مشکل آرسنیک آب شرب ریوش رفع نشود اقدام قانونی خواهیم کرد

مدیر شبکه بهداشت کاشمر گفت: اگر در مهلتی که داده شده مشکل آرسنیک موجود در آب شرب شهر ریوش رفع نشود، اقدام قانونی خواهیم کرد.

به گزارش ایسنا، محمدجواد یزدانی امروز نهم بهمن‌ماه در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، با بیان اینکه تاکنون در خصوص آب شرب شهر ریوش جلسات بسیاری برگزار شده است، گفت: در این خصوص باید عزم جدی اعمال شود.

آب شرب ریوش

محمدجواد یزدانی با اشاره به اینکه هرچند قرار بود زودتر اقدامات قانونی در این خصوص انجام شود اما تا پایان اسفند مهلت داده شد مشکل رفع شود، عنوان کرد: این مشکل دغدغه‌ای است که تمامی شهروندان شهر ریوش دارند.

مدیر شبکه بهداشت کاشمر با اعلام اینکه تاکنون چندین جلسه در این خصوص در استان تشکیل شده است، بیان کرد: باید هر چه زودتر مشکل مرتفع شود.

وی با بیان اینکه امیدواریم مدیر آب و فاضلاب شهری پیگیر رفع مشکل باشد تا وارد مسائل قانونی نشویم، به مشکلات آب شرب روستای بخش کوهسرخ اشاره کرد و گفت: باید چشمه روستای تنورچه هرچه سریع‌تر تحویل آبفای روستایی شود.

یزدانی در ادامه به دستاوردهای جامعه ایمن اشاره کرد و گفت: امروزه موضوع حوادث بحثی جدی است به طوری‌که در گذشته روزی 45 نفر در کشور از بین رفته و سالی 330 هزار نفر معلول و مجروح می‌شوند.

مدیر شبکه بهداشت کاشمر با بیان اینکه حرکت جامع ایمن در کاشمر آثار و برکات خوبی داشته است، افزود: در قبل از اجرای طرح جامع ایمن به ازای هر 100 هزار نفر جمعیت 27 نفر فوت می‌کردند که امروزه به 13 نفر رسیده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه با این تعداد افزایش وسیله نقلیه اما در مرگ و میر حوادث ترافیکی 50 درصد کاهش داشته‌ایم، بیان کرد: باید نسبت به کاهش بیشتر تلفات در حوادث ترافیکی تلاش کرد.

مدیر شبکه بهداشت کاشمر با بیان اینکه حتی اگر جان یک نفر را بتوانیم نجات دهیم بسیار ارزشمند است، گفت: از سال گذشته در حوزه درمان نیز با استقرار متخصص جراح مغز و اعصاب کمک بسیار خوبی شده است.

وی در ادامه از مسئولان مربوطه خواست برای ایام نوروز آمادگی لازم را داشته و کشیک‌های خود را اعلام کنند، از کاشمر به عنوان شهری توریستی نام برد و گفت: سالیانه پذیرای بسیاری از زائران در این شهرستان هستیم.

رفع مشکل آب شرب شهر ریوش در اولویت است

مدیر آب و فاضلاب شهری کاشمر با بیان اینکه در خصوص وضعیت آرسنیک موجود در آب شرب شهر ریوش اقداماتی انجام شده است، گفت: مشکل آرسنیک در آب شرب این شهر از سال‌های گذشته همچنان مطرح است.

علیرضا عباسی با اشاره به اینکه برای رفع مشکل آرسنیک در آب شرب شهر ریوش مرکز بهداشت نامه‌ای را نوشته و مهلتی را تعیین کرده‌اند و از سویی دادستان هم تأکید بر همان مهلت زمانی داشتند، افزود: اقداماتی که در این مدت انجام شده به صورت کتبی به ادارات مربوطه ارسال شده است.

وی با اعلام اینکه در پشت سد ریوش باید چاهی حفر شود، اظهار کرد: میخ‌کوبی مسیر خط انتقال برای شناسایی معارضین احتمالی انجام شده است.

مدیر آب و فاضلاب شهری کاشمر با بیان اینکه هزینه‌های برق چاه برای تأمین اعتبار مورد نیاز به استان ارسال شده است، بیان کرد: تاکنون برای خرید لوله سه بار مناقصه برگزار شده که تاکنون کسی شرکت نکرده است.

وی با بیان اینکه در این مقطع با ورودی که خودمان داشتیم پیمانکار بومی را برای خرید لوله و اجرای خط معرفی کرده‌ایم، افزود: اگر می‌خواستیم ترک تشریفات دهیم و به استانداری بدهیم زمان بسیاری می‌برد.

عباسی را اشاره به اینکه رفع مشکلات آب شرب شهر ریوش برای ما در اولویت است، اظهار کرد: پیشرفتی که در حل مشکل مطرح شده داشته‌ایم از کل زمانی که قبلاً موضوع مطرح بوده به صورت اجرایی بیشتر است.

وی با اعلام اینکه برای رفع مشکل نیازمند همکاری تمامی ادارات به خصوص شرکت برق هستیم، به انتقاد از افرادی که مسئول نیستند اما در خصوص مشکل آب شرب شهر ریوش اظهار نظر می‌کنند پرداخت و گفت: این اظهار نظرها موجب می‌شود مردم بیشتر نگران شوند.

مدیر آب و فاضلاب شهری کاشمر با بیان اینکه حتی برخی مواقع افرادی هم که اظهار نظر می‌کنند از وضعیت مطلع نیستند، بیان کرد: تعدادی از این افراد نیروهای خود بهداشت هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر صحبتی دارند مستند بگویند، افزود: تمام تلاش ما رفع مشکل موجود در موعد مقرر خود است.

عباسی با اعلام اینکه طی دو هفته آینده اجرای پروژه آغاز خواهد شد، بیان کرد: در حال حاضر پروژه از سرعت خوبی برخوردار است.

وی در ادامه به وضعیت آب شرب امامزاده سید مرتضی اشاره کرد و گفت: چون در منطقه با 217 مشترک 62 لیتر بر ثانیه معادل 6000 مشترک آب مصرف می‌کنند.

مدیر آب و فاضلاب شهری کاشمر با بیان اینکه از نظر تأمین آب این موضوع برای ما مورد قبول نیست، بیان کرد: این وضعیت مصرف در تابستان ما را با چالش جدی مواجه می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در این مدت بررسی‌های بسیاری در این منطقه شده است، اظهار کرد: کیفیت آب شرب امامزاده سید مرتضی اصلاً مطلوب ما نیست.

عباسی با اعلام اینکه آمادگی تأمین آب شرب امامزاده سید مرتضی را داریم، گفت: آبخوری‌هایی که در این امامزاده نصب شده بر روی همه آب شرب نصب شده در صورتی که آب آبفای شهری نبوده است.

مدیر آب و فاضلاب شهری کاشمر با بیان اینکه آب چاه‌های کشاورزی هم وارد آب مصرفی می‌شود، عنوان کرد: اکنون سازمان آبفا در این خصوص ضرر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه کوهستان پارک و چند سالن غذاخوری که از حساسیت خاصی برخوردار هستند از همان شبکه به صورت غیرمجاز آب‌گرفته و مصرف می‌کنند، افزود: برای رفع مشکل نیازمند حمایت هستیم.

مشاهده آلودگی میکروبی در آب شرب روستای تنورچه

مسئول واحد بهداشت و محیط حرفه‌ای شهرستان کاشمر از مشاهده آلودگی میکروبی در آب شرب روستای تنورچه خبر داد.

سیدعلی سیادتی ظهر امروز با بیان اینکه آب شرب روستای تنورچه مشکلات خاص خود را دارد، افزود: وضعیت آب شرب این روستا به گونه‌ای است که باید هرچه سریعتر مشکلات موجود رفع شود.

وی با اشاره به اینکه در نمونه برداری که همانند سایر منابع آب از روستای تنورچه داشته‌ایم متاسفانه آلودگی میکروبی مشاهده شده است، گفت: به رغم اینکه از سه نقطه متفاوت این نمونه گیری انجام شده اما این آلودگی بسیار مشاهده شده است.

وی با اعلام اینکه هر چند پرکلرین تأمین شده اما با بررسی‌های انجام شده مشخص گردید نشتی قدیمی در بخشی از روستا وجود دارد که در زمان فشار آب آلودگی وارد می‌شود، بیان کرد: با وضعیت موجود آب روستای تنورچه غیر قابل شرب است.

مسئول واحد بهداشت و محیط حرفه‌ای شهرستان کاشمر با بیان اینکه آب شرب این روستا تهدیدی علیه سلامت عمومی است، افزود: باید هر چه سریعتر مشکلات موجود برطرف شود.

وی با اشاره به اینکه حتی از کلر که خانه بهداشت برای مصرف اطلاعیه می‌دهد هیچ استفاده‌ای نمی‌شود، بیان کرد: از نظر شاخص‌های بهداشتی مشکل داریم.

سیادتی گفت: متاسفانه پنج نمونه آلودگی داریم که باید ثبت سامانه شود و این شاخص آلودگی وضعیت کیفیت آب شرب شهرستان را از نظر روستایی کاهش می‌دهد.

انجام روزانه 150 مورد کلرسنجی در سطح شهرستان

در ادامه رئیس مرکز بهداشت کاشمر در خصوص وضعیت آب شرب امامزاده سید مرتضی گفت: در حوزه آب شرب سه نوع نمونه برداری برای کلر زنی، نمونه برداری شیمیایی و نمونه برداری میکروبی انجام می‌شود.

مجتبی قائمی با بیان اینکه روزانه تمامی واحدهای بهداشتی یک نوبت آب را کلر سنجی می‌کنند، افزود: روزانه 150 مورد کلرسنجی در سطح شهرستان انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه در شهر و روستا مشکل خاصی در خصوص کلر سنجی نداریم، بیان کرد: مشکل اصلی در کلر سنجی‌های امامزاده سید مرتضی است.

وی با اشاره به اینکه آب شرب امامزاده سید مرتضی هیچ گاه کلر به میزان کافی ندارد، اظهار کرد: این مشکل موجب شده درصد رضایت مندی شهر کاشمر کاهش یابد و به 97 درصد برسد.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر با بیان اینکه هر چند آبفای شهری توان، قدرت و امکانات تأمین آب شرب بقعه متبرکه سید مرتضی را دارد ولی متاسفانه تاکنون انشعابی برای این مکان از اداره آبفای شهری خریداری نشده است، افزود: اخیرأ اداره آبفای شهری اعلام کرده‌اند این محدوده تحت پوشش آن‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه طرف حساب ما شهرداری، اداره اوقاف و امور خیریه و متولی موقوفه مرحوم فتحی است، عنوان کرد: باید تا پایان سال انشعابات جدید از آبفای شهری خریداری شود تا در سال جدید دغدغه‌ای برای تامین آب شرب بهداشتی سید مرتضی نداشته باشیم.

قائمی در ادامه در خصوص آنفولانزای فوق حاد پرندگان گفت: در این خصوص اقدامات خوبی تاکنون انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بیمارستانها آمادگی لازم را داشته و داروهای لازم از استان به شهرستان آورده شده است، افزود: تمام مواردی که به آنفولانزای فوق حاد پرندگان باشند نمونه گیری شده و به استان ارسال می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت کاشمر با بیان اینکه هرچند در ابتدای امسال نمونه‌هایی مثبت داشته‌ایم اما هیچ‌کدام مرتبط به آنفولانزای فوق حاد پرندگان نبوده است، عنوان کرد: به تمامی گروهای در معرض خطر واکسن آنفولانزا زده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *