نگاهی به رسم های هیئت های عزاداری در کاشمر

حرکت دسته های سینه زنی در کاشمر از روز پنجم محرم آغاز می شود و در هر روز یکی از هیئت های بزرگ شهرستان میزبان دیگر هیئت ها می شود.
هیئت های عزاداری هم بر اساس برنامه ای که توسط نیروی انتظامی کاشمر تنظیم شده است با حرکت از تکیه خود، راهی حسینیه میزبان می شوند و رأس ساعت مقرر وارد می شوند و پس از عزاداری در مدت مشخصی که برای آنان در نظر گرفته شده است، جای خود را به هیئت بعدی می دهند. بر اساس سنت و رسمی دیرینه، روز پنجم محرم حسینیه بزرگ حیدری میزبان دیگر هیئت هاست و این میزبانی در روز ششم بر عهده حسینیه علی اکبری، روز هفتم بر عهده حسینیه علی اصغری و روز هشتم بر عهده مهدیه کاشمر است.
در روز نهم محرم مصادف با روز تاسوعا، حسینیه ابوالفضلی کاشمر میزبان عزاداران حضرت ابوالفضل العباس(ع) است و در روز عاشورا هم که اوج حرکت دسته های عزاداری است هیئت های عزاداری کاشمر به باغ مزار می روند و در جوار امام زاده سید حمزه(ع) به عزاداری می پردازند. در روز عاشورا خیابان امام خمینی(ره) از این نظر دیدنی است. مسیر هیئت ها از این خیابان تا باغ مزار (امام زاده سید حمزه) جلوه باشکوهی پیدا می کند و در دو سوی خیابان جمعیتی مشتاق را شاهد هستیم. روز یازدهم محرم هم که آخرین روز حرکت دسته های عزاداری است، حسینیه حسینی کاشمر مسئولیت میزبانی را بر عهده دارد. روز دوازدهم محرم، حرکتی بسیار جذاب و دیدنی و در عین حال حزن آور، توسط هیئت های عزاداری روستای فدافن، انجام می شود.
بعدازظهر این روز تمامی هیئت های عزاداری روستای فدافن با عنوان «دسته بنی اسد» به سمت شهر کاشمر حرکت می کنند و با حرکت در سطح شهر به سمت باغ مزار به راه می افتند. در این مراسم، آیین های مختلفی از جمله نخل گردانی به نمایش گذاشته می شود. هیئت ها معمولا از روز پنجم محرم هر روز ظهر با اطعام و پهن کردن سفره ناهار، از عزاداران و سینه زنان حسینی پذیرایی می کنند که این موضوع در روز عاشورا به اوج خود می رسد، به گونه ای که می توان ادعا کرد در روز عاشورا کمتر مرد کاشمری است که ظهر در منزل خود بر سر سفره بنشیند بلکه بیشتر مردان آن روز بر سر سفره امام حسین(ع) اطعام می شوند و مسئولان هیئت های مختلف کاشمر بارها و بارها از برکات فراوان این سفره ها، سخن گفته اند.
نویسنده: فیض عارفی

یک پاسخ

  1. در زمان رضا شاه در هییت علی اکبری ها شخصی بوده بنام کربلایی غلامحسین حقیر بوده که طراح شبیه خوانی شده و خودش تقش شمر را داشته لذا او معروف به شمر شده از جمله کارش در تعزیه بعد از،ظهر عاشورا تعدادی پسر بچه با لباس سبز دور اسب امام حسین ع می گیرند و قتی که امام حسین هل من ناصر ینصرنی انها می گویند ما امده ایم که امام حسین ع می گوید خیر من از انسانها کمک خواستم نه از جن ها . لذا در ان دوران ان تکیه بنام تکیه جنی ها معروف شده بود و در یک مقطع کوتاه و با فوت رییس هییت دیگر انجام نشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *