مشکلات جدی بخش خصوصی در طرح تحول نظام سلامت

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی خراسان رضوی گفت: متأسفانه از زمان اجرای طرح تحول سلامت تاکنون بخش خصوصی به اندازه کافی با مشکلات بسیاری روبرو شده است.

علیرضا ناصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان اینکه برخی معتقد هستند برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان دارای دفترچه بیمه سلامت باید از دانشگاه علوم پزشکی استعلام شود که آیا بخش دولتی توان خدمت دارد یا نه سپس بیماران به بخش خصوصی مراجعه کنند، بیان کرد: معتقد هستم از سویی طرح تحول نظام سلامت محدودیت‌های بسیاری را برای بخش خصوصی ایجاد کرده و از سویی تعداد مراجعه کنندگان به بخش دولتی بیش از توانشان شده است.

وی با اشاره به اینکه قرارداد با بخش خصوصی باید طبق روال گذشته باشد تا هر کس با داشتن دفترچه بتواند پزشک خود را انتخاب کند، افزود: به اندازه کافی طرح تحول نظام سلامت بخش خصوصی را له کرده است.

ناصری با اعلام اینکه بخش دولتی نه پتانسیل، نه توانایی و نه خواهد توانست این کار را انجام دهند، گفت: پزشکان بخش خصوصی ثابت کرده‌اند که حسن نیت لازم دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه آخرین پرداختی بیمه خدمات درمانی به پزشکان خصوصی مربوط به بهمن‌ماه سال گذشته بوده است، اظهار کرد: بالغ‌بر یک سال است که پزشکان بخش خصوصی از بیمه‌ها طلبکار هستند.

بدهی 5 میلیارد تومانی بیمه‌ها به پزشکان بخش خصوصی

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی خراسان رضوی افزود: با یک بررسی کوچک مشخص می‌شود که اگر طلبکاری داروخانه‌ها هم محاسبه شود بیمه‌ها ماهیانه حدود 400 میلیون و در سال حدود 5 میلیارد تومان به پزشکان بخش خصوصی و داروخانه‌ها بدهکار هستند.

وی با اعلام اینکه تمام تلاش ما بر این بوده که خدمات بخش خصوصی هیچ‌گونه اختلالی در شهرستان ایجاد نکند، بیان کرد: برخی پزشکان از شهرهای دیگر هستند که باید برای ماندگاری آن‌ها تلاش شود.اگر پزشکی از این شهر برود نمی‌توان برای آن جایگزینی گذاشت. تعداد تخصص‌ها و تنوع پزشک در بخش خصوصی نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه بیمه‌ها براساس قوانین و استناداتی که خودشان دارند برای پزشکان بخش خصوصی سقف بیمه تعیین کرده‌اند، افزود: براساس این استنادات برای یک متخصص که یک نفر در کاشمر بیشتر نیست، در ماه 700 بیمه شده را مجوز ویزیت می‌دهند اما این سقف به پایان ماه نرسیده تکمیل می‌شود و پزشک از آن تاریخ به بعد یا باید از حق خود بگذرد و یا آزاد ویزیت کند.

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه اغلب بیماران آزاد ویزیت می‌شوند، بیان کرد: با این اقدام تنها به بیمه‌شدگان ظلم می‌شود و از سویی موجب بروز نارضایتی‌های بسیاری برای مردم می‌شود.

دریافت غیر متعارف مالیات از مشکلات پزشکان

وی دریافت غیر متعارف مالیات را از دیگر مشکلات پزشکان دانست و گفت: متأسفانه در بسیاری مواقع شاهد هستیم که اخذ مالیات از پزشکان بخش خصوصی در این شهر به نسبت هم‎ترازها و حتی استاد خود در شهرهای مجاور و یا مشهد و تهران نیز بیشتر است.

ناصری در ادامه به مشکلات و مزایای طرح تحول سلامت اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه بسیاری از پزشکان مجبور هستند در بخش دولتی فعالیت کنند به همین خاطر اجازه فعالیت در بخش خصوصی را ندارند و این موجب شده بیماران حق انتخاب پزشک خود را نداشته باشند.

وی یکی از حقوق بیماران را حق انتخاب پزشک دانست و گفت: با اجرای طرح تحول سلامت تقریبا این حق از بیماران گرفته شده است.

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه اگر پزشکی با تخصص خاصی وارد شهرستانی همانند کاشمر شود همان ابتدا محدودیت‌هایی برای وی ایجاد می‌شود، عنوان کرد: پزشکی که وارد کاشمر می‌شود یا در بخش خصوصی و یا در بخش دولتی باید خدمت کند و امکان فعالیت هم‌زمان در دو بخش برای کسانی که ضریب k هستند و دوره تعهد خود را می‌گذراند و یا استخدام دولت هستند ممنوع است.

روز به روز بخش خصوصی ضعیف‌ترمی‌شود

وی با بیان اینکه اکنون که متخصص گوش، حلق، بینی، پوست و… در کاشمر داریم تنها در بخش دولتی می‌تواند فعالیت کند و مریض در بخش خصوصی نمی‌تواند این دکتر را انتخاب کند، بیان کرد: براساس این طرح بیماران مجبور هستند در همان مکان دولتی و همان پزشکی که حضور دارد را فقط انتخاب کنند.

ناصری با اعلام اینکه کاهش تعرفه ویزیت‌ها در بخش دولتی و افزایش آن در بخش خصوصی موجب شده مراجعه بیماران به بخش دولتی بیشتر باشد، بیان کرد: این موجب می‌شود روز به روز بخش خصوصی ضعیف‌تر شود.

وی تقویت بیمه‌ها و از سویی کاهش فرانشیز را از جمله راهکارهای رفع این مشکل دانست و افزود: با اجرای این طرح بیماران حق انتخاب پزشک را خواهند داشت.

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی خراسان رضوی با اشاره به اینکه این ویزیت کم موجب استثمار شدن همکاران ما در بخش دولتی شده است، افزود: اغلب خدمات با کیفیتی را که پزشکان در مطب ارائه می‌دهند به دلیل حجم بالای بیماران در بخش دولتی نمی‌توانند ارائه دهند و در این خصوص بیماران ضرر می‌کنند.

وی رفع مشکلات را منوط به اجرایی شدن سیستم ارجاع دانست و بیان کرد: باید پزشک خانواده و سیستم ارجاع رعایت شود.

ناصری با بیان اینکه برای یک بیماری جزئی نباید به پزشک متخصص مراجعه شود، گفت: بسیاری حتی در انتخاب پزشک متخصص اشتباه کرده و تفاوت یک متخصص داخلی مغز و اعصاب، با جراح مغز و اعصاب و روان‌پزشک را نمی‌دانند.

ناصری با اشاره به اینکه برای ما بسیار مهم است که بیمار به کدام پزشک ارجاع داده شود، اظهار کرد: به عنوان مثال اگر کسی به من مراجعه کند 15 هزار تومان متحمل هزینه می‌شود که در نهایت یا مشکل را تشخیص می‌دهم و یا گفته می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کند ولی اگر برای همین مشکل به پزشک متخصص مراجعه کند باید 25 هزار تومان پرداخت کرده و از سویی بیمه باید مبلغ بیشتری پرداخت کند.

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی خراسان رضوی گفت: این روند موجب می‌شود روز به روز بیمه‌ها ورشکسته شده و مردم هم ضرر کرده واژ سویی از فرهنگ ارجاع عقب بمانیم.

وی وجود تعرفه پایین، کاهش هزینه‌های دولتی، هزینه‌های بیماران و مراجعه راحت‌تر را از جمله مزایای سیستم ارجاع دانست.

پزشکان انگیزه فعالیت در کاشمر را ندارند

ناصری در ادامه نبود کلینیک‌های ویژه و بیمارستان‌های خصوصی را از دیگر مشکلات در کاشمر دانست و افزود: در بیمارستان دولتی پزشکان بخش دولتی عمل می‌کنند و پزشکان خصوصی و… مورد ظلم قرار گرفته‌اند به همین خاطر انگیزه حضور، تداوم حضور و یا انگیزه آمدن از مشهد به کاشمر را ندارند.

وی با تأکید بر اینکه باید برای پزشکان غیر بومی به جای سیستم تنبیهی سیستم تشویقی در نظر گرفت، بیان کرد: هرچند یک جراح در مشهد هزینه‌های متفاوتی را در بخش خصوصی و دولتی دریافت می‌کند اما در کاشمر به رغم اینکه همان کیفیت و خدمات را ارائه می هد مجبوراست فقط در بخش دولتی عمل کند اما حق و حقوقات کمتری به پزشک می‌رسد.

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه این مشکلات موجب شده پزشکان تمایلی برای آمدن به کاشمر نداشته باشند، گفت: امیدواریم به زودی شاهد راه‌اندازی کلینیک و یا بیمارستان خصوصی در شهرستان باشیم.

وی با اشاره به اینکه اگر تاکنون این اماکن در شهرستان احداث نشده به خاطر عدم اعتماد به قوانین است، اظهار کرد: به خاطر نوع پرداختی بیمه‌ها و قوانین متغیری که وجود دارد متأسفانه بخش خصوصی نمی‌تواند براساس این قوانین برنامه‌ریزی کند.

با اجرای طرح تحول سلامت تعداد مطب‌ها بسیار کمتر شده است

ناصری در ادامه به مزایای طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت: طرح تحول سلامت از ابتدا برای خدمت‌رسانی به مردم بود و در این راستا خدمت کمی هم انجام نشد.

وی با بیان اینکه این طرح موجب شد بسیاری از پزشکانی که از آمدن به شهرستان‌ها امتناع می‌کردند اجبار به حضور در این شهرها شوند، افزود: به جهت اینکه در گذشته پزشکان متخصص در بیمارستان‌ها حضور کمتری داشتند موجب سرگردانی بیماران شده بود ولی اکنون در همه رشته‌ها متخصصانی در بیمارستان‌ها حضور دارند.

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی خراسان رضوی همچنین کاهش هزینه‌ها در بخش دولتی را بسیار حائز اهمیت دانست و عنوان کرد: پرداختی از جیب مردم بسیار کم‌تر شده است.

وی با اعلام اینکه اختلاف پرداختی بین بخش خصوصی و دولتی بسیار شده و مردم تمایل بیشتری به حضور در بخش دولتی دارند، گفت: هرچند طبق قانون قرار بود بخش خصوصی تقویت شود اما اکنون در بخش درمان این دولت است که تقویت شده و بخش خصوصی به شدت ضعیف شده است

ناصری با اشاره به اینکه با اجرای طرح تحول سلامت نسبت به سال‌های قبل تعداد مطب‌ها در کاشمر بسیار کمتر شده است، افزود: در گذشته چندین متخصص بیهوشی، جراح و متخصص پوست در شهرستان کاشمر داشتیم اما متأسفانه به دلیل نبود انگیزه اکنون هیچ‌کدام از این متخصصین را در منطقه نداریم.

فعالیت 826 پزشک در منطقه ترشیز

وی در ادامه از فعالیت 413 پزشک در منطقه ترشیز که شامل شهرستان‌های کاشمر، خلیل آباد و بردسکن می‌شود خبر داد و گفت: در بخش های پزشکان عمومی، متخصص، دندانپزشکان، داروسازان، ماما و لیسانسیه‌ها کاشمر دارای 25 نفر، خلیل آباد 26 نفر و بردسکن 92 نفر است.

ناصری با بیان اینکه متاسفانه شهرستان خلیل آباد از داشتن پزشکان متخصص محروم است، افزود: این شهرستان دارای 10 پزشک عمومی، یک دندانپزشک، دو دارو ساز، 9 ماما و چهار لیسانسه است.

وی همچنین به وضعیت شهرستان بردسکن اشاره کرد و گفت: این شهرستان دارای 19 پزشک عمومی، 17 پزشک متخصص، شش دندانپزشک، 9 داروساز، 29 ماما و 12 لیسانسه است.

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی خراسان رضوی در پایان از وجود 59 پزشک عمومی، 64 پزشک متخصص، 30 دندانپزشک، 24 دارو ساز، 88 ماما و 30 لیسانسیه در کاشمر خبر داد و اظهار کرد: بیشترین آمار در سه شهرستان مربوط به ماماها با 126 نفر، پزشکان عمومی با 88 نفر و پزشکان متخصص با 81 نفر است. کاشمر با 295 نفر در بخش‌های مختلف بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *