آسیب‌های اجتماعی، بزرگترین چالش آموزش و پرورش است

مدیر آموزش و پرورش کاشمر آسیب‌های اجتماعی را بزرگترین چالش آموزش و پرورش عنوان کرد و تقویت عزت نفس دانش‌آموزان را یکی از راه‌کارهای مقابله با آن دانست.
علی طاهریان رئیس آموزش و پرورش کاشمر
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی طاهریان که انروز در جلسه کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش کاشمر سخن می‌گفت ضمن قدردانی از تلاش و اقدامات اعضای این کمیته در سطح مجموعه مدیریتی اظهار داشت: پیشگیری یکی از اولویت‌های اصلی در بحث‌های فرهنگی جامعه است چرا که اگر عزت نفس در فردی از بین برود، آسیب‌پذیر خواهد شد و لذا مدرسه باید محل پرورش عزت نفس در دانش آموزان باشد.

وی تصریح کرد: هم اکنون بزرگترین چالش در آموزش و پرورش، آسیب‌های اجتماعی است، و این موضوع یکی از دغدغه‌ها و مطالبات رهبر عظیم الشأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از مسئولان نیز هست، بنابراین در اینجا وظایف همه دست اندر‌کاران امر دو چندان شده و این مهم را باید با حدت و شدت بیش از پیش به سرمنزل مقصود برسانیم.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر ادامه داد: در حوزه آسیب‌های اجتماعی همه دستگاه‌ها با توجه به ظرفیت خود کارهای خوبی انجام داده‌اند ولی کافی نیست چرا که هر روز و هر ساعت که می‌گذرد با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ورود فضای مجازی به همه خانه‌ها، بایستی در این راستا کارهای پیشگیرانه بهتری انجام گیرد تا قشر نوجوان و جوان که اکثریت جامعه هدف آن را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند دچار سردرگمی نشده و به بیراهه کشانده نشوند.

طاهریان به اهمیت آگاه‌سازی، توانمندسازی و افزایش مهارت و سطح آگاهی دانش آموزان و لزوم همکاری تمامی نهادها در این موضوع اشاره کرد و گفت: بایستی در این حوزه به گونه‌ای فعالیت انجام گیرد که تمامی آموزش‌ها و یادگیری‌ها بتوانند با شناخت درونی جامعه هدف منجر به ایجاد تغییرات مفید در افراد شوند.

مدیر آموزش و پرروش کاشمر با تأکید بر این که در خانواده، روابط باید مبتنی بر تکریم باشد تا فرزندان به خودباوری برسند، ادامه داد: برنامه مدرسه و نوع مناسباتی که بین معلم و دانش آموز است باید روابط عادلانه و اخلاق مدارانه باشد تا فضای مناسب برای پرورش عزت نفس مهیا شود.

وی افزود: با در نظر گرفتن ظرفیت‌های موجود در آموزش و پرورش اعم از جامعه دانش آموزی و کارکنان، نیاز است در تأمین اعتبار مکفی با زمانبندی منظم توجه کافی به عمل آید تا امر پیشگیری با تحت پوشش قرار دادن جامعه حداکثری دانش آموزان و با سرعت بیشتر پیش رود.

طاهریان با اشاره به لزوم توجه به برگزاری برنامه‌های مختلف برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی، یکی شدن نگاه‌ها به این مقوله و جلوگیری از موازی‌کاری، تأکید کرد: برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی و خانواده، روش‌های پیشگیری اولیه برای والدین و دانش آموزان، مربیان بهداشت و تربیت بدنی و پرورشی، تهیه فیلم‌های آموزشی و تکثیر و توزیع آن در بین مدارس، برگزاری کلاس‌های قرآنی و مراسم مذهبی از اقدامات مؤثری است که می‌تواند زمینه آسیب‌های اجتماعی در مدارس را کاهش دهد.

شایان ذکر است جلسه کمیته پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش کاشمر، با هدف ارائه گزارش عملکرد سه ماهه فعالیت‌های انجام شده در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی، بحث و بررسی در خصوص طرح‌های پیشگیری، بحث و بررسی در خصوص برنامه‌های مداخله‌ای کمیته پیشگیری و تعیین نقش و میزان مشارکت سایر اعضای کمیته برای اجرای برنامه‌های در حال اجرا برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *