مدیر آموزش و پرورش کاشمر آسیبهای اجتماعی را بزرگترین چالش آموزش و پرورش عنوان کرد و تقویت عزت نفس دانشآموزان را یکی از راهکارهای مقابله با آن دانست.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی طاهریان که انروز در جلسه کمیته پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش کاشمر سخن میگفت ضمن قدردانی از تلاش و اقدامات اعضای این کمیته در سطح مجموعه مدیریتی اظهار داشت: پیشگیری یکی از اولویتهای اصلی در بحثهای فرهنگی جامعه است چرا که اگر عزت نفس در فردی از بین برود، آسیبپذیر خواهد شد و لذا مدرسه باید محل پرورش عزت نفس در دانش آموزان باشد.
وی تصریح کرد: هم اکنون بزرگترین چالش در آموزش و پرورش، آسیبهای اجتماعی است، و این موضوع یکی از دغدغهها و مطالبات رهبر عظیم الشأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از مسئولان نیز هست، بنابراین در اینجا وظایف همه دست اندرکاران امر دو چندان شده و این مهم را باید با حدت و شدت بیش از پیش به سرمنزل مقصود برسانیم.
مدیر آموزش و پرورش کاشمر ادامه داد: در حوزه آسیبهای اجتماعی همه دستگاهها با توجه به ظرفیت خود کارهای خوبی انجام دادهاند ولی کافی نیست چرا که هر روز و هر ساعت که میگذرد با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود فضای مجازی به همه خانهها، بایستی در این راستا کارهای پیشگیرانه بهتری انجام گیرد تا قشر نوجوان و جوان که اکثریت جامعه هدف آن را دانشآموزان تشکیل میدهند دچار سردرگمی نشده و به بیراهه کشانده نشوند.
طاهریان به اهمیت آگاهسازی، توانمندسازی و افزایش مهارت و سطح آگاهی دانش آموزان و لزوم همکاری تمامی نهادها در این موضوع اشاره کرد و گفت: بایستی در این حوزه به گونهای فعالیت انجام گیرد که تمامی آموزشها و یادگیریها بتوانند با شناخت درونی جامعه هدف منجر به ایجاد تغییرات مفید در افراد شوند.
مدیر آموزش و پرروش کاشمر با تأکید بر این که در خانواده، روابط باید مبتنی بر تکریم باشد تا فرزندان به خودباوری برسند، ادامه داد: برنامه مدرسه و نوع مناسباتی که بین معلم و دانش آموز است باید روابط عادلانه و اخلاق مدارانه باشد تا فضای مناسب برای پرورش عزت نفس مهیا شود.
وی افزود: با در نظر گرفتن ظرفیتهای موجود در آموزش و پرورش اعم از جامعه دانش آموزی و کارکنان، نیاز است در تأمین اعتبار مکفی با زمانبندی منظم توجه کافی به عمل آید تا امر پیشگیری با تحت پوشش قرار دادن جامعه حداکثری دانش آموزان و با سرعت بیشتر پیش رود.
طاهریان با اشاره به لزوم توجه به برگزاری برنامههای مختلف برای مدیریت آسیبهای اجتماعی، یکی شدن نگاهها به این مقوله و جلوگیری از موازیکاری، تأکید کرد: برگزاری کلاسها و کارگاههای آموزشی مهارتهای زندگی و خانواده، روشهای پیشگیری اولیه برای والدین و دانش آموزان، مربیان بهداشت و تربیت بدنی و پرورشی، تهیه فیلمهای آموزشی و تکثیر و توزیع آن در بین مدارس، برگزاری کلاسهای قرآنی و مراسم مذهبی از اقدامات مؤثری است که میتواند زمینه آسیبهای اجتماعی در مدارس را کاهش دهد.
شایان ذکر است جلسه کمیته پیشگیری از آسیبهای اجتماعی آموزش و پرورش کاشمر، با هدف ارائه گزارش عملکرد سه ماهه فعالیتهای انجام شده در خصوص کاهش آسیبهای اجتماعی، بحث و بررسی در خصوص طرحهای پیشگیری، بحث و بررسی در خصوص برنامههای مداخلهای کمیته پیشگیری و تعیین نقش و میزان مشارکت سایر اعضای کمیته برای اجرای برنامههای در حال اجرا برگزار شد.