پارک خیابان قائم کاشمر؛ جایی که باید شلوغ باشد؛ اما نیست!

در جوامع امروزی که به دلایل مختلف اقتصادی و جمعیتی، فضای خانه‌ها کوچک شده و آپارتمان‌نشینی جزو لاینفک زندگی‌های شهری شده، وجود فضایی سرسبز و شاداب و مفرح به نام پارک در هر محله‌ای بیش از گذشته ضروری شده است.

پارک خیابان قائم کاشمر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛، شاید با مطالعه این یادداشت با خود بگویید که زمان نوشتن آن باید در فصل‌های بهار و یا تابستان می‌بود که مردم حضور گسترده‌ای در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر دارند.

اما هدف ما از ارائه این یادداشت در آستانه فصل بهار این است که مسئولان و مدیران شهری کاشمر از همین حالا به فکر چاره باشند و با بررسی کارشناسانه خود اقداماتی که در این یادداشت پیشنهاد می‌شود را در دستور کار خود قرار دهند تا در فصل‌های بهار و تابستان شاهد نتیجه عملی این موضوع باشیم.

بحث ما در مورد یکی از بوستان‌ها یا همان پارک‌های سطح شهر است.

پارک شهید باقری در خیابان قائم یکی از پارک‌های قدیمی و البته سر سبز و باصفای شهر کاشمر محسوب می‌شود که در منطقه‌ای پر جمعیت واقع شده است. در این یادداشت بر آنیم که واکاوی کنیم علل رونق کم این پارک را نسبت به سایر پارک‌های سطح شهر.

خانه‌های دیروز و خانه‌های امروز!

در مقدمه لازم است اشاره شود که دسترسی شهروندان به امکانات رفاهی، آن هم به طور متوازن و عادلانه و به دور از نگاه‌های بالاشهری و پایین شهری، یکی از حقوق اولیه‌ای است که باید توسط مدیران و برنامه‌ریزان مدیریت شهری تأمین شود.

یکی از این امکانات رفاهی ایجاد فضا و محیط‌هایی برای تفریح و پر کردن صحیح اوقات فراغت است. پارک‌ها یا همان بوستان‌های شهری جزو اصلی‌ترین این فضاها محسوب می‌شوند.

در جوامع امروزی که به دلایل مختلف اقتصادی و جمعیتی، فضای خانه‌ها کوچک شده و آپارتمان‌نشینی جزو لاینفک زندگی‌های شهری شده و حالا دیگر از شهرهای بزرگ تا کوچک‌ترین شهرهای کشور ما هم نفوذ کرده، وجود فضایی سرسبز و شاداب و مفرح به نام پارک در هر محله‌ای بیش از گذشته ضروری شده است.

در گذشته، بسیاری از خانواده‌ها در خانه‌هایی بزرگ با حیاطی وسیع و حوضی آبی در وسط آن و درختانی در کناره‌های این حیاط زندگی می‌کردند و زمانی که اهل خانه، خسته از کار بیرون وارد خانه می‌شدند، روح و روانشان جان تازه‌ای می‌گرفت و به معنی واقعی کلمه، خانه، «مسکن» آن‌ها یعنی محل آرامش آن‌ها بود.

اما امروزه وقتی اعضای یک خانواده از شلوغی بیرون از خانه و خستگی ناشی از کار روزانه فرار می‌کنند باید وارد خانه‌ای کوچک در طبقه‌ای از طبقات یک آپارتمان شوند که نه حیاطی دارد و نه باغچه‌ای و نه حوضی! لذا اینجاست که باید خلأ چنین فضایی توسط فضاهای سبز شهری پر شود.

قبل از آن که سخن به درازا بکشد وارد بحث اصلی شویم. خوشبختانه در شهر کاشمر و در نقاط مختلف آن، پارک‌ها و بوستان‌های متعددی وجود دارد که اتفاقاً مورد استقبال گسترده مردم به ویژه در فصل‌های بهار و تابستان واقع می‌شود و کمک زیادی به ایجاد نشاط و شادابی و سرزندگی در روحیه مردم این شهر می‌کند.

هر چند در این مورد هم انتقاداتی هست و نواقصی از جمله عدم دسترسی برخی مناطق و محلات به پارک‌ها و یا عدم تأمین امکانات کافی برای شهروندان و … وجود دارد اما این موضوع بحثی جدا می‌طلبد.

پارکی که باید شلوغ باشد؛ اما نیست!

یکی از این پارک‌های قدیمی شهر کاشمر پارک شهید باقری در خیابان قائم است که البته از دو قسمت مجزا در دو سوی خیابان تشکیل شده است.

اگر در فصل‌های بهار و تابستان، مقایسه‌ای کرده باشید متوجه شده‌اید که استقبال مردم از این پارک به مراتب کمتر از بسیاری از پارک‌های سطح شهر همچون پارک کودک، پارک بسیج و یا پارک معلم است. این در حالی است که خیابان قائم و خیابان‌های فرعی آن یکی از پرجمعیت‌ترین مناطق کاشمر است و از دیگر سو به نظر می‌رسد که خانواده‌های آن‌ها هم فرزندان بیشتری نسبت به مناطق جدیدتر شهر کاشمر دارند لذا به صورت طبیعی باید این پارک نیز یکی از پارک‌های شلوغ شهر باشد اما این گونه نیست.

مشکلات سخت و افزاری و نرم افزاری پارک باقری!

به نظر می‌رسد مشکلات این پارک در دو حوزه قابل طرح و بررسی باشد: مشکلات سخت افزاری و مشکلات نرم افزاری.

از جمله مشکلات سخت افزاری این پارک می‌توان به این موارد اشاره کرد: نبود وسایل بازی جدید برای کودکان همچون سرسره بادی، عدم نورپردازی کافی و جذاب، عدم زیباسازی پارک با استفاده از ظرفیت آبنماهای آن به گونه‌ای که حوض و آبنماهای آن در اغلب قریب به اتفاق ایام سال خالی است و غیره

اما به نظر می‌رسد آنچه بیش از مشکلات و کمبودهای سخت افزاری باعث حضور کم مردم در این مجموعه تفریحی می‌شود، مشکلات نرم افزاری پارک و مناطق مسکونی اطراف آن می‌باشد.

یکی از مهمترین مشکلات نرم افزاری این پارک برمی‌گردد به احساس وجود ناامنی در پارک خیابان قائم! به گونه‌ای که از قدیم مشهور بوده است که افراد اراذل و اوباش و به ویژه افراد معتاد به مواد مخدر و نیز توزیع کنندگان مواد، یکی از پاتوق‌های خود را این پارک قرار داده و همین موضوع باعث ایجاد احساس ناامنی در شهروندان ساکن در این محدوده شده است!

همان طور که می‌دانید این پارک تقریباً در جوار کال کاشمر قرار دارد و همین موضوع هم بر تشدید حس ناامنی افزوده است.

این که در این یادداشت از واژه «احساس ناامنی» به جای خود «ناامنی» استفاده می‌کنیم به این معنی نیست که ما اصل وجود ناامنی را در این پارک قبول نداریم؛ اما واقعیت این است که به نظر می‌رسد احساس ناامنی در این مجموعه بیشتر از خود ناامنی وجود دارد.

یعنی مسئولان و نیروهای امنیتی حتی اگر در از بین بردن اصل ناامنی در این محدوده هم موفق بوده‌اند، هنوز در از بین بردن احساس ناامنی در میان شهروندان ساکن در این منطقه موفق نبوده‌اند که یکی از نتایج این احساس ناامنی همین استقبال اندک شهروندان از پارک خیابان قائم است.

جالب اینجاست که بین این دو موضوع یعنی وجود احساس ناامنی در این پارک به دلیل حضور گاه و بیگاه افراد ناجور از یک سو و حضور اندک مردم در آن از سوی دیگر یک رابطه مستقیم وجود دارد. به این معنی که چون احساس ناامنی وجود دارد مردم کمتر می‌آیند و چون مردم کمتر می‌آیند و این پارک خلوت می‌شود، فضا برای حضور افراد معتاد و ولگرد و غیره بیشتر می‌شود!

به عبارتی اگر بتوان با یک سری اقدامات، حضور مردم را در این پارک پررنگ تر کرد به طور طبیعی عرصه برای جولان افراد مشکل‌دار کمتر می‌شود. در یک فضا و محیطی که خانواده‌های زیادی برای تفریح حضور دارند و رفت و آمد زیادی به چشم می‌خورد، احساس ناامنی برای افراد خلافکار بیشتر می‌شود و آن ها به این نتیجه می‌رسند که این محیط، پاتوق مناسبی برای خلافکاری‌های آن‌ها نیست!

به عبارتی باید تلاش شود تا احساس ناامنی در پارک خیابان قائم به جای آنکه گریبانگیر شهروندان باشد و مانع حضور آن‌ها در پارک شود، گریبانگیر اراذل و اوباش و معتادان شود و آن ها را از حضور در این پارک منع کند!

چند پیشنهاد سخت افزاری برای حل مشکل نرم افزاری پارک!

اما برای حل این مشکل چه باید کرد؟!

هر چند این مشکل یک مشکل نرم افزاری است ولی باید گفت که برای حل آن باید یک سری اقدامات سخت افزاری توسط نهادهای مسئول به ویژه شهرداری و نیروی انتظامی در دستور کار قرار بگیرد که این کارها اگر از همین حالا شروع شود می‌توان امید داشت که در بهار و تابستان آینده، شهروندان با خیالی راحت‌تر و با استقبالی بیشتر، پارک خیابان قائم را برای تفریح خود انتخاب کنند.

1- نورپردازی کافی و جذاب برای این پارک به گونه‌ای که در مجموع فضای پارک با توجه به درختان کهنسال و بلندقدی که در آن قرار دارد، روشن‌تر شود، از جمله اقدامات لازم برای بهبود فضای آن است.

2- زیباسازی محیط بیرونی و درونی پارک به ویژه استفاده از حوض و آبنماهای آن که در وسط پارک قرار گرفته است می‌تواند به زیبایی و جذابیت پارک کمک بیشتری کند.

3- قطعه زمین خالی و متروکه واقع در ضلع غربی پارک که منتهی به کال می‌شود در حال حاضر علاوه بر اینکه محل ریخته شدن زباله و نخاله شده باعث تشدید احساس ناامنی هم شده است! جداسازی این قطعه زمین از کال به وسیله دیوارکشی از یک سو و استفاده از فضای آن برای تأمین برخی کمبودهای پارک از جمله سرسره بادی به طور قطع تأثیر مهمی در استقبال مردم و کاهش هم اصل ناامنی و هم احساس ناامنی خواهد داشت!

4- استقرار یک کانکس نیروی انتظامی(شبیه آنچه مدتی در پارک کودک در حاشیه خیابان امام وجود داشت)، در گوشه‌ای از پارک خیابان قائم تأثیر شگفت انگیزی در کاهش اصل و احساس ناامنی خواهد داشت و آن وقت خواهیم دید که شهروندان با امنیت خاطر بیشتری این پارک را برای تفریح خود انتخاب خواهند کرد. این استقرار حتی به صورت موقت هم تا حدود زیادی کارگشا خواهد بود.

5- اجرای برخی برنامه ها و جشن های مناسبتی توسط شهرداری در این پارک می‌تواند رونق بیشتری به آن بدهد و مردم را بیشتر مجاب به حضور در آن بکند. متأسفانه بیشتر و شاید همه برنامه‌های شهرداری در پارک کودک و یا در پارک بسیج برگزار می‌شود در صورتی که برگزاری چنین مراسمی در پارک شهید باقری می تواند کمک خوبی برای رونق بخشیدن به آن باشد.

پیشنهادهای دیگری هم برای حل مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری پارک قائم وجود دارد اما همین پنج موردی که عنوان شد اگر در دستور کار نهادهای مسئول قرار بگیرد و اجرایی شود خواهد توانست امکان استفاده بیشتر و بهتر شهروندان ساکن در خیابان قائم و خیابان‌های فرعی آن را از یکی از حقوق شهروندی خود یعنی مکانی برای تفریح و استراحت و خوشگذرانی سالم، فراهم آورد!

یادداشت: محمد فیض عارفی

2 پاسخ

  1. بله حق با شماست. با پیشرفت کشورها و جوامع بشری.کاشمر و مسؤلین آن هنوز در دهه های گذشته مانده اند.وقتی وارد این شهر میشوی خستگی.گرد و غباروبی روح بودن این شهر از دور نمایان است.هر ساله بودجه ای ک به شهرداری کاشمر تعلق میگیرد صرف دیوار ساختن در کال و بعد هم بقول خودشان بودجه تمام و تا سال دیگر.الان چند سالی هست این وضع بد از بدتر در کال وجود دارد.بجای دیوار ساختن میشد درخت کاشت و نیمکت گذاشتو…و میشد خیابان طبیعت الانم ک متوجه شدم دارن دور همون پارک قدیمی نزدیک کال رو دیوار میکنند تا بشود پارک بانوان.بنظرم کلمه زندان بانوان بیشتر معنی میدهد تا پارک بانوان.حتی جمعه بازار کاشمر ک در محدوده فلکه گاز بود و روستاهای زیادی نزدیک آنجا هست خیلی رونق خوبی داشت هم مردم همین محله های شلوغ نیازهاشون رو تهیه میکردن و هم مردم روستاهای اطراف.ولی الان جمعه بازار رفته سید مرتضی.به شمالی ترین نقطه شهر.اگرنقشه و طراحی این کال رو به فردی با درایت میدادند اون وقت متوجه میشدند ک ازین کال با این قدمت چگونه میشود بهره برد. اون از پارک اینم از جمعه بازار.واقعآ با چنین طرز تفکری تو این قرن باید به شهردار و مسؤلین کاشمر چه گفت؟😐😐😐

  2. بحر حال منوخودم بچه همون منطقه و محله هستم دوران کودکی تا به سن جوانی ام را در همین محله.کال و پارک گذرانده ام.در همون کال زمین فوتبال خاکی درست کردیم و درهمون کال تیله بازی کردیم از درختان توت همون کال سالها توت و تاب خوردیم.ولی حالا ن ن از درختان توت خبری هست ن از زمین بازی ن از کال قدیم.و حالا هم ک دارن پارک رو دارن 3متر دیوار میکنند برای بانوان.پس حق مردان و پسران قدیم این محله ها چه میشود؟بجای دیوار در کال میشد چند صد تا درخت توت و کاج و بید و سرو کاشت تا هم حرمت وقدمت کال حفظ شود و هم خاطرات مردم.من خودم حاظرم بدون هیچ پولی زمین خاکی اونجا رو باهزینه خودم برای بچه های آنجا زمین فوتبال درست کنم.09358721404.رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *