عدم جمع‌آوری پلاستیک‌ها از زمین‌های کشاورزی برای سلامت خاک، فاجعه‌آور است

مدیر جهادکشاورزی کاشمر نسبت به تبعات فاجعه‌بار عدم جمع‌آوری پلاستیک‌ها از زمین‌های کشاورزی پس از جمع‌آوری محصول در شیوه کشاورزی مالچ پلاستیک هشدار داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید ابوالقاسم موسوی در گفتگو با کاشمربصیر اظهار کرد: استفاده از مالچ پلاستیک راهکار مناسبی برای مبارزه با خشکسالی و کم آبی است که با تکیه بر تلفیق دانش بومی و تحقیقات علمی ترویج شده و در کشت طالبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیر جهادکشاورزی کاشمر ادامه داد: افزایش بازدهی آب، کاهش حجم آب مصرفی تا 50 درصد، جلوگیری از تنش‌های رطوبتی و گرمایی، جلوگیری از سله بستن خاک، جلوگیری از رشد علف های هرز، کنترل آفات و بیماری‌های خاکزی، پیش‌رس کردن محصول، افزایش سطح سبز مزرعه و افزایش عملکرد از مزایای متعددی است که استفاده از مالچ پلاستیک دارد.

وی تصریح کرد: با همه محاسنی که استفاده از مالچ پلاستیک دارد، با توجه به اینکه به طور متوسط برای هر هکتار طالبی حدود 130 کیلوگرم پلاستیک مصرف می‌شود؛ تجمع این میزان پلاستیک در صورت عدم جمع آوری از سطح خاک، به دلیل عمر بالا از بازدهی خاک می‌کاهد و مشکلات زیست محیطی به همراه دارد.

موسوی افزود: پلاستیک به قدری برای زمین خطرناک است که 500 سال طول می‌کشد تا آثار آن از روی زمین محو شود، بنابراین هیچ کشاورزی زنده نخواهد بود که شاهد تجزیه بقایای پلاستیک زمینش باشد، بنابراین این مسأله فاجعه‌ای است که نه تنها خاک را درگیر می‌کند، بلکه حیات انسان را هم به خطر می‌اندازد.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که پلاستیک با بلعیده شدن توسط حیوانات حتی پس از مرگ آن‌ها نیز سالم باقی مانده و دوباره پراکنده می‌شود، همچنین تجزیه آرام و کند پلاستیک سبب تشکیل شیرابه و نفوذ آن به آب‌های زیرزمینی می‌شود که این شیرابه شامل ترکیباتی نظیر فلزات سنگین است که جزء ترکیبات خطرناک برای محیط زیست هستند.

موسوی اظهار کرد: با وجود این مشکلات و خطراتی که عدم جمع آوری پلاستیک‌ها پس از برداشت محصول از سطح زمین برای محیط زیست به همراه دارد؛ مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان با حضور کارشناسان محیط زیست اقدام به برگزاری چندین مورد کلاس‌های آموزشی ترویجی در این خصوص کرده است، و با استفاده از توان کارشناسان بخش خصوصی و آموزش‌های چهره به چهره از کشاورزان خواسته می‌شود نسبت به جمع‌آوری پلاستیک‌ها اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *