چهارشنبه سوری؛ آئینی که در کاشمر ختم به خیر شد

با وجود این‌که در سال‌های گذشته و در آخرین چهارشنبه سال شاهد حوادث ناگواری در کاشمر بودیم اما امسال با اقدامات فرهنگی انجام شده، مردم کاشمر با نه به چهارشنبه سوزی شاهد هیچ گونه حادثه ناگواری نبودند.

در همین رابطه مسئول خدمات ایمنی و آتش نشانی کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا، با تقدیر از همکاری بسیار خوب مردم این شهر در آخرین چهارشنبه امسال گفت: بحمدالله شاهد حادثه ناگواری در شب گذشته نبودیم.

امیر نژادرحیم با اشاره به این‌که در شب گذشته پنج اصله درخت، 6 مورد سطل زباله و 15 عدد لاستیک که دچار حریق شده بودند توسط نیروهای آتش نشانی خاموش شده بودند، بیان کرد: از هشت دستگاه خودروی آتش نشانی دو دستگاه در داخل ایستگاه مسقر بوده و سایر خودروها در نقاط مختلف شهر مستقر بودند.

وی با اعلام این‌که در شب گذشته اداره‌های منابع طبیعی و آبخیزداری و اداره راه و حمل‌ونقل جاده‌ای و بخش‌های موتوری و فضای سبز شهرداری کاشمر نیز همکاری بسیار خوبی داشتند، بیان کرد: در مجموع شب گذشته 23 نیروی آتش نشانی در کاشمر در آماده باش کامل بودند.

آرامش در کاشمر

در ادامه فرمانده انتظامی کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که قبل از چهارشنبه آخر سال اقدامات وسیع فرهنگی از سوی فرماندهی انتظامی این شهرستان در سطح مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد و محله‌های مختلف و روستاها انجام شد، بیان کرد: خوشبختانه آخرین چهارشنبه امسال به نسبت سال قبل از آرامش خوبی برخوردار بود.

ابوالقاسم باقری با اشاره به این‌که دستگیری‌های امسال به نسبت سال قبل از کاهش بسیار چشم‌گیری برخوردار بود، بیان کرد: با وجود این‌که در سال جاری تعداد بسیاری از شهروندان کاشمری و شهرستان‌های همجوار با تعداد بسیاری موتور سیکلت و خودرو در محل مراسم سنتی چهارشنبه سوری حضور پیدا کرده بودند اما میزان حوادث از کاهش چشم گیری به نسبت مدت مشابه برخوردار بود.

وی این کاهش را نشان دهنده فرهنگ سازی‌های انجام شده دانست و گفت: خوشبختانه مردم کاشمر هم با نیروهای انتظامی همکاری بسیار خوبی داشتند که جای تقدیر دارد.

باقری با اعلام این‌که برای برقراری امنیت این مراسم از تمام توان فرماندهی انتظامی کاشمر استفاده شد به طوری که در تمامی نقاط مختلف شهر حضور محسوس و نامحسوس نیروها را داشتیم، افزود: با وجود این‌که مسئولیت مستقیم برقراری امنیت با فرمانده انتظامی شهرستان بود اما با این وجود از همکاران بسیجی هم استفاده شد.

وی هم‌چنین اظهار کرد: قبل از چهارشنبه آخر سال برای آرامش این شب در شورای تامین تصمیمات خوبی اخذ شد و هم‌چنین اتاق فکری در محل فرماندی تشکیل که در آرامش مراسم چهارشنبه بسیار مفید بود.

باقری با اشاره به این‌که هرچند مکانی از قبل برای برگزاری چهارشنبه سوری معرفی نشده بود اما برای جلوگیری از حوادث مختلف در داخل شهر، شهروندان به سمت بلوار سیدمرتضی و روبروی پادگان قدس هدایت شدند، عنوان کرد: قبل از حضور شهروندان شهرداری محل مورد نظر را مسطح و مکان را آماده کرد.

وی با اعلام این‌که برای روان‌سازی ترافیک طرح‌های ویژه‌ای پیش‌بینی شده بود، افزود: با وجود این‌که در داخل شهر هیچ گونه مشکلی نداشتیم اما در بلوار سید مرتضی خروجی به سمت شصت دره از بار ترافیکی بسیار بالایی برخوردار بود که در همین راستا همکاران راهنمایی و رانندگی در محل حضور داشته و محدودیت‌هایی برای کاهش ترافیک اتخاذ شد.

فرمانده انتظامی کاشمر با بیان این‌که تا نزدیکی صبح امروز نیروها در محل حضور داشتند، بیان کرد: بر خلاف سال گذشته امسال هیچ گونه بستری در بیمارستان نداشتیم.

وی با اشاره به این‌که همه سازمان‌ها و نهادها در این فرهنگ سازی در کنار نیروی انتظامی بودند به طوری هر سال به نسبت مدت مشابه سال قبل میزان کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: از یک ماه گذشته تا کنون 70 هزار و 490 عدد انواع مواد محترقه در کاشمر کشف و ضبط گردید.

باقری با بیان این‌که در شب گذشته تعداد 10 دستگاه موتورسیکلت و پنج دستگاه خودرو نیز توقیف شده که تا پایان تعطیلات نوروز در پارکینگ نگهداری خواهند شد، تاکید کرد: تعداد 3000 ترقه و مواد محترقه خطرناک تنها شب گذشته کشف شد که در مجموع از ابتدای اجرای طرح 70 هزار عدد انواع مواد محترقه و 25 کیلو مواد پیش ساز مواد محترقه کشف شده است.

سه مورد سوختگی جزئی

در ادامه معاون بهداشتی کاشمر از کاهش چشم گیر حوادث در در آخرین چهارشنبه سال به نسبت مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: شب گذشته تنها سه نفر دچار سوختگی جزئی شدند که در محل درمان گردیدند.

مجتبی قائمی با اشاره به این‌که این آمار در سال گذشته پنج مورد بوده است، افزود: شب گذشته تمامی مراکز اورژانس و بیمارستانها در آماده باش بودند.

وی از آماده باش چهار آمبولانس در شب گذشته خبر داد و گفت: خوشبختانه با فرهنگ‌سازی‌های انجام شده از حوادث از کاهش چشم گیری برخوردار بودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *