فراوان برای توسعه گردشگری در حوزه‌های مختلف دانست.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا یوسفی در گفتگو با کاشمربصیر، با تأکید بر لزوم توجه به گردشگری روستایی، اظهار داشت: روستاهای کاشمر هم در بخش مرکزی و هم در بخش کوهسرخ این ظرفیت را دارند که در بحث گردشگری روستایی وارد شوند، البته در روستاهای بخش مرکزی، بافت‌های تاریخی آسیب بیشتری دیده‌اند؛ اما در موضوع گردشگری کشاورزی به ویژه در بحث تولید انگور و کشمش، حرف زیادی برای گفتن دارند ضمن اینکه اکثر این روستاها از امتیاز نزدیکی به جاده برخوردار هستند و موقعیتی عالی برای توسعه گردشگری روستایی دارند.
وی ادامه داد: در روستاهای بخش کوهسرخ نیز با توجه به اینکه بخش زیادی از فضای این روستا‌ها همچنان بکر و دست‌نخورده باقی مانده است جاذبه‌های فراوانی در موضوع گردشگری‌های طبیعی، تاریخی، مذهبی، ورزشی و کوهنوردی و غیره دارا هستند و می‌توانند پذیرای گردشگران با علایق مختلف باشند.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمریادآور شد: به لحاظ نوع ساخت و ساز ساختمان‌ها، در روستاهای بخش مرکزی کاشمر شاهد نوع ساخت و ساز کویری هستیم به عنوان مثال خانه‌ها در روستای قوچ پلنگ ترکیبی از سنگ و خاک است که یک مدل کویری به حساب می‌آید؛ اما در کوهسرخ شاهد ساخت و سازهای کوهستانی هستیم و روستاهای پلکانی همچون روستاهای ایور، نامق، طرق، کریز و غیره داریم.

یوسفی گفت: جذابیت‌های فراوانی در بخش کوهسرخ وجود دارد به عنوان مثال نامق زادگاه شیخ احمد جام است که برای اهل سنت و اهالی تربت جام یک شخصیت بسیار مورد احترام به حساب می‌آید و می‌تواند زمینه‌ای برای توسعه گردشگری باشد و یا آبشار و آبگرم روستای کریز و با‌غ‌های اطراف و مسیر منتهی به آن که به «گدار سیاه» مشهور است به عنوان یک جاذبه طبیعی قابل توجه است و همچنین کوه‌ها و صخره‌های این منطقه به عنوان یک سایت صخره‌نوری می‌تواند مورد استفاده ورزشکاران باشد و یا محصولات ارگانیک تولید شده در کوهسرخ، گورستان‌های قدیمی، سنگ‌های خاص و غیره از مواردی است که می‌‌تواند گردشگران را در حوزه‌های مختلف به این بخش جذب کند.

وی ادامه داد: در کنار جذابیت‌های موجود یک سری جذابیت‌ها را نیز با استفاده از واقعیت‌های موجود باید ایجاد کرد که با استفاده از افسانه‌ها، آیین‌ها، محصولات دامی و کشاورزی و غیره می‌توان چنین جذابیت‌هایی را برای گردشگران به وجود آورد به عنوان مثال قرار گرفتن روستای طرق در حاشیه رودخانه و یا جذابیت‌های روستای ایور مانند محصولات محلی از انغوزه تا عسل آویشن هر کدام باید برجسته‌سازی و تبلیغ شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشمر افزود: همین که در فصل استحصال عسل با تبلیغات بتوانیم این موضوع را جا بیندازیم که عسل تولید شده در روستای ایور کوهسرخ، عسل آویشن است به خودی خود می‌تواند منجر به جذب گردشگر سلامت شود.

یوسفی خاطرنشان کرد: در نهایت باید گفت که سیمای گردشگری روستایی در کاشمر به تنهایی می‌تواند چند جلد کتاب شود و خوشبختانه خود روستاییان به این سمت گرایش پیدا کرده‌اند که به عنوان یک خبر خوش باید بگوییم که به زودی اولین اقامتگاه بومگردی در بافت تاریخی شهر ریوش بخش کوهسرخ راه‌اندازی خواهد شد و برای تعدادی از روستاها نیز درخواست‌هایی ارائه شده است که کارهای مقدماتی آن در حال انجام است.

وی گفت: برای توسعه صنعت گردشگری روستایی ابتدا باید با ایجاد زمینه‌های لازم، مزه پول گردشگری را به روستاییان چشاند تا با انگیزه کافی در این موضوع ورود کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *