بررسی موانع صادرات انگور و کشمش در کاشمر

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر گفت: موانع اصلی صادرات انگور و کشمش کاشمر در نشستی با رئیس جهاد کشاورزی این شهرستان بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از کاشمر، میزگرد تخصصی «بررسی موانع صادرات محصولات کشاورزی کاشمر» با محور کشمش و راهکارهای عملی در رفع آن با رویکرد کارآفرینی در محل اتاق کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر برگزار شد.

سیدمحمد جوادموسوی در این باره به خبرنگار آنا گفت: در این نشست رئیس جهاد کشاورزی شهرستان کاشمر، نماینده دفتر ارتباطات مردمی نماینده مردم کاشمر در مجلس، جمعی از فعالان حوزه ترویج، تنی چند از استادان حوزه اقتصاد و علوم کشاورزی، جمعی از تجار و فعالان حوزه صنایع بسته‌بندی حضور داشتند.

وی ادامه داد: سه محور؛ تبیین راهکارهای افزایش و بهبود صنایع بسته‌بندی و برندسازی، ایجاد بازارهای پایدار در اروپا و جنوب شرق آسیا و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی کوتاه‌مدت برای تاکداران در این نشست مورد توجه قرار گرفت و حاضران به بیان دیدگاه‌هایشان پرداختند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر با بیان این مهم که شرکت‌کنندگان پیشنهاد‌های قابل‌ توجهی در راستای محورهای جلسه ارائه کردند، افزود: بحث ایجاد یک انجمن علمی در حوزه کشمش با همکاری این واحد دانشگاهی، جهاد کشاورزی، متخصصان حوزه اقتصاد و بازاریابی و صنایع غذایی از جمله نکات مورد توافق جمع بود و مقرر شد این انجمن در راستای همگرایی و هم‌افزایی در خصوص کلیه دست‌اندرکاران حوزه کشاورزی و باغداری اعم از باغداران، زارعان، کارخانه‌داران، تجار، جهاد کشاورزی و … تشکیل شود.

وی با تأکید بر ضرورت تبیین نقشه راه برای تولید انگور و کشمش مناسب با استانداردهای جهانی برای صادرات خاطرنشان کرد: اکنون مواردی نظیر؛ نبود زنجیره ارزش در خصوص کشمش، نبود طرح بسته‌بندی مناسب، نبود استاندارد برای صادرات، نبود دقت در زمان برداشت انگور، مصرف بی‌رویه سموم در تاکستان‌ها، نبود بارگاه‌های بهداشتی و صنعتی، بالابودن مصرف گوگرد و نبود نظارت، نبود کیفیت مناسب محصول برای صادرات، استفاده‌نکردن از روش‌های استاندارد برای تولید کشمش و …از جمله موانع اصلی صادرات انگور و کشمش در کاشمر هستند.

به گزارش آنا، کشمش سبز قلمی کاشمر شهرت ملی و جهانی دارد. کاشمر به لطف تاکستان‌ها و قریب ۵۰ رقم انگور به شربتخانه خراسان رضوی شهره است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *