اختصاص ردیف بودجه ملی برای طرح توسعه زیارتگاه شهید مدرس

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، توسعه زیارتگاه شهید آیت‌الله سیدحسن مدرس می‌تواند محرک توسعه در ضلع جنوب و جنوب غربی شهر کاشمر باشد، بدون شک زیرساخت‌های تعریف شده و مجموعه فرهنگی آیت‌الله شهید مدرس نقش بسزایی در تعالی فرهنگ جامعه و جایگاه والای آن شهید در توسعه ملی این شهر خواهد داشت.

با توجه به اینکه این طرح موجب بهره‌مندی سیل عظیم زائران و مجاوران از امکانات پیش‌بینی شده مادی و معنوی آن خواهد شد، شهرداری و شورای اسلامی دوره پنجم با اهتمام به ضرورت هم‌افزایی با مجلس شورای اسلامی، آستان قدس رضوی، وزارت راه و شهرسازی و استانداری خراسان رضوی برای اجرای طرح عظیم توسعه زیارتگاه تهیه طرح توسعه جامع را به مشاور ذیصلاح واگذار کرده و طرح مذکور پس از تصویب به مقامات ملی و استانی ارائه شده است تا جمع‌بندی و نقطه نظرات همه بر این طرح فاخر لحاظ شود.

میدان بهارستان به عنوان نقطه شاخص طرح و بلوار مجلس که اتصال بلوار بهارستان و میدان شفا را میسر می‌سازد و با اهتمام به عمل آمده مسیر بلوار مذکور حلقه مفقود و گره کور ترافیکی در منطقه است؛ اجرای این طرح، مشکل غرب به جنوب شرق را برطرف می‌سازد و تلاش‌های بسیاری برای آزادسازی مسیر و اجرای طرح صورت گرفته و نقطه عطفی از خدمات ارزنده مدیریت شهری برای عموم شهروندان فهیم به ویژه شهروندان بلوار شاهد، خیابان مدرس، بلوار جمهوری اسلامی، خیابان رازی، ۱۷ شهریور، خیابان امام موسی صدر و روستاهای هم‌جوار خواهد بود.
در راستای اجرای عملیات عمرانی بلوار مجلس تاکنون، تملک اراضی و توافقات برای بازگشایی مسیر به میزان حدود ۱۲ هزار مترمربع با ارزش حدود ۱۰ میلیارد ریال صورت گرفته تا پروژه وارد فاز اجرایی شود.
در توصیف این طرح عظیم که جایگاه شهر پرافتخار کاشمر و خطه ترشیز را اعتلا خواهد داد، می‌توان به پروژه‌های زیربنایی تعریف شده در طرح توسعه جامع اشاره کرد که در سایت جدید طرح جامع با مساحت بالغ بر ۲۰ هکتار جانمایی شده است.

برای تحقق این طرح عظیم، هم‌افزایی ویژه با مجموعه متولیان و دست‌اندرکاران ملی، استانی و محلی لازم بوده که هماهنگی‌هایی نیز در این راستا به عمل آمده و فضاهای زیرساختی در سایت جدید شامل مجتمع فرهنگی و هنری، مجتمع خدماتی و درمانی، مجتمع اقامتی و پذیرایی، مجتمع آموزشی، مدرسه عالیه علمیه، مجتمع ورزشی، موزه مجلس و میدان فاخر بهارستان از پروژه‌های زیرساختی انجام شده است؛ هر یک از این طرح‌ها به تنهایی افق روشنی از ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی را ترسیم خواهد کرد.
طبق ارزیابی و برآورد صورت‌گرفته برای تحقق این هدف متعالی، یکصد میلیارد تومان اعتبار ملی مورد نیاز بوده که امید است مجلس شورای اسلامی و آستان قدس رضوی عنایت لازم برای تأمین اعتبارات اجرایی طرح را مبذول کند.
در همین خصوص جعفر سلیمانی، شهردار کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه تاکنون تفاهم‌نامه اجرای طرح توسعه زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس به امضای قائم‌مقام تولیت آستان قدس رضوی، استاندار خراسان رضوی، مقامات وزارت راه و شهرسازی رسیده است، گفت: با پیگیری‌های نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، اخیراً این تفاهم‌نامه به امضای رئیس مجلس شورای اسلامی هم رسیده است.
شهردار کاشمر با اشاره به اینکه طرح توسعه زیارتگاه شهید مدرس در زمینی به مساحت ۲۶ هکتار و زیربنای ۱۰۰ هزار مترمربع تهیه‌ شده است، افزود: تلاش می‌کنیم با اخذ مجوز ماده ۲۳ بتوانیم یک ردیف ملی برای این پروژه در سال‌های آینده بگیریم.

وی با بیان اینکه اگر ابلاغ طرح توسعه توسط رئیس مجلس شورای اسلامی صورت گیرد، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ردیف اعتباری ملی تعریف می‌کند، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم سال آینده مجوز کمیسیون ماده ۲۳ را گرفته و سپس وارد ردیف ملی شویم.

شهردار کاشمر با اعلام اینکه در طرح توسعه به دنبال تملک ۲۶ هکتار و مستحدثات هستیم، عنوان کرد: در بازده زمانی پنج تا ۱۰ ساله، کل طرح باید پیاده‌سازی و انجام شود.
وی با اشاره به اینکه در این پروژه به دنبال اجرای طرح فاخر ملی هستیم، بیان کرد: در طرح توسعه زیارتگاه شهید مدرس نیازهای شهرستان در ۱۰ باب مجموعه و مجتمع دیده شده که رویکردهای آن رویکردهای خدمات فرهنگی آستان قدس است.
سلیمانی با بیان اینکه در این طرح برای احداث مجموعه‌های فرهنگی، آموزشی، درمانی، ورزشی و پارک جانمایی شده است تا از این طریق بتوانیم نیازهای مردم شهرستان به‌ویژه ساکنان این منطقه را تأمین کنیم، گفت: خوشبختانه رئیس جمهور در خصوص بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری نگاه ویژه‌ای دارد.
وی با اعلام اینکه طرح توسعه زیارتگاه شهید مدرس به عنوان طرح بازدارنده در سکونتگاه‌های غیررسمی در استان به تصویب کمیته استانی رسیده و از آن محل هم اعتباراتی را جذب خواهیم کرد، افزود: امیدواریم از محل این اعتبارات نیز بتوانیم قسمتی از این پروژه را آغاز کنیم.
شهردار کاشمر با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای استانی بین اداره کل اوقاف و آستان قدس رضوی برای طرح توسعه فراهم شده که باید برای اراضی تملکی کمک شود، اظهار کرد: مقرر شده به جای زمین‌هایی که در کاشمر برای طرح توسعه از سوی اداره اوقاف و امور خیریه به آستان قدس تحویل می‌شود، در استان نیز آستان قدس به اوقاف و امور خیریه ملک تحویل دهد.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم وجهه و منظر در میدان بهارستان در جنوب شهر را به شأن و جایگاه خود برسانیم، افزود: تفاهم‌نامه در شش نسخه توسط ریاست مجلس شورای اسلامی به امضا رسیده است.
سلیمانی با بیان اینکه برای ورود به طراحی فاز دو و طراحی ساختمان و ابنیه، لکه‌گذاری‌ها انجام شده است، وسعت میدان بهارستان را هفت هکتار اعلام کرد و گفت: آن اراضی که می‌شود در آن‌ها ساخت و ساز کرد، بخشی از املاک زیارتگاه شهید مدرس، بخشی از اداره اوقاف و امور خیریه و باقی در اختیار مردم است.
وی با اعلام اینکه شش هکتار از اراضی طرح مربوط به زیارتگاه شهید مدرس در اختیار اداره اوقاف نیست، بیان کرد: در این طرح ۱۰ هزار مترمربع برای ساخت مصلای مسجد جامع پیشنهاد شده که اگر بخواهیم این فضا را مدنظر قرار دهیم، فضایی برای محوطه باز در زیارتگاه باقی نمی‌ماند.
شهردار کاشمر با اشاره به اینکه کل فضای آزاد زیارتگاه شهید مدرس ۱۵ هزار مترمربع است، افزود: افق بلندی از توسعه برای مجموعه آرامگاه شهید مدرس دیده شده و در تلاش هستیم این مکان به قطب بزرگ فرهنگی تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *