عملیات اجرایی نخستین نیروگاه برق گازی بخش خصوصی استان خراسان رضوی در پنجمین روز از هفته دولت در کاشمر آغاز شد

به گزارش ایرنا مدیر امور برق کاشمر در این مراسم گفت: این نیروگاه در زمینی به مساحت 100 هزار مترمربع باظرفیت تولید سالانه 47 میلیون و 520 هزار کیلو وات بعنوان اولین نیروگاه در سطح استان توسط بخش خصوصی است.

حمید شهر آئینی با اشاره به اینکه این نیروگاه تولید برق پراکنده در مقیاس کوچک را انجام می دهد که در محل مصرف می شود، افزود: حداکثر تولید برق این نیروگاهها 25 مگا بایت است که در فاز یک این پروژه ظرفیت آن شش مگابایت می باشد.

وی یادآورشد: تولید این نیروگاه به روش chp ˈ تولید همزمان برق و حرارتˈ است که بازدهی آن 85 درصد می باشد به طوری که بازده الکتریکی آن 5/2 برابر نیروگاههای حرارتی است.

شهرآئینی تولید همزمان برق و حرارت، صرفه جویی در مصرف گاز صنایع، برطرف شدن مشکل کمبود برق در شهرک صنعتی، جهش صنعتی و افزایش اشتغال را از مهم ترین مزیت های اجرای ساخت این نیروگاه برشمرد.

وی با بیان اینکه این پروژه از زمان آغاز عملیات اجرایی در مدت هفت ماه توسط بخش خصوصی با هزینه ای بالغ بر 120 میلیارد ریال تکمیل و به بهره برداری می رسد افزود: جلوگیری از بروز خاموشی به دلیل حجم کم نیروگاه، ریسک پایین سرمایه گذاری،کاهش اثرات تخریبی زیست محیطی، قابلیت جابه جایی و اتصال به شبکه های محلی و سازگاری با پدافند غیر عامل و عدم بروز افت ولتاژ برق از جمله این مزایا است.

وی خاطر نشان کرد: وزارت نیرو متعهد شده برای کاهش ریسک سرمایه گذاری به مدت پنج سال خرید برق این نیروگاه را تضمین نموده و هزینه گاز آن را به عنوان هزینه مواد اولیه پرداخت کند .

شهر آئینی افزود : این نیروگاه که در محل شهرک صنعتی کاشمر احداث می شود، برق مورد نیاز کارخانجات مجاور را از طریق حرارات، برای گرم کردن آب و بخار آب و دیگر مصارف تأمین می کند و تا 60 درصد میزان مصرف گاز این واحدها را کاهش می دهد.

همچنین در پنجمین روز از هفته دولت پروژه طرح توسعه کشاورزی در قالب مرغداری گوشتی به ظرفیت 30 هزار قطعه در زمینی به مساحت یک هکتار با هزار متر زیربنا و سه میلیارد ریال تسهیلات در کاشمر به بهره بردای رسید.

پروژه تصفیه خانه کارخانه نارین نوش نیز در شهرک صنعتی کاشمر با ظرفیت هزار لیتر در ساعت با صرف اعتباری بالغ بر یک میلیار ریال احداث شد که آب استحصال شده جهت آبیاری فضای سبز شهرک صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *