دکتر شمس شریعت تربقان، چهره ماندگار پزشکی کشور درگذشت

100909416954.jpg

دکتر شمس شریعت تربقان که در سال 87 در رشته پزشکی به عنوان چهره ماندگار کشور معرفی شد شب گذشته بر اثر ایست قلبی در منزل خود در تهران درگذشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان، استاد شمس شریعت که در سال 1305 در دهستان تربقان شهرستان کاشمر در یک خانواده روحانی به دنیا آمد، قرآن و کتاب صد کلمه را در مکتب کدخدای ده و مقدمات خواندن ونوشتن فارسی را در مکتب میرزا مهدی در تربقان فرا گرفت. وی از سال سوم ابتدایی تا سال ششم ابتدایی به مدرسه رفت و سالهای اول تا ششم دبیرستان را در شهرهای کاشمر، مشهد، ایرانشهر گذراند.

دکتر شریعت تربقان پس از شرکت و قبولی در کنکور پزشکی دانشگاه تهران در سال 1326 توانست با کسب نمره‌های خوبی در سال 1333 از دانشکده پزشکی تهران فارغ‌التحصیل شود.

وی که موفق به اخذ بورسیه در دولت فرانسه شد در مرکز سرطان شناسی لئون برار شهر لیون مشغول به تحصیل شد و موفق به اخذ دیپلم از دانشکده پزشکی لیون فرانسه در سال 1961 شد.

وی در مدت حیات خود مشاغل و سمتهای مختلف و بسیاری داشت که از جمله آنها پزشک بهداری شهرستان اراک، ریاست بهداری و بیمارستان شیروان، دستیار قسمت پاتولوژی کرسی سلطان، ریاست درمانگاه قسمت پاتولوژی کرسی سلطان، دانشیاری تمام وقت گروه آسیب شناسی و عضو هیات ممیزه دانشگاه علوم پزشکی تهران، سرپرستی بخش آسیب شناسی و واحد میکروسکوپ الکترونی انستیتو پاستور، سرپرستی کمیته پیراپزشکی و عضویت در گروه پزشکی شورای عالی برنامه ریزی و ریاست موزه ملی تاریخ علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران است که خود از بانیان آن به شمار می‌آید.

استاد شمس شریعت که در سال 75 به کسوت بازنشستگی نایل آمده بود به صورت قرارداد خرید خدمت به عضویت هیات عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی درآمد.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *