معادن کاشمر مهمترین زیستگاه قوچ و میش اوریال را تهدید می‌کند

رئیس اداره محیط زیست کاشمر وجود معادن را تهدیدی برای منطقه حفاظت شده سید مرتضی مهمترین زیستگاه قوچ و میش اوریال استان دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه خراسان، مجید جمعه‌پور در بازدید از سایت حفاظت شده پیرعلیا و منطقه شکار ممنوع سید مرتضی کاشمر با بیان اینکه اگرچه معادن بسیاری در منطقه بوده و به ثبت رسیده‌اند، اما در حال حاضر تنها 15 معدن در منطقه فعال هستند، افزود: وجود معادن مانعی برای ارتقاء منطقه شکار ممنوع سید مرتضی است و با استعلاماتی که از صنایع و معادن صورت گرفته شده به خاطر وجود معادن با ارتقاء منطقه حفاظت شده مخالف هستم.

جمعه پور اظهار کرد: اگرچه بیشتر معادن منطقه غیرفعال هستند اما تاکنون این منطقه برای دو دوره پنج ساله به عنوان منطقه شکارممنوع تمدید شده است.

وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 1400 قوچ و میش در منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع سید مرتضی زیست می‌کنند، افزود: منطقه شکار ممنوع سید مرتضی یکی از زیستگاه‌های اصلی قوچ و میش اوریال در استان است.

رئیس حفاظت محیط زیست کاشمر اظهار کرد: منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع سید مرتضی با توجه به ظرفیت ویژه‌ای که در استان دارد نیاز است به منطقه حفاظت شده ارتقاء یابد تا از این طریق بتوانیم نیروی محیط بان و تجهیزات بیشتری را جذب کنیم و بهتر بتوانیم از منطقه حفاظت کنیم.

وی افزود: طبق استانداردهای جهانی برای حفاظت از هر 2500 هکتار یک نفر محیط‌ بان مورد نیاز است که محیط زیست کاشمر با وسعت بیش از 70 هزار هکتار با کمبود محیط بان مواجه است.

وی با اشاره به اینکه منطقه شکار ممنوع سید مرتضی کاشمر فقط هشت محیط ‌بان فعال دارد، گفت: این امر حفاظت از مناطقه شکار ممنوع در سطح شهرستان را با مشکل مواجه کرده است که این امر نیازمند تامین نیروی انسانی مجرب است.

جمعه‌پور اظهار کرد: از آنجایی که منطقه شکار ممنوع سید مرتضی میان دو اقلیم کاملا متفاوت سرد و مرطوب (کوهسرخ) و گرم و خشک (کویر) واقع است لذا دارای تنوع زیستی‌ای است که خود یک ویژگی محسوب می‌شود، به‌خصوص اینکه جمعیت قابل ملاحظه‌ای از وحوش کوهزی نظیر کل و بز و قوچ و میش در این منطقه زیست می‌کنند.

وی کل و بز، قوچ ومیش وحشی، پلنگ، کفتار، گرگ، شغال، روباه، تشی، خرگوش، خارپشت، سنجاب زمینی و خفاش، عقاب طلایی، قرقی، سنقر، دلیجه، ترمتای، سارگپه، کرکس، جغد، هوبره، کبک و تیهو، باقرقره، بلدرچین، قمری، هدهد، کلاغ‌ها و گونه‌هایی از گنجشک‌سانان از قبیل چکاوک کاکلی و معمولی و گونه‌های مختلفی از سوسمارهای ایران و همچنین مارها را از مهمترین وحوش منطقه دانست.

در حال حاضر 12 قوچ و میش در سایت حفاظت شده پیر علیا نگهداری می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *