بهاری که جنگل کاشمر را سبز نکرد

در فصلی که تمام درختان پر از شکوفه‌های بهاری است و طراوت و سرسبزی را به ما هدیه می‌دهد دیدن پارک جنگلی که در حال خشک شدن است خیلی دردآور است اما در همین نزدیکی، پارک جنگلی کاشمر رو به خشک شدن است و هیچ مسوولی هم توجهی به این مسئله ندارد.

به گزارش زیست آنلاین از ایسنا زمانی پارک جنگلی سید مرتضی بزرگترین پارک کاشمر در جوار آستان مقدسه سید مرتضی(ع) زیبایی خاصی به این مکان داده بود. این پارک که مساحتی حدود 50 هکتار دارد و در سال 1337 احداث شده از یکی دو دهه گذشته که طرح توسعه مجموعه سیاحتی- زیارتی سید مرتضی(ع) به مرحله اجرا درآمده است رونق خاصی گرفته و در ایام تعطیلات تابستان و تعطیلات آخر هفته پذیرای مسافران و مجاوران بسیاری است اما امروزه بر اثر بی‌توجهی مسئولان، شمارش معکوس برای نابودی این پارک آغاز شده است.

متاسفانه باید اعلام کرد این پارک جنگلی با هزاران درخت کاج در روزهایی که فصل شکفتن و جان گرفتن و طراوت و شادابی است در حال نابودی و خداحافظی از دامن سبزطبیعت است. در همین خصوص پیگیر علت این موضوع از مدیر محیط زیست کاشمر شدیم که در پاسخ گفت: خشک شدن پارک جنگلی سید مرتضی به محیط زیست ارتباطی ندارد.

مهدی جمعه پور افزود: این پارک از سالهای گذشته متعلق به منابع طبیعی بوده است و از لحاظ قانونی اداره حفاظت محیط زیست شهرستان در این مکان اقدامی نمی‌تواند انجام دهد.

وی توضیح داد: درخت کاری این جنگل توسط منابع طبیعی انجام شده و نگهداری این مکان هم مربوط به خودشان است، هرچند این پارک را هم اینک به اوقاف و شهرداری واگذار کرده‌اند.

هرس غیراستاندارد به درختان جنگل کاشمر آسیب رسانده است

مسئول کمیسیون فضای سبز شورای شهر کاشمر با انتقاد از کم توجهی به نگهداری درختان این پارک جنگلی گفت: این پارک جنگلی در واقع گنجینه ارزشمندی است که به دست ما سپرده شده و ما قدر آن را نمی‌دانیم.

اسماعیل سلطانپور درباره علت خشک شدن تعدادی از درختان این جنگل اظهار کرد: مهمترین علت خشک شدن این درختان، کمبود آب است و با اینکه کاج در مقابل کم آبی مقاوم است ولی مسئولان نگهداری این جنگل باید توجه کنند درخت ۵۰ ساله با نهال یک ساله تفاوت دارد و این درختان به آب بیشتری نیاز دارند.

وی، سرمازدگی سال ۸۶ را در خشک شدن درختان بی‌تأثیر ندانست و گفت: پس از آن سرمازدگی که باعث تضعیف درختان شد باید به خوبی به این درختان، رسیدگی و با آبیاری کافی این آسیب دیدگی ترمیم می‌شد.

وی به کرم خوردگی تنه برخی درختان خشکیده اشاره کرد و افزود: این آفت زمانی می‌تواند به درخت نفوذ کند که درخت کم آب و در نتیجه پوک و ضعیف شود.

این عضو شورای شهر کاشمر بر لزوم توجه شهروندان در نگهداری از این جنگل تأکید کرد و گفت: متأسفانه برخی شهروندان که برای تفریح به این جنگل مراجعه می‌کنند، زیر درختان آن آتش روشن می‌کنند. شاخه‌های برخی درختان به دلیل همین موضوع سوخته است که همین عوامل باعث ضعیف شدن درختان و در نتیجه بروز مشکلاتی از جمله خشکیدگی آنها می‌شود.

وی ابراز امیدواری کرد، با تحویل دو سوم از این جنگل به شهرداری و انجام اقدامات لازم برای احیای این پارک جنگلی بتوانیم فضای سبز مناسبی برای شهروندان فراهم آوریم.

اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی کاشمر جهت شناسایی علل نابودی درختان

در همین خصوص رییس موسسه جهاد دانشگاهی کاشمر از اعلام آمادگی اساتید این موسسه جهت شناسایی علل خشکیدگی درختان جنگل سیدمرتضی خبر داد.

دکتر صادق باغبان با بیان اینکه تیمی از اساتید این دانشگاه شامل اساتید بیماری شناسی گیاهی، آفت شناسی، فیزیولوژی گیاهی و باغبانی از این جنگل، بازدید و نمونه برداری انجام داد‌ه‌اند، ادامه داد: در بررسی‌های اولیه مشخص شده خشکی جنگل از بی‌آبی نیست. احتمالا بیماری بر آوندهای گیاه تاثیر گذاشته و کم آبی آن را تشدید کرده است.

وی با بیان اینکه سوسک چوبخوار در این درختان دیده شده است، هرچند نیاز به بررسی بیشتری هست، افزود: در حال حاضر خاک و نمونه‌های گیاهی در آزمایشگاه این مرکز مورد بررسی قرار گرفته‌اند که تا هفته آینده نتیجه اعلام خواهد شد.

باغبان با بیان اینکه درختان آبیاری شده در این پارک هم خشک شده‌اند، بیان کرد: امکان دارد این بیماری ویروسی باشد.

سند اراضی به نام شهرداری صادر شده است

رئیس اداره منابع طبیعی کاشمر در همین خصوص گفت: سرمای سال 86 لطمه بدی به کاجهای پارک جنگلی شهرستان وارد آورد و در پی آن آفت سوسک چوبخوار در این اراضی منابع طبیعی ایجاد شد لذا تعدادی از درختان این پارک خشک شدند که از 50 هکتار این اراضی در حدود یک درصد آن خشک شده است.

مظفر جلالی با بیان اینکه حاضرم دست بچه‌ام بشکند اما شاخه درختی نه! ادامه داد: از سال 91 یک سوم از این پارک جنگلی به اداره اوقاف واگذار شد و دو سوم دیگر آن هم قرار بود با توجه به اینکه شهرداری منابع آبی مورد نیاز جهت آبیاری این پارک جنگلی را در اختیار دارد، به شهرداری واگذار شود که متأسفانه با توجه به تأخیر در انتخاب شهردار، انجام این مهم به تعویق افتاد که خوشبختانه هم‌اینک سند این اراضی به نام شهرداری صادر شده است.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه ظرف 15 روز آینده این پارک جنگلی با عزم جدی مسئولان شهرستان، فرماندار، شهردار و اداره اوقاف احیا می شود و جای نگرانی نیست، افزود: با وعده‌هایی که مسئولان داده‌اند و انجام اقدامات لازم مردم شاهد سرسبزی این پارک خواهند بود.

جلالی یادآورشد: در قسمتی از پارک جنگلی، خشکی درختانش نگرانی مسئولان را برانگیخته است. با توجه به اینکه سنگ بستر بالاست و عمق خاک کم است ریشه درخت به سنگ می‌خورد و از آنجایی که بافت خاک دراین منطقه درشت است در صورت آبیاری، آب از دسترس ریشه خارج می‌شود و درخت احساس تشنگی می‌کند، به ویژه آنکه با ورود آفت سوسک چوبخوار از سال 86 مشکلاتی برای درختان ایجاد شد، هرچند تعدادی از کارشناسان مرکز تحقیقات منابع طبیعی جهت مبارزه با این آفت اقدام کردند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری برای تعویض خاک این اراضی اقدام کرده که امیدوارم با همکاری دستگاه‌هایی که الان پای کارهستند اعم از شهرداری و اداره اوقاف با کمک اصحاب رسانه برای بسترسازی فرهنگی در جامعه جهت حفاظت از منابع طبیعی مشکل بدون هرگونه تنشی حل شود.

به گزارش ایسنا، انتظار می‌رود مسئولان با توجه ویژه به وسعت روبه رشد زوال درختان کاج این پارک جنگلی نسبت به تخصیص اعتبارات لازم برای جلوگیری از نابودی این پارک جنگلی اقدام کنند تا داغ درختان کاج بیش از این بر قلب دوستداران محیط زیست ننشیند

یک پاسخ

  1. واقعا افت داره برای مسوولین شهر و اونایی که نشستن و نظاره گر خشک شدن این درختان هستند.من عکس از جای جای این جنگل دارم کی گفته از یخبندان سال 86.بهانه دیگه ای ندارید!!!!!.وقتی بودجه میاد برای اداره جنگلبانی به جای اینکه بیان برن خرج حفاری چاه کنن و از بی ابی جنگل رو نجات بدن میرن الاچیق روی تپه میسازند که جز منبه فساد چیزی نداره.من واقعا دلم میسوزه وقتی از بالای تپه دکل صداسیما نظاره گر میشم واقعا از شهروندای عزیز کاشمری میخوام که فقط یکبار برن مشاهده کنن ببینن چی به سر جنگل امده تا جایی که چشم کار میکنه درخت خشک شده
    من از سایت خوب کاشمری کمال تشکر را دارم و خواهشمندم که پیگیری بیشتری در این خصوص داشته باشند و لحظه لحظه اتفاقات و اخبار این جنگل رو به مردم خوبمون گزارش بدهند
    .برای مشاهده از عکس ها به صفحه و ادرس زیر که مختص شهر خوبمون هست مراجعه کنید
    http://www.facebook.com/JonamKashmar

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *