هشت مورد طغیان به علت آلودگی مواد غذایی در کاشمر

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشمر گفت: طی سال گذشته و امسال هشت مورد طغیان به علت آلودگی مواد غذایی در این شهرستان داشته‌ایم.

به گزارش ایسنا، مجتبی قائمی ظهر امروز در جلسه شورای سلامت و امنیت غذایی که در محل فرمانداری کاشمر برگزار شد، با بیان اینکه در جلسه گذشته پنج مصوبه داشته‌ایم که یکی از آن‌ها مربوط به آبیاری محصولات کشاورزی با آب‌های سطحی بوده است، افزود: براساس گزارش‌های رسیده اعلام شده بود از آب فاضلاب برای آبیاری سبزیجات استفاده می‌شود اما در بازدید به عمل آمده مشاهد شد که آب‌های سطحی در استخری ذخیره شده و سپس برای آبیاری یونجه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام در حاشیه شهر کاشمر انجام می‌شود، عنوان کرد: آب های سطحی خیابان 17 شهریور در استخری ذخیره و برای آبیاری دو هکتار مزارع یونجه و درختان غیر مثمر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قائمی عنوان کرد: از ابتدای امسال چهار بیمار مشکوک به سی. سی. اچ. اف. در شهرستان داشته ایم که از کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و فیض‌آباد مه ولات بوده که همه مشکوک بودند و مثبت اعلام نشده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشمر در ادامه با اشاره به اینکه در سال گذشته به خاطر آلودگی موادغذایی هفت مورد طغیان در شهرستان داشته ایم، عنوان کرد: از نظر مرکز بهداشت اگر دو نفر و یا بیشتر از یک منبع غذایی استفاده کرده و بیماری در این افراد بروز کند که بتوانیم به این منبع غذایی ربط دهیم به عنوان یک طغیان در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: در این هفت مورد یک مورد به خاطر تهیه غذا از رستوران، یک مورد هیئت عزاداری در یکی از روستاهای کاشمر بوده که 250 نفر در معرض خطر قرار گرفتند، دیگری منبع غذایی مشترک در یک خانه، چهارمین مورد مربوط به مراسم مذهبی در یکی از روستاهای کاشمر، دیگری در یک ساندویچی، یک پیتزا فروشی و یک منزل مسکونی بوده است.

قائمی با بیان اینکه در مجموع 280 نفر تحت تاثیر قرار گرفته بودند که از این تعداد 14 نفر بستری شدند، اظهار کرد: از ابتدای امسال فقط یک مورد طغیان مواد غذایی داشته‌ایم که به خاطر استفاده از گوجه سبز بوده و براثر آن 15 نفر مریض شده که هفت نفرشان بستری شدند.

قائمی با اعلام اینکه در طی سال گذشته و امسال موردی از مرگ به خاطر آلودگی مواد غذایی گزارش نشده بود، ادامه داد: همه ساله علت مرگ و میر شهروندان چک می‌شود که در سال گذشته 831 مورد و در سال 95 حدود 810 مورد مرگ در کاشمر داشته‌ایم.

وی عنوان کرد: در سال گذشته بیماری‌های قلبی و عروقی با 42 درصد و رشد یک درصدی نسبت به سال بیشترین علت مرگ و میر در شهرستان که شامل سکته های مغزی و قلبی می‌شود.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشمر با بیان اینکه بیماری‌های گروه سرطان‌ها و تومورها به عنوان دومین علت مرگ و میر در شهرستان بوده که نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش داشته‌ایم، گفت: بیماری‌های دستگاه تنفس علل سوم با 12 درصد، بیماری‌های غدد تغذیه و متابولیسم در راس دیابت با 7.7 درصد و حوادث مربوط به حمل و نقل در رتبه بعدی علل مرگ و میر کاشمری ها در سال 95 و 96 بوده اند که مشابه با استانداردهای کشوری است.

قائمی در ادامه از وجود دو مشکل در بخش کوهسرخ خبر داد و بیان کرد: برخی روستاها هنوز تحت پوشش آب و فاضلاب نیستند که نگران کننده است.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشمر با اعلام اینکه این موجب شده در برخی روستاها استفاده از منابع غیر مطمئن آب داشته باشیم و از چشمه و قنات استفاده کنند، گفت: چهار سال قبل در روستای اوندر که از آب قنات استفاده می‌کردند شاهد یک همه گیری بودیم که براثر آن 190 نفر بیمار داشتیم.

وی همچنین با بیان اینکه نگران آب شرب ریوش هستیم، از یخی که در شهرستان عرضه می‌شود اظهار نگرانی کرد و گفت: در شهرستان کارخانه یخ بهداشتی نداریم و یخی که تولید می‌شود صنعتی بوده که تنها به عنوان سرد کننده غیرمستقیم باید مورد استفاده قرار گیرد.

قائمی با اشاره به اینکه کارخانه موجود مستعمل و قدیمی است که یخ قالبی تولید می‌کند و مصرف شرب ندارد، بیان کرد: تضمینی نیست که وقتی وارد اتوبوس می‌شود داخل مخزن ریخته نشود و به مسافران ندهند و یا در سید مرتضی استفاده نگردد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشمر با بیان اینکه باید به سمت تولید یخ بهداشتی حرکت کرد، افزود: باید با دادن تسهیلاتی خط این کارخانه تغییر کند.

در این جلسه مدیر شبکه بهداشت کاشمر با بیان اینکه مسئولیت اصلی شورای سلامت و امیت غذایی کمک به ارتقاء سلامت شهروندان و اهالی شهرستان است، افزود: امروز سلامت برعهده یک فرد، سازمان و یا نهاد نیست.

محمد جواد یزدانی با اشاره به اینکه 75درصد سلامت مربوط به سایر بخش های توسعه و 25 درصد برعهده حوزه ها و نهادهایی است که وزارت بهداشت خدمات ارائه می‌دهد، بیان کرد: جایگاه شورای سلامت و امینت غذایی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است.

وی با اعلام اینکه از سال 96 موضوع اجتماعی شدن سلامت مطرح شده که در این راستا باید آحاد مردم، سازمان‌ها و نهادها برای ارتقاء سلامت جامعه مشارکت و تلاش کنند، عنوان کرد: کمتر سازمانی داریم که به حوزه سلامت ارتباطی نداشته باشد.

مدیر شبکه بهداشت کاشمر بیماری‌های غیر واگیر را یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه سلامت دانست و افزود: حدود 80 درصد بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیر واگیر است.

وی با بیان اینکه بخش‌های دیالیز، سی سی یو و تخت‌های بیمارستان مملو از بیماران غیر واگیر است، اظهار کرد: بعضأ ساعت‌ها باید منتظر بود که بیماری را در بخش آی سی یو پذیرش کنند.

یزدانی با اشاره به اینکه جامعه به سمت سالمند شدن است و بیماری‌های غیرواگیر روز به روز در حال رشد است، گفت: در حال حاضر 10 درصد جامعه دارای دیابت و 25 درصد جمعیت بالای 30 سال مبتلا به فشار خون هستند.

وی با اعلام اینکه دو عامل فشار خون و دیابت سلامت جامعه را تهدید می کنند، نحوه مصرف غذایی را نامطلوب دانست و بیان کرد: اکنون 6 برابر میانگین دنیا مصرف شکر و 2.5 برابر دنیا در جامعه ایران مصرف نمک داریم که بیماری‌ها را در حوزه سلامت افزایش داده است.

مدیر شبکه بهداشت کاشمر میانگین مصرف نوشابه در ایران را 40 لیتر و در دنیا 10 لیتر اعلام کرد و افزود: این موارد هشدارهایی است که جامعه را تهدید می کند.

وی با بیان اینکه اگر به فکر نباشیم باید هزینه های بسیاری را متحمل شویم، عنوان کرد: در سال 76 که بخش دیالیز را در کاشمر راه‌اندازی کردیم 14 بیمار داشتیم و امروز به 110 بیمار افزایش یافته اند.

یزدانی با اشاره به اینکه اگر همه احساس مسئولیت کنند این بیماری‌ها قابل پیشگیری خواهد بود، گفت: در این راستا از سوی وزارت بهداشت طرح مجامع سلامت مطرح شده است.

وی با اعلام اینکه کاشمر به عنوان اولین شهر در کشور بود که طرح مجامع سلامت در آن اجرا شد، افزود: امسال طرح کانون سلامت محلات مطرح شده که برای هر 2500 تا 3000 نفر اجرا می‌شود.

یزدانی با بیان اینکه این بیماری‌ها قابل پیشگیری است با بیان اینکه به دنبال مشارکت، آموزش مردم و آگاه کردن مردم با عوامل مخاطره آمیز هستیم، اظهار کرد: برای رفع مشکلات و رسیدن به اهداف نیازمند همکاری تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه باید مصوبات شورای سلامت و امنیت غذایی کارشناسی شده باشند، بر پیگیری بودن مصوبات شورای سلامت و امنیت غذایی تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *