مراسم رونمایی و جشن امضاء کتاب صلح و سلام در کاشمر برگزار شد

با حضور اساتید خوشنویسی خراسان‌رضوی و جمعی از مسئولان مراسم رونمایی و جشن امضاء کتاب صلح و سلام در کاشمر برگزار شد.

در این مراسم که ظهر امروز به مناسبت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در محل سینما ایران برگزار شد، هادی دربان حسینی پدید آورنده اثر نفیس و ارزشمند کتاب «صلح و سلام» با بیان اینکه ایده این کتاب به 12 سال قبل بر می گردد، گفت: در این زمان مقرر شد اشعاری از بزرگان ایران زمین و جهان در خصوص صلح جمع آوری و به دو خط نستعلیق ایرانی و خط لاتین خوشنویسی شود و به شکل نمایشگاهی برگزار گردد.
وی افزود: هرچند به دلایلی در تهیه این آثار وقفه افتاد اما پس از کسب مدرک استادی این طرح مجدد مطرح و در این خصوص تیمی تشکیل و مطالب از اشعار و فلاسفه جهان و کتب مقدس دینی جمع آوری گردید.
این استاد هنر خوش‌نویسی با بیان اینکه در سال 94 حدود 38 تابلوآماده شد و در نمایشگاه نیاوران به نمایش درآمد که با استقبال بسیار خوبی مواجه شد، اظهار کرد: در این نمایشگاه شاهد حضور استاد الهی قمشه ای، بسیاری از هنرمندان و دکتر عراقچی و تخت روانچی بودیم.
دربان حسینی با اشاره به اینکه این آثار گستره وسیعی دارد، بیان کرد: پس از برگزاری نمایشگاه با پیشنهاداتی که شد مقرر گردید آثار به صورت کتاب درآمده و به مخاطبان مد نظر داده شود.
وی با اعلام اینکه کتاب صلح و سلام توسط یونسکو در نشست تخصصی ادیان و همایش دوسالانه یونسکو در پاریس معرفی و هدیه شده است، افزود: این اثر در بزرگترین نمایشگاه کتاب جهان فرانکفورد و دیگر نمایشگاهها نیز تاکنون معرفی شده است.
زبان فارسی مدیون فردوسی است
در این مراسم مدیرعامل موسسه فرهنگی پویندگان حکمت فردوسی روستای هدک که بالغ بر 500 میلیون تومان از سرمایه خود را وقف فردوسی کرده بود با گرامیداشت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: حکیم فردوسی در دورانی پا به عرصه ظهور گذاشت که ایران دچار مشکلات هرج و مرج و مسائل فرهنگی بسیاری بود.
محمد کاظمی با اشاره به اینکه فردوسی بیش از 65 سال از عمر خود را وقف ادبیات فرهنگ ایران کرد و در سن 40 سالگی شروع به سرایش شاهنامه می کند، افزود: علاوه براینکه تهیه شاهنامه 30 سال زمان برد ده سال هم بازپیرایش آن به طول انجامید.
وی با اعلام اینکه اگر هزاران سال هم بگذرد فرهنگ ادبیات فارسی از بین نخواهد رفت، اظهار کرد: ایران و زبان فارسی مدیون فردوسی است.
مدیرعامل موسسه فرهنگی پویندگان حکمت فردوسی روستای هدک با بیان اینکه شاهنامه فردوسی زبان و ادبیات فارسی را احیاء کرده است، عنوان کرد: اثر ارزشمند فردوسی دارای یک جامعیت کامل است و به نظر می رسد راز ماندگاری این اثر همین موضوع است.
در ادامه مسئول وقت انجمن خوشنویسان شهرستان مشهد با بیان اینکه تا زبان فارسی باشد سخن از حکیم ابوالقاسم فردوسی خواهد بود، استواری و ایستادگی برمفهموم خرد را از نصایح فردوسی دانست و افزود: خرد یادگاری از فردوسی برای ما است.
رضایی با بیان اینکه دو نوع زندگی منفعلانه و مدبرانه بیشتر نداریم، اظهار کرد: هرچند در زندگی منفعلانه هیچ هدف، تدبر و تفکری نداریم اما زندگی مدبرانه شامل سه نوع می شود.
وی با اعلام اینکه این نوع زندگی هیچ گاه در برابر هم قرار ندارند بلکه سه روش برای زیستن است، عنوان کرد: بشر امروز برای هر کاری به دلیل نیاز دارد.
مسئول وقت انجمن خوشنویسان شهرستان مشهد در ادامه با بیان اینکه هرچند در جامعه ای که نخبه کشی و سرکوب کردن یک رسم پسندیده و معمول شده اما امروز از فردی تقدیر می شود که خدمات شایانی را در عرصه خط به جامعه ارائه داده است، افزود: در این وضعیت که حضور جوانان در مجامع هنری، کلاس‌ها و رویدادهای هنری از جمله تئاتر، سینما، شعر و خط، نقاشی، نگارگری و ادبیات مکتوب کاهش پیدا کرده اما در حوزه خوشنویسی از وضعیت خوبی برخوردار هستیم.
هادی دربان حسینی که در سال 1350 در کاشمر به دنیا آمد و از سال پنجم ابتدایی الفبای خوشنویسی را آموخت در سال 93 موفق به اخذ مدرک استادی از شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران می شود پس از امضای کتاب خود آن را به جمعی از مسئولان اهداء کرد.
در این مراسم همچنین از قاسم دانش پژوه پرده خوان پیشکسوت کاشمری تجلیل به عمل آمد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *