تمام دشت های منطقه ترشیز با کسری مخازن و افت سطح آب زیرزمینی مواجه اند

معاونت اداره منابع آب کاشمر: تمام دشت های منطقه ترشیز با کسری مخازن و افت سطح آب زیرزمینی مواجه اند

به گزارش پیام ترشیز، رمضانی معاونت اداره منابع آب کاشمر در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهر که با حضور مدیریت روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی برگزار شد، آمار منابع آب در دشت های تحت پوشش کاشمر را بسیار ناراحت کننده اعلام کرد و گفت: دشت کاشمر جزء دشت های ممنوعه بحرانی خراسان بوده که با افت فاحش سطح آب زیرزمینی مواجه است و هیدروگراف این دشت، کمبود مخازن آبی را نشان می دهد.

طبق گزارش معاون اداره منابع آب کاشمر، در دشت کاشمر ۴۹۱ حلقه چاه و ۶۹ دهنه چشمه وجود دارد. در سال آبی گذشته، میزان افت سطح آب زیرمینی در دشت کاشمر ۱۰۱ سانتی متر بوده است. دشت ریوش با داشتن ۶۳ حلقه چاه ۳۷ سانتی متر، دشت بردسکن با ۳۶۹ حلقه چاه ۱۱۷ سانتی متر و دشت درونه با ۸۷ حلقه چاه ۴۰ سانتی متر، افت سطح آب زیرزمینی در سال گذشته داشته اند.

وی در تکمیل این گزارش افزود: تمام دشت های منطقه ترشیز با کسری مخازن و افت سطح آب زیرزمینی مواجه اند که از این حیث در شرایط نامناسبی قرار داریم.

رمضانی همچنین در خصوص میزان بارندگی در کاشمر گفت: در سطح شهر کاشمر از اول مهرماه ۵/۴ میلی متر بارندگی داشته ایم که نسبت به مدت مشابه سال قبل (۵۷ میلی متر) ۹۱% کاهش بارندگی رخ داده است. متاسفانه از طرفی وضعیت آب های سطحی مناسب نیست و رودخانه ها به شکل فصلی درآمده اند.

وی در پایان گفت: یکی از اثرات زیست محیطی افت سطح آب زیرمینی، نشست زمین در دشت می باشد. همچنین با از دست دادن آبخوان، نفوذپذیری آن کم شده و دشت ها سیلابی می شوند و اراضی قابل آبیاری نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *