ضرورت جداسازی آبیاری فضای سبز از آب شرب شهر کاشمر

مدیر امور آب و فاضلاب کاشمر با تأکید بر ضرورت جداسازی آبیاری فضای سبز از آب شرب شهری گفت: متأسفانه به دلیل فرسوده بودن زیرساخت 24 درصد آب شرب شهر کاشمر قبل از مصرف، پرت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، آب یک سرمایه ملی است که به دلیل اهمیتی که در زندگی بشری دارد باید همواره مورد توجه قرار گیرد و با مصرف بهینه از آن اجازه ندهیم بیش از این منابع آبی افت سطح پیدا کنند و مشکلات عدیده و بحران آب به وجود بیاید. با توجه به این‌که دشت کاشمر جزو دشت‌های ممنوعه بحرانی در خراسان رضوی قرار دارد و هرساله با افت سطح آب زیرزمینی و کسری مخازن مواجه هستیم ضرورت دارد درزمینهٔ انتقال آب شرب از منابع آبی و نیز رعایت الگوی مصرف تدابیر و برنامه‌ریزی‌های لازم برای جلوگیری از پرت و هدر رفت آب اتخاذ شود.

علیرضا عباسی مدیر امور آب و فاضلاب شهری کاشمر که چند ماهی است که عهده‌دار این مسئولیت شده است در گفت‌وگوی اختصاصی با فارس به تشریح وضعیت منابع تأمین‌کننده آب شرب شهری، مشترکین و اقدامات انجام‌شده در راستای صرفه‌جویی و رعایت الگوی مصرف پرداخته است.

فارس: در حال حاضر آب شرب شهر کاشمر از چه تعداد منبع آبی تأمین می‌شود؟

هم‌اکنون 18 حلقه چاه با دبی 496 لیتر بر ثانیه آب شرب شهر را تأمین می‌کند که با توجه به میزان مصرف آب مشکلی برای تأمین آن وجود ندارد، اما به لحاظ استمرار خشک‌سالی‌ها و نیز کاهش بارندگی که منجر به کاهش سطح منابع آب زیرزمینی شده است انتظار داریم شهروندان الگوی مصرف را رعایت کنند و همواره تلاش کنند در استفاده از آب صرفه‌جویی را مدنظر قرار دهند.

فارس: تعداد مشترکین مصرف‌کننده آب شرب در شهر کاشمر و چه میزان از آب شرب در مصارف غیر خانگی مصرف می‌شود؟

در شهر کاشمر 44 هزار و 437 مشترک داریم که بخش عمده‌ای از آن در بخش خانگی است و تعداد 136 انشعاب نیز در بخش فضای سبز شهر کاشمر وجود دارد که بناست با اجرای طرح جداسازی آبیاری فضای سبز از آب شرب شهری این تعداد مشترکین کاهش یابد. همچنین با توجه به شناسایی انشعابات غیرمجاز و اشتراک‌های فاقد کنتور برخورد با این متخلفین در دستور کار این امور قرارگرفته است.

فارس: میزان پرت آب در خطوط انتقال و شبکه‌های توزیع چقدر است؟

به دلیل فرسودگی زیرساخت و نیز نبود فرهنگ استفاده صحیح از منابع آب میزان پرت آب در شبکه‌های توزیع آب شرب شهری کاشمر 24 درصد است به‌طوری‌که این میزان آب قبل از مصرف هدر می‌رود که امیدواریم با اقداماتی که در نیمه دوم امسال انجام‌شده و در سال آینده نیز آن را دنبال خواهیم کرد قطعاً این میزان پرت کاهش یابد و اخبار خوبی در این زمینه به شهروندان اعلام کنیم.

فارس: وضعیت شبکه‌های توزیع در شهر کاشمر چگونه است؟

طول شبکه توزیع آب شرب شهری در شهر کاشمر 340 کیلومتر در قالب 3 زون است که بخش عمده‌ای از این شبکه به دلیل قدمت بالا جزو شبکه‌های توزیع فرسوده است که عمدتاً در بافت قدیم شهر کاشمر واقع‌شده است. در همین زمینه هم با شناسایی مصارف سنگین در شهرستان به دنبال این هستیم که بتوانیم با ایجاد توزان بین تولید و مصرف بتوانیم بخشی از پرت آب را کنترل کنیم.

فارس: هزینه تولید هر مترمکعب آب چقدر است و با چه مبلغی به فروش می‌رسد؟

در حال حاضر برای تولید هر مترمکعب آب در این شهر 11 هزار ریال هزینه می‌شود که در قبوض مشترکین به‌طور متوسط به ازای هر مترمکعب مبلغ 5 هزار و 158 ریال محاسبه می‌شود. بنابراین با توجه به این‌که آب شرب با کمتر از 50 درصد هزینه تولیدشده در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد انتظار می‌رود نسبت به مصرف صحیح و درست از این مایه حیاتی اقدام کنند تا آیندگان نیز از آن بهره‌مند شوند.

فارس: مهم‌ترین اقدامی که در حوزه آب شرب شهری کاشمر انجام‌شده است؟

با توجه به این‌که در برخی از مناطق شهری کاشمر در فصل تابستان و زمان پیک مصرف با کاهش افت فشار مناسب روبه‌رو بودیم موضوع اصلاح شبکه توزیع، زون‌بندی و تأمین فشار مناسب در این مناطق با تأمین اعتبار 6 میلیاردی که انجام‌شده است اقدامات اجرایی در این زمینه در نیمه نخست سال آتی انجام و دغدغه مشترکین در این حوزه برطرف خواهد شد.

فارس: چه اقدامی در خصوص مدیریت تولید آب انجام‌شده است؟

مدیریت تولید یکی از بخش‌های مهم در حوزه کاری آبفا به شمار می‌رود به‌طوری‌که در این راستا طی 2 ماه گذشته در اقدامی بی‌سابقه با تلاش مجموعه همکاران تمامی کنتورهای خراب منابع تولید تعمیر شد و به جهت تعیین میزان تولید نیز 11 دستگاه کنتور آلتراسونیک جدید در نقاط کنترلی موردنظر نصب‌شده است.

فارس: وضعیت فروش و واگذاری انشعاب در امور کاشمر چگونه است؟

شرایط فروش و واگذاری انشعاب در قالب مصوبه جدید کاملاً تسهیل شده است به‌طوری‌که با اعمال مدیریت در این حوزه تعداد نصب آبفای کاشمر از تعداد فروش سبقت‌گرفته است و در این مسیر تلاش می‌کنیم با استمرار این روند بتوانیم فروش انشعابات را به‌روزرسانی کنیم و پس از درخواست متقاضی در اسرع وقت نسبت به واگذاری و نصب انشعاب اقدام شود.

فارس: در خصوص فرهنگ‌سازی در حوزه آب چه‌کاری انجام دادید؟

اگرچه در طی ماه‌های اخیر اقدامات شاخصی ازجمله تأمین آب شرب سالم و بهداشتی امام‌زاده سید مرتضی (ع) و موقوفه مرحوم فتحی، حصارکشی چاه‌های شماره 13 و 4، تجهیز دو حلقه چاه حفاری‌شده در ابتدای سال 96 و تجهیز واحد اتفاقات امور انجام‌شده است اما رسالت مهمی که در حوزه فرهنگ‌سازی درزمینهٔ مصرف آب را فراموش نکردیم و در همین راستا با همکاری آموزش و پرورش، دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی از تأسیسات و منابع آبی شهر کاشمر بازدید می‌کنند و برای امضای تفاهم‌نامه با مجموعه دانشگاهی و مراکز آموزش عالی دانشگاه به جهت انجام پروژه‌های تحقیقاتی اعلام آمادگی کردیم.

فارس: کلام آخر؟

با توجه به‌قرار گرفتن در ایام پایانی سال و فرارسیدن ایام نوروز از تمامی شهروندان درخواست می‌کنم صرفه‌جویی در مصرف آب را در دستور کار قرار دهند و برای خانه‌تکانی در مصرف از آب شرب اصول صرفه‌جویی را رعایت کنند چراکه معتقدیم تنها راه مدیریت صحیح آب مشارکت همگانی مردم و مسئولان است.

====================

گفت‌وگو از: سیدهادی مهدیان

====================

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *