اجرای خط انتقال آب از سد خوشرود برای ارتقای کیفیت آب شرب شهر ریوش

مدیر امور آب و فاضلاب کاشمر با اشاره به تکمیل سازه چاه با اتمام عملیات خاک‌ریزی در سد خوشرود، گفت: عملیات اجرایی خط انتقال آب از سد خوشرود برای ارتقای کیفیت آب شرب شهر ریوش به‌زودی آغاز و در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

علیرضا عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشمر با اشاره به طرح موضوع وجود آرسنیک در آب شرب شهر ریوش، اظهار داشت: خوشبختانه در راستای رفع این دغدغه‌مندی مردم موضوع در دستور کار این امور قرار گرفت، به‌طوری‌که در این راستا سازه چاه و خاک‌ریزی بند خوشرود در راستای ارتقای کیفیت آب شرب شهر ریوش تاکنون انجام‌ شده است.

وی بابیان اینکه یک حلقه چاه فلمن با عمق 18 متر و دهانه یک متر و 10 سانتیمتر با هزینه‌ای بالغ‌بر 84 میلیون تومان احداث و کول‌گذاری سازه چاه نیز به اتمام رسیده است، یادآور شد: عملیات سنگین خاک‌ریزی مسیر دسترسی در پشت‌بند خوشرود نیز تمام‌ شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب کاشمر با اشاره به اینکه با مشخص شدن پیمانکار اجرایی و اخذ مجوز، کروکی برق چاه انجام‌ شده است، ادامه داد: عملیات اجرای خط انتقال به طول 5 هزار و 600 متر با هزینه‌ای بالغ 870 میلیون تومان که محل تأمین اعتبار آن نیز مشخص‌ شده، آغاز و در نیمه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با تأکید بر این اینکه شهر ریوش به دلیل بهره‌مندی از آب کوهپایه جزو بهترین آب‌های شرب در خراسان رضوی است و در تمامی پارامترها جزو بهترین آیتم‌ها به‌شمار می‌رود، خاطرنشان کرد: وجود آرسنیک در آب به دلیل رفتار ذاتی کاملاً متغیر است، به‌طوری‌که با نوسانی که دارد، در برخی موارد از استانداردی که جدیداً در این خصوص اعلام‌ شده، بسیار پایین و در مواردی نیز بالاتر است.

عباسی بابیان اینکه بر اساس استاندارد جهانی جدید میزان آرسنیک در آب از 0.5 واحد به 0.1 کاهش‌ یافته است، تأکید کرد: این استاندارد جدید سبب شده که در بسیاری از مناطق دیگر هم پارامترها از نرم جهانی عقب بیفتد، به‌همین منظور با اقدامات و فعالیت‌هایی که امور آبفای کاشمر انجام داده، امیدوارم مشکل آرسنیک در آب شرب شهر ریوش برطرف و مردم این شهر بدون دغدغه و استرس با اطمینان کامل آب شرب را مصرف کنند.

مدیر امور آب و فاضلاب کاشمر با تأکید بر اینکه میزان دبی آب استحصالی برای شهر ریوش بیش از 40 لیتر بر ثانیه است، بیان کرد: در حال حاضر، 2 هزار و 404 مشترک در شهر ریوش وجود دارد، با توجه به میزان حجم دبی آب خوشبختانه کمبود یا مشکلی برای تأمین آب مورد نیاز وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *