کاشمر به یکی از مقاصد گردشگری تبدیل شود

شهرستان کاشمر به دلیل وجود بقاع متبرکه و امام زادگان(ع) می‌تواند به یکی از مقاصد گردشگری استان خراسان رضوی تبدیل شود که در سایه این اتفاق، معیشت مردم نیز بهبود می‌یابد زیرا زمینه اشتغال برای افراد بیشتری فراهم خواهد شد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، وجود جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی، وجود امامزادگان سیدمرتضی، سیدحمزه و سیدمحمد(علیها السلام) و آرامگاه بزرگ‌مرد عرصه سیاست، شهید مدرس می‌تواند شهرستان کاشمر را به یکی از مقاصد مهم و پردرآمد گردشگری تبدیل کند.
در این میان گرچه شاید به نظر برسد؛ مدیریت شهری وظیفه مستقیمی در زمینه توسعه گردشگری ندارد، اما ابزارهای توانمندی در اختیار دارد که به کارگیری آن‌ها برای توسعه گردشگری یک شهر ضروری است؛ توسعه‌ای که اگر به صورت پایدار و متعادل محقق شود، اشتغالزایی، افزایش درآمد و به تبع آن افزایش کیفیت زندگی را برای شهروندان به ارمغان خواهد آورد.
در همین خصوص یعقوب گل‌محمدی، رئیس شورای اسلامی شهرستان کاشمر در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به اهمیت توجه به صنعت توریسم که با لحاظ درآمدزایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، بر لزوم ارتقا صنعت گردشگری منطقه تأکید کرد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان کاشمر، با بیان اینکه به باور کارشناسان، فراهم کردن بسترهای توسعه پایدار گردشگری، ارائه تسهیلات در زمینه اقامت و اسکان گردشگر، حفاظت از بافت‌های قدیمی و تاریخی با کنترل ساخت‌ وساز، بازاریابی و برندسازی گردشگری برای شهر، تجهیز و مناسب‌سازی فضاهای گردشگری و ارائه تسهیلات در زمینه جابه‌جایی و حمل و نقل از مهم‌ترین وظایف مدیریت شهری برای توسعه گردشگری شهر است، گفت: رویه مدیریت شهری، باید در راستای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های اقتصادی شهر قرار گیرد و از رویکرد صرفاً شهروند محور به نگرش جامعه گردشگری داخلی و خارجی جهت ایجاد درآمد پایدار شهری تغییر کند.
وی گفت: توسعه توریسم در شهر، پیامدهایی در عرصه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی به همراه دارد که برای ایجاد تعادل میان جنبه‌های مختلف توسعه گردشگری در یک شهر، به گونه‌ای که پیامدهای مثبت آن بیشتر از آثار منفی آن باشد، به برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌های مدیریتی منسجم نیاز است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر کارگروه تخصصی گردشگری با محوریت اداره میراث فرهنگی شهرستان و با هماهنگی شورای شهرستان تشکیل شده و تلاش می‌شود معایب موجود در حوزه توسعه گردشگری شهرستان را رفع و تهدیدها را به فرصت تبدیل کند، اظهار کرد: با اینکه شهرستان کاشمر پتانسیل‌های زیارتی و سیاحتی بی‌شماری دارد و نگاه مردم استان و شهرستان نگاه ویژه‌ای است ولی متأسفانه برای رفع موانع توسعه صنعت گردشگری اقدام قابل توجهی از سوی دستگاه‌های مرتبط انجام نشده است.

کمبود مراکز اقامتی برای گردشگران در کاشمر

گل‌محمدی افزود: نبود پایگاه اطلاع‌رسانی گردشگری و نبود زیرساخت اقامت در حوزه صنعت توریسم منطقه اثرگذار بوده است به طوری که اگر فرصت حضور بیش از ۲۰ تیم در شهرستان فراهم شود؛ نبود مکان اقامتی برای حداقل دو شب، یک تهدید است که باید با تلاش همه دستگاه‌ها آن‌ را تبدیل به فرصت کرد.
وی با تأکید بر اینکه توسعه و تقویت گردشگری شهری یکی از وظایف ذاتی مدیریت شهری است، گفت: هرچند در گذشته مدیریت شهری نگاهی به مساله گردشگری نداشت و توجه خود را تنها معطوف به مسائل داخلی شهر می‌کرد اما اکنون آن دوران گذشته و تحقق توسعه گردشگری شهر، از وظایف و اهداف اصلی مجموعه مدیریت شهری است که بیش از هرچیزی در زمینه بسترسازی نمود پیدا می‌کند. زیرا شهر تنها یک سکونت‌گاه و محل خرید و فروش نیست، بلکه شهرها حافظه تاریخی بشریت هستند و بسیاری از رخدادهای تاریخی در شهرها به وقوع پیوسته و بشریت تمامی تراوشات فکری و هنری خود را در شهرها پیاده کرده، بنابراین جنبه‌های معماری، شهرسازی، تاریخی و اجتماعی هر شهر یک میراث فرهنگی بوده که توانایی فعال‌سازی اقتصاد گردشگری خود را دارد.
وی بیان کرد: باید از جنبه مدیریت شهری، ورود موفقی به حوزه گردشگری و توسعه پایدار آن داشته باشیم و توسعه شهری را در حوزه‌های مختلف به خوبی و با سرعت پشت سر بگذاریم و بیش از هر چیز بحث توسعه و درآمد پایدار را به صورت هدفمندتری پیگیری کنیم.
رئیس شورای شهرستان کاشمر با بیان اینکه اگر زیرساخت‌های گردشگری فراهم شود شاهد پویایی شهر، رونق اقتصادی بازار و اشتغال‌زایی مناسبی خواهیم بود، افزود: با تقویت زیرساخت‌ها باید مسیر جذب گردشگری در شهرستان هموار شود که در این راستا وجود امامزاده‌ها و اماکن دینی می‌تواند در گردشگری مذهبی حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.
وی با تأکید بر مدیریت گردشگری، گفت: استفاده از تجارب دیگر شهرها و هم‌فکری و تعامل با دستگاه‌های مرتبط با حوزه گردشگری ما را به اهداف پیش‌بینی شده نزدیک می‌کند.
رئیس شورای اسلامی شهرستان کاشمر با بیان اینکه تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری در اولویت کار کارگروه گردشگری شورای شهرستان است و دستگاه‌های اجرایی شهرستان نیز برای رشد و توسعه شهرستان باید تلاش کرده و بسته‌های سرمایه‌گذاری حوزه کاری خود را فراهم آورند، اعلام کرد: این بسته‌ها باید به صورت تخصصی و بر اساس مطالعات دقیق تهیه شود که بناست در همایشی که قرار است بدین منظور برگزار شود؛ در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.
گل‌محمدی اظهار کرد: بدون‏ شک سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به لحاظ ماهیت فرابخشی خود با سرمایه‌گذاری در سایر صنایع متفاوت است و در این مسیر نیاز به حمایت‌های دولتی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری وجود دارد.

ایجاد اشتغال برای مردم شهرستان در سایه توسعه گردشگری

وی با اشاره به نقش بی‌نظیر و مهم شهرداری در توسعه گردشگری و معرفی شهرستان، گفت: هرجا که مدیریت شهری نقش خود را در توسعه پایدار گردشگری ایفا کرده، نتایج مثبت آن نیز بروز پیدا کرده است، زیرا اقدامات مثبت در شهر، اوضاع گردشگری را بهبود می‌بخشد و موجب افزایش کیفیت زندگی شهروندان با ایجاد اشتغال برای آن‌ها و تأمین سرمایه برای فعالیت شهرداری‌ها می‌شود.
وی افزود: بسیاری از شهرها با استفاده از ظرفیت گردشگری توانسته‌اند تحول زیادی در اقتصاد خود ایجاد کنند ما هم می‌توانیم ضمن تقویت زیرساخت‌های گردشگری شهرستان، بستر را برای رونق این بخش فراهم کنیم از این‌رو تولید ثروت با اتکا به ظرفیت گردشگری از کارهایی است که در اولویت شورای پنجم قرار دارد و امیدواریم با استفاده از نظر کارشناسان کاری کنیم تا مجموعه‌ای از آثار و ابنیه تاریخی را مانند ویترینی به همگان عرضه کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید در زمینه گردشگری برنامه ارائه شود و شاخص توسعه گردشگری کاشمر باید در چهارچوبی مشخص و در زمان‌بندی معین مطرح شود، گفت: در واقع ما باید طرح‌های مناسبی برای توسعه گردشگر داخلی و خارجی در کارگروه گردشگری شهرستان داشته باشیم و از همین الان مشکلات را بررسی و آماده پذیرش مسافر در فصول مختلف شویم .
رئیس شورای شهرستان کاشمر تأکید کرد: با آغاز به‌کار دوره جدید فعالیت شورای شهرستان و با درک اهمیت جایگاه این مجموعه در توسعه پایدار گردشگری تلاش داریم با الگوبرداری از موفقیت‌های موجود برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.
وی گفت: شهرستان کاشمر می‌تواند در برنامه‌های مختلف و برگزاری آئین‌های سور و سوگ چرخ توسعه جذب گردشگر را به راه اندازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *